Jump to content
Annons

Vilket är det vackraste gitarrackordet, och hur tar man det?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

0 2 4 0 3 x tycker jag om, lite likt ackordet som diskuterades ovan.

Em9

En av mina favoriter!

Ett annat jag tycker om:

354200

G6maj7add9, kanske finns något bättre sätt att skriva det på?

Övar på ackordsidentifikation tills nästa högskolesökning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens vackraste, oslagbara "klang" (snarare än ackord) genom tiderna är följande:

2 4 4 3 0 0

Det kuliga är att man kan flytta greppet med intressanta resultat lite överallt på brädan, t.ex. band 5, 7, 10 etc... Själv har jag använt dessa grepp i många av mina egna låtar. Jag kan helt enkelt inte låta bli.

Någon får gärna tala om för mig vad det är för ackord. Den som säger F# 11 kan dra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga, det finns så väldigt många fina, också delvis beroende på om man tar det strung eller fingerplock, jag har ett ca 10 år gammalt/eget specialsnyggt på lager som jag givetvis inte vill avslöja då den låten ej ännu är publicerad, dessutom kan jag inget om den terminologi/analys flera ger prov på här då jag är klaviaturkille med sedvanlig notkunskap för det instrumentet sedan 8-års ålder!

Skulle vilja säga att det är fullt möjligt att det finns 100-tals supersnygga ackord att fortfarande skapa något "nytt" med beroende på hur man tar dem...

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens vackraste, oslagbara "klang" (snarare än ackord) genom tiderna är följande:

2 4 4 3 0 0

Det kuliga är att man kan flytta greppet med intressanta resultat lite överallt på brädan, t.ex. band 5, 7, 10 etc... Själv har jag använt dessa grepp i många av mina egna låtar. Jag kan helt enkelt inte låta bli.

Någon får gärna tala om för mig vad det är för ackord. Den som säger F# 11 kan dra...

Det existerar tydligen inte nått namn på det akordet, det bllir en combo av F#major och e5(E-kvint) F#maj/e5... Fast jag kallar akordet för "hemispheres F#"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det existerar tydligen inte nått namn på det akordet, det bllir en combo av F#major och e5(E-kvint) F#maj/e5... Fast jag kallar akordet för "hemispheres F#"...

Precis. Det är ju Rush-ackordet. F#7add4 kan man ju kalla det om man vill va viktig. Ett stycke av Villa-Lobos som jag tragglade i musikskolan på gymnasiet innehöll det greppet i på olika ställen på greppbrädan. Kolla här: http://open.spotify.com/track/5RbcXimpqDfae8tkD34Hnl Börjar vid 1.11

Link to comment
Dela på andra sajter

de e en del namedropping här men tydligen ingen som greppat geniet Duncan Browne's oerhört vackra gitarr-kompositioner som vida överträffar allt ni nämner hittills, finns en del på tuben annars råder jag er att införskaffa hans 1:a & 2:a platta på cd...1968 + 1973, resten är historia med Metro osv men hans hjärta låg i dom 2 första! Gitarrspel utan dess like, självlärd***

Link to comment
Dela på andra sajter

Får kolla in han, Duncan. En annan som kör snygga voicings är Tommy Emanuell.

Tommy E. e grym men mer på entertainment och teknik i mitt tycke, hursom är han helt jävla grym på konsert må jag säga, Duncan Browne hör historien till, på ett helt annat sätt, kan ej beskrivas utan måste höras, man blir inte sig själv efter att ha hört honom sjunga och spela, till det bättre*** Toknostalgii och så jävla vackert!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Fiss moll 7 -5 är det vackraste.

Fiss på låga e strängen (a strängen dämpad) sen e a c e på dom andra (som ett a moll utan a i grundton men fiss i basen)

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...