Jump to content
Annons

Har spelat in i replokal, fundering om mickplacering. Ljudprov finnes.


axion

Recommended Posts

Hej.

Antar att denna tråden har varit uppe 1000ggr men kan inte hitta.

Så ursäkta om det inte passar sig.

jag kör på i alla fall

Det är som så att vi har spelat in några låtar för ett tag sen i våran replokal. Akustiken är väldigt bra i rummet. Det är stort och luftigt.

So far so good.

Tycker det låter nice det råa materialet men nu efter det har blivit mixat så tycker jag det låter tråkigt som fan. Gillade mixen när man hörde det första gångerna. Han har gjort vad han kunnat antar jag. Vi var snåla också så det var nog inte så mycket tid nerlagt 😉 Så han har ryggen fri som gjorde det.

Min fråga är väl typ om det går att få fram bra sound från en sketen replokal inspelning?

Vi har en imac 24. Digi 003. Shure trummickar. sennheiser e906 till gitarr

piano line samt bas linat.

Alltså jag har förstått att för att vi ska kunna synas lite mer behöver vi nåt mer "seriöst" inspelat.

Vi har lixom bara gått ner på ett rep och kört sen så är det bra.

Behöver vi ta oss till en "riktig" studio för att få fram låtar som håller måttet (ljudmässigt) eller det går att spela in som vi gör? Om man tittar på gamla videos med BB King mm så sitter dem alla i samma rum med förstärkare osv men det låter ju så jävla gött än idag att lyssna på.

Vad är era bästa råd?

Vi har några låtar på min hemsida.

www.erikhorbergband,com

Lyssna gärna och säg vad ni tycker. All kritik är oftast bra kritik 😉

ha d fint.

Redigerat av axion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnar nu, tycker det inte alls är så dåligt. Att ni spelar tillsammans i samma rum är bra, sprider ni ut er i olika bås blir det nog tråkigare spel.

Lite mer tid nedlagd på samma inspelning kan nog göra mycket. På tex Bad Thinking är trummorna mestadels bortmixade.

Har ni orginalfilerna kvar kan nog nån här på forumet få det att låta bra. Lite snygga reverb skulle behövas på trummorna bla. Mer kompression på sången, den är för stark i mixen också. Mer baskagge.

Ill play the blues är fin... Kanske lite pitch correction på sången... Eller också jobba på att göra om sången, den haltar lite... Knappt märkbart delay på gitarren vore fint...

Tack för lyssningen, ska dela er hemsida på min Facebook.

MVH Håkan

Bättre länk till era låtar:

http://www.erikhorbergband.com/music.html

.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar guitar nilsson. Jo där finns mycket att göra bättre och kanske annorlunda.

Det jag känner är att ljudmässigt så håller det inte ?

jag lyssnar mestadels på blues men dem får helt annat tryck i sina inspelningar, och då vet jag att dom spelar in som oss i stort sett.

Är det mix och mastring som gör så in i helvetes mycket? jag uppfattar vårt som väldigt tunt och tråkigt.

Lyssnar man på denna snubben tex, för er som har spotify ,Ian Siegal – Sugar Rush

jag vet att dem spelade in med få mickar samt live. Hur fan får dem det att låta så här?

tack n en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit bandbokare och velat lyssna på er för att höra hur ni skulle låta på scen skulle den produktionen vara utmärkt. Man hör att ni spelar tillsammans och att ni är bra. Det hörs att det inte är en massa pålägg och grejer.

Nä, det där var riktigt bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok det var ju kul att du gillade det. Jo jag tänkte likadant som dig,. Tanken var när vi spelade in att vi ville fånga hur vi låter live. Det lyckades vi med rätt så bra.

men spelningarna har inte börjat flöda direkt. 😉

vet att det är mycket jobb så klart men jag får en känsla av att dem vill ha mer arbetat material. kanske ligger mer i att vi måste lägga ner mer tid på att få allt "rätt"

Det är ju lite si sådär vår inspelning. De får man ju erkänna.

det är svårt det här alltså. tänker lite på att man ska ha de på en hemsida med. då kanske det krävs lite mer av mixen. samt om det ska spelas i radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jagar man speljobb på mindre ställen ska man passa sig lite för att säga att man spelar blues, krögarna, och även folk på gatan kan få negativa vibbar av ordet blues, de tror att det är nåt enbart släpigt ursegt som inte drar folk alls.

Säger man att man spelar gamla 60-talscovers i tunggung stil gillas det ofta bättre. Att det är samma stil och låtar man spelar i bägge fallen fattar inte nästan nån.

Tunggung och drag, det är vi det...

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det må vara så guitar nilsson. men det är väldigt synd att man ska behöva säga så när det inte är sanningen. Vi kör väl ungefär hälften eget och hälften tolkningar av låtar som jag vill kalla det.

Aja. Svårt det här.

Blues är ju inte allt för stort här i sverige men tanken är väl att ta sig utåt i Europa. Kanske underlättar med bra material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart behöver du inte en riktig studio för att få fram en bra mix. Men ofta skruvar man lite för mycket "bara för att man kan". Gillar du ljudet från början? Ställ lite nivåer, panorera, eventuellt lite effekter. Strunta i eq och kompressor till att börja med. Se om du lyckas fånga det du gillade i början. Mindre är mer, bla bla...

Behöver ni en alterantivmix är det bara att hojta till så kan jag kanske slänga ihop nåt trevligt åt er.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

tack än en gång för fint svar.

helt underbart att de finns folk som verkligen tar sig tid att hjälpa.

Lyssna gärna på den där Ian siegal låten jag skrev.

Ian Siegal - Sugar Rush.

Den finns på Spotify.

Sådär vill man ju att en mix ska låta. Helt underbart i mitt tycke. Man hör att det är live men är ändå detaljerat med bra tryck samt fylligt.

Vad är er uppfattning om hans inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart behöver du inte en riktig studio för att få fram en bra mix. Men ofta skruvar man lite för mycket "bara för att man kan". Gillar du ljudet från början? Ställ lite nivåer, panorera, eventuellt lite effekter. Strunta i eq och kompressor till att börja med. Se om du lyckas fånga det du gillade i början. Mindre är mer, bla bla...

Behöver ni en alterantivmix är det bara att hojta till så kan jag kanske slänga ihop nåt trevligt åt er.

mvh Jon

Yllet. Kom precis på att det är ju du som har mixat låtarna till oss 😉

Haha det var rätt så skoj detta.

Tack ska du ha för mixen.

Ja det var ju humor, hahaha! Skruva lite mer blir det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det generellt, men det skulle må bra av lite mer topp! Exempelvis sången skulle må bra av ett lyft nånstans runt frequenserna 3 och 8KHz, men även guran & övriga instrument skulle må bra av lite mer högmid och diskant.

Skulle ge lite mer bett :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, insåg just att jag glömde stänga av uppspelningen från eran sida sen jag skrev de första inlägget & har inte ens reflekterat över att det går på! Ta det som mycket god kritik när det kommer ifrån någon som utan överdrift reagerar direkt fysiskt på dålig musik :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävlar vad bra det här var!

Min personliga åsikt angående mixningen är att det skulle göra sig bättre lite "smutsigare" eller "skitigare" inspelat. Tycker liksom att det låter lite trist på något sätt när det låter såpass cleant som det gör. Pianot, basen och sången genom förstärkare istället för line:at, förstärkarna mickade lite längre ifrån, gärna så att det läcker från de andra instrumenten i rummet. Kanske rentav någon sorts tape recorder för ökat brus och oljud? Trummorna skulle kunna vara uppmickade med mindre mikrofoner så inte varje enskild trumma blir så tydlig. Slutligen skulle jag vilja ha lite mer reverb på allting, om det nu inte kommer naturligt av att låta alla instrument läcka in i varandra.

Bara mina egna tankar kring hur jag tycker den här typen av musik "skall" låta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet. Kom precis på att det är ju du som har mixat låtarna till oss 😉

Haha det var rätt så skoj detta.

Tack ska du ha för mixen.

Fniss nu känner jag igen det, var nog ett tag sen?! Känner dock inte igen första låten "You better not" och sista "It hurts me too"? Låter inte som jag mixat dem, torra jämfört med de andra, essig sång och trummor utan punch.

Minns i alla fall att jag mixat "You came over" och "ill play the blues" och de andra med samma sound. Lyssnar och tycker det låter rätt gött ja?

http://www.erikhorbe....com/music.html

Vill minnas att jag gjorde vad ni önskade med grundmaterialet i alla fall. 🙂 Som ovan så klokt nämnde ska ni nog försöka få in mer rum och läck i inspelningen, för att få den naturliga skitigheten som saknas nu. Hade kanske mixat det annorlunda idag ingen aning, men tycker ändå det står sig bra för sin genre?

Hur låter det förresten om ni mixar det själva, det kanske funkar bättre?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det är kanske inte så illa material. Man är ju alltid som mest kritisk själv då det är vi som spelat. Vill bara säga att yllet gjorde precis vad vi bad om. Vi var väldigt nöjda men nu vill man väl höja sig ett snäpp inspelningsmässigt.

Problemet här är förmodligen oss som band. Det är som jag brukar läsa här. "Skit in skit ut"

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde nämna än en gång att lyssna gärna på Ian Siegal - sugar rush. Hade man kunnat få fram sånt material då e man nog nöjd.

Bättre länk:

Ian Siegal – Sugar Rush

Bra som fan. Grym pipa. Men fast han sjunger så bra tycker jag helheten skulle bli än bättre med sången lite lägre mixad. Lite mer kagge vill jag ha med.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, han var lite cool. En snubbe jag missat.

Tack för tipset, Axion!

Om du vill kan du ju kolla in länken i min signatur, som också är inspelat i en replokal, med äggkartonger på väggarna, heltäckningsmatta på golvet, betong runtom och alla andra fel som går att räkna upp.

Det går säkert att få bra mycket bättre mix än så, men jag har inte riktigt kommit dit än. 😉

Men för att försöka promota ert band, så behöver du absolut inte skämmas för det ni gjort.

Edit: miss....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla in din länk.

Ha han där Ian siegal är verkligen duktig. Har följt honom runt i Europa några ggr. Han är ju aldrig i Sverige längre den rackaren 😉

När jag pratar om att man skulle vilja ha soundet som honom så tänker jag ju direkt att det kanske inte blir allt för lätt. Med tanke på hur jävla bra musiker dem är osv.

Läste en intervju med honom om just den plattan där den låten finns med och där säger han att dem bara gick in och spelade live med några mickar i rummet.

Men hur fan kan dom få allt så tydligt och gött på det sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Där har vi det 😉

Tror också det är så. Största delen hänger nog på musikerna.

Det är ju både bra och lovande för ert band!

Föresten, hade ni nån rumsmickning när ni spelade in? En rundupptagnde NT2-A eller liknande kan göra ljudet dubbelt fett om man lägger ner tid på att få alla instrument att höras genom rumsmicken. Blanda sen med närmickarna... Till bluestrummor räcker det fint med fyra mickar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade faktiskt en rumsmick och det feta till det en del. Där jag tyckte det gjorde mest var på trummorna samt bas.

Vi använde oss utav en studio projects b3 tror jag den heter.

Vet inte om vi ställde den rätt dock. Hängde den ner på en vägg mitt emot alla instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...