Jump to content
Annons

Problem med helvetesskrap och latency i Cubase 5


Fendermeddle94

Recommended Posts

Tjena gott folk!

Har just installerat cubase 5 på ny dator, men det beter sig inte riktigt som jag vill. När man kört igång några pluggar/vst instruments så går ljudet totalt bananas. Jag har sökt lite på internet om varför detta oljud (crackling/popping verkar det kallas på engelska, har ingen bra översättning...) uppstår, och många menar att det har med buffern att göra, och att problemet kan lösas genom att höja denna. Och det funkar visserligen, men då måste den höjas såpass mycket att latencyn ligger på över en halv sekund, och det är lite knepigt att spela in under de omständigheterna.

Någon vänlig människa som vet hur jag kan lösa detta? Börjar få slut på hjälpalternativ 😛

Tack i förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan handla om problem med drivrutiner - och inte nödvändigtvis ljudkortets drivrutiner, utan det kan vara annat i datorn som ställer till det. Kolla vad DPC Latency Checker visar: http://www.thesycon.de/eng/home.shtml .

Om det är en laptop, så är det vanligt att nätverkskortet (speciellt trådlöst nätverk) använder för mycket tid på bussen, så att man måste stänga av det för att det ska funka ordenligt med DAW-program.

I övrigt kan det också finnas diverse små "hjälp"-program eller virusdödare som stjäl kraft och gör livet surt för musiker...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Men du Claes, hur använder man med den där latency checker grejen?

Bara att köra igång programmet och se om det verkar ok eller om du får röda spikes ofta.

Jag såg förresten att jag bara lade in länken till deras hemsida. Här är länken direkt till sidan med programmet: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste också prova det där programmet. köpte en stationär dator med 16gb ram o intel i7 osv o tänkte att nu ska musiken funka bättre. har aldrig ens kopplat upp den på internet och har bara musikprogram på den men det krävs inte mkt förrän det börjar skrapa o låsa sig. jag har EMU 0404. kanske är de där hemska ljudkorten som är problemet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...