Jump to content
Annons

Gitarr fejk-dubb ?


AudioEmbryo

Recommended Posts

finns det nåt bra sätt att göra fejkdubbning när man riffar loss ?

tanken är att klona en tagning för att sen panna ut till höger och vänster lixom.

Har inte lyckats få det att låta bra även om man fasvänder och förskjuter ena spåret.

Ska man splitta signalen innan ljudkortet för att köra två olika ljud kanske ?

Ett spår med POD och ett med uppmickad stärkare...

Har ni några bra tips ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

dubblera, panna fullt ut, förskjut med typ 10ms, testa tills det låter bra och du borde vara klar. fast enda sättet att få det att låta riktigt bra (läs: naturligt) är att helt enkelt lägga en dubb, ta den tiden, det är det värt. Och skippa fasvändningen, det är redig overkill (enligt mig då). Använd till sist ett Mid/Side EQ på gitarrbussen för att gröpa ur oönskade frekvenser i mitten. Jag bråkar lite med det jag med, man får testa sig fram helt enkelt.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I 2nd that!

japp

om det är dubb man är ute efter så dubba

annars får man nöja sig med mer eller mindre skum stereoeffekt - vilket kan vara helt ok också

idén att då köra genom olika enheter (tex en pod och en amp) är då ganska vettig

gärna med olika typer av ljud också

kan bli hur fränt som helst - men det är inte en dubb

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensado gjorde exakt detta på en into the lair, hittar den tyvärr inte nu. Det han gjorde var att automatisera delayet så att det ibland är före och ibland efter. Han automatiserade även pitchen random. Det lät bra. Fasen att man inte kan hitta det då...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Eftersom en vers eller refräng ofta består av samma riff/ackord som upprepas några gånger så brukar jag, när jag har bråttom, klippa en vers i två delar. Sen lägger jag 2a hälften som dubb till 1a hälften och 1a hälften som dubb till 2a. Smidigt när man har kort om tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom en vers eller refräng ofta består av samma riff/ackord som upprepas några gånger så brukar jag, när jag har bråttom, klippa en vers i två delar. Sen lägger jag 2a hälften som dubb till 1a hälften och 1a hälften som dubb till 2a. Smidigt när man har kort om tid...

Har gjort exakt likadant när jag varit lat. Detta kräver visserligen att man kört efter klick eller trumplugg då det är få trummisar som håller exakt samma tempo i hela låten.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...