axion Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 (redigerat) Hej. Antar att denna trĂ„den har varit uppe 1000ggr men kan inte hitta. SĂ„ ursĂ€kta om det inte passar sig. jag kör pĂ„ i alla fall Det Ă€r som sĂ„ att vi har spelat in nĂ„gra lĂ„tar för ett tag sen i vĂ„ran replokal. Akustiken Ă€r vĂ€ldigt bra i rummet. Det Ă€r stort och luftigt. So far so good. Tycker det lĂ„ter nice det rĂ„a materialet men nu efter det har blivit mixat sĂ„ tycker jag det lĂ„ter trĂ„kigt som fan. Gillade mixen nĂ€r man hörde det första gĂ„ngerna. Han har gjort vad han kunnat antar jag. Vi var snĂ„la ocksĂ„ sĂ„ det var nog inte sĂ„ mycket tid nerlagt đ SĂ„ han har ryggen fri som gjorde det. Min frĂ„ga Ă€r vĂ€l typ om det gĂ„r att fĂ„ fram bra sound frĂ„n en sketen replokal inspelning? Vi har en imac 24. Digi 003. Shure trummickar. sennheiser e906 till gitarr piano line samt bas linat. AlltsĂ„ jag har förstĂ„tt att för att vi ska kunna synas lite mer behöver vi nĂ„t mer "seriöst" inspelat. Vi har lixom bara gĂ„tt ner pĂ„ ett rep och kört sen sĂ„ Ă€r det bra. Behöver vi ta oss till en "riktig" studio för att fĂ„ fram lĂ„tar som hĂ„ller mĂ„ttet (ljudmĂ€ssigt) eller det gĂ„r att spela in som vi gör? Om man tittar pĂ„ gamla videos med BB King mm sĂ„ sitter dem alla i samma rum med förstĂ€rkare osv men det lĂ„ter ju sĂ„ jĂ€vla gött Ă€n idag att lyssna pĂ„. Vad Ă€r era bĂ€sta rĂ„d? Vi har nĂ„gra lĂ„tar pĂ„ min hemsida. www.erikhorbergband,com Lyssna gĂ€rna och sĂ€g vad ni tycker. All kritik Ă€r oftast bra kritik đ ha d fint. Redigerat 29 augusti 2012 av axion
Guitar Nilsson Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 (redigerat) Lyssnar nu, tycker det inte alls Àr sÄ dÄligt. Att ni spelar tillsammans i samma rum Àr bra, sprider ni ut er i olika bÄs blir det nog trÄkigare spel. Lite mer tid nedlagd pÄ samma inspelning kan nog göra mycket. PÄ tex Bad Thinking Àr trummorna mestadels bortmixade. Har ni orginalfilerna kvar kan nog nÄn hÀr pÄ forumet fÄ det att lÄta bra. Lite snygga reverb skulle behövas pÄ trummorna bla. Mer kompression pÄ sÄngen, den Àr för stark i mixen ocksÄ. Mer baskagge. Ill play the blues Àr fin... Kanske lite pitch correction pÄ sÄngen... Eller ocksÄ jobba pÄ att göra om sÄngen, den haltar lite... Knappt mÀrkbart delay pÄ gitarren vore fint... Tack för lyssningen, ska dela er hemsida pÄ min Facebook. MVH HÄkan BÀttre lÀnk till era lÄtar: http://www.erikhorbergband.com/music.html . Redigerat 19 augusti 2012 av Guitar Nilsson
axion Postat 19 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 19 augusti 2012 tack för svar guitar nilsson. Jo dĂ€r finns mycket att göra bĂ€ttre och kanske annorlunda. Det jag kĂ€nner Ă€r att ljudmĂ€ssigt sĂ„ hĂ„ller det inte ? jag lyssnar mestadels pĂ„ blues men dem fĂ„r helt annat tryck i sina inspelningar, och dĂ„ vet jag att dom spelar in som oss i stort sett. Ăr det mix och mastring som gör sĂ„ in i helvetes mycket? jag uppfattar vĂ„rt som vĂ€ldigt tunt och trĂ„kigt. Lyssnar man pĂ„ denna snubben tex, för er som har spotify ,Ian Siegal â Sugar Rush jag vet att dem spelade in med fĂ„ mickar samt live. Hur fan fĂ„r dem det att lĂ„ta sĂ„ hĂ€r? tack n en gĂ„ng.
Wonko Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Hade jag varit bandbokare och velat lyssna pÄ er för att höra hur ni skulle lÄta pÄ scen skulle den produktionen vara utmÀrkt. Man hör att ni spelar tillsammans och att ni Àr bra. Det hörs att det inte Àr en massa pÄlÀgg och grejer. NÀ, det dÀr var riktigt bra tycker jag.
axion Postat 19 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 19 augusti 2012 ok det var ju kul att du gillade det. Jo jag tĂ€nkte likadant som dig,. Tanken var nĂ€r vi spelade in att vi ville fĂ„nga hur vi lĂ„ter live. Det lyckades vi med rĂ€tt sĂ„ bra. men spelningarna har inte börjat flöda direkt. đ vet att det Ă€r mycket jobb sĂ„ klart men jag fĂ„r en kĂ€nsla av att dem vill ha mer arbetat material. kanske ligger mer i att vi mĂ„ste lĂ€gga ner mer tid pĂ„ att fĂ„ allt "rĂ€tt" Det Ă€r ju lite si sĂ„dĂ€r vĂ„r inspelning. De fĂ„r man ju erkĂ€nna. det Ă€r svĂ„rt det hĂ€r alltsĂ„. tĂ€nker lite pĂ„ att man ska ha de pĂ„ en hemsida med. dĂ„ kanske det krĂ€vs lite mer av mixen. samt om det ska spelas i radio.
Guitar Nilsson Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jagar man speljobb pÄ mindre stÀllen ska man passa sig lite för att sÀga att man spelar blues, krögarna, och Àven folk pÄ gatan kan fÄ negativa vibbar av ordet blues, de tror att det Àr nÄt enbart slÀpigt ursegt som inte drar folk alls. SÀger man att man spelar gamla 60-talscovers i tunggung stil gillas det ofta bÀttre. Att det Àr samma stil och lÄtar man spelar i bÀgge fallen fattar inte nÀstan nÄn. Tunggung och drag, det Àr vi det...
axion Postat 19 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 19 augusti 2012 jo det mÄ vara sÄ guitar nilsson. men det Àr vÀldigt synd att man ska behöva sÀga sÄ nÀr det inte Àr sanningen. Vi kör vÀl ungefÀr hÀlften eget och hÀlften tolkningar av lÄtar som jag vill kalla det. Aja. SvÄrt det hÀr. Blues Àr ju inte allt för stort hÀr i sverige men tanken Àr vÀl att ta sig utÄt i Europa. Kanske underlÀttar med bra material?
Jon Rinneby Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 (redigerat) SjÀlvklart behöver du inte en riktig studio för att fÄ fram en bra mix. Men ofta skruvar man lite för mycket "bara för att man kan". Gillar du ljudet frÄn början? StÀll lite nivÄer, panorera, eventuellt lite effekter. Strunta i eq och kompressor till att börja med. Se om du lyckas fÄnga det du gillade i början. Mindre Àr mer, bla bla... Behöver ni en alterantivmix Àr det bara att hojta till sÄ kan jag kanske slÀnga ihop nÄt trevligt Ät er. mvh Jon Redigerat 19 augusti 2012 av Yllet
axion Postat 19 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 19 augusti 2012 tack Àn en gÄng för fint svar. helt underbart att de finns folk som verkligen tar sig tid att hjÀlpa. Lyssna gÀrna pÄ den dÀr Ian siegal lÄten jag skrev. Ian Siegal - Sugar Rush. Den finns pÄ Spotify. SÄdÀr vill man ju att en mix ska lÄta. Helt underbart i mitt tycke. Man hör att det Àr live men Àr ÀndÄ detaljerat med bra tryck samt fylligt. Vad Àr er uppfattning om hans inspelning?
axion Postat 19 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 19 augusti 2012 Yllet. Kom precis pĂ„ att det Ă€r ju du som har mixat lĂ„tarna till oss đ Haha det var rĂ€tt sĂ„ skoj detta. Tack ska du ha för mixen.
Guitar Nilsson Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 SjĂ€lvklart behöver du inte en riktig studio för att fĂ„ fram en bra mix. Men ofta skruvar man lite för mycket "bara för att man kan". Gillar du ljudet frĂ„n början? StĂ€ll lite nivĂ„er, panorera, eventuellt lite effekter. Strunta i eq och kompressor till att börja med. Se om du lyckas fĂ„nga det du gillade i början. Mindre Ă€r mer, bla bla... Behöver ni en alterantivmix Ă€r det bara att hojta till sĂ„ kan jag kanske slĂ€nga ihop nĂ„t trevligt Ă„t er. mvh Jon Yllet. Kom precis pĂ„ att det Ă€r ju du som har mixat lĂ„tarna till oss đ Haha det var rĂ€tt sĂ„ skoj detta. Tack ska du ha för mixen. Ja det var ju humor, hahaha! Skruva lite mer blir det bĂ€ttre.
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Jag gillar det generellt, men det skulle mÄ bra av lite mer topp! Exempelvis sÄngen skulle mÄ bra av ett lyft nÄnstans runt frequenserna 3 och 8KHz, men Àven guran & övriga instrument skulle mÄ bra av lite mer högmid och diskant. Skulle ge lite mer bett :-)
slejnard Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 LÄter och svÀnger bra! NÄgot annat reverb pÄ sÄngen sÄ kanske det lyfter.
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Ja det var ju humor, hahaha! Skruva lite mer blir det bÀttre. Hahaha, humor :-)
van Caine Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 Haha, insÄg just att jag glömde stÀnga av uppspelningen frÄn eran sida sen jag skrev de första inlÀgget & har inte ens reflekterat över att det gÄr pÄ! Ta det som mycket god kritik nÀr det kommer ifrÄn nÄgon som utan överdrift reagerar direkt fysiskt pÄ dÄlig musik :-)
Lillwill Postat 19 augusti 2012 Postat 19 augusti 2012 JĂ€vlar vad bra det hĂ€r var! Min personliga Ă„sikt angĂ„ende mixningen Ă€r att det skulle göra sig bĂ€ttre lite "smutsigare" eller "skitigare" inspelat. Tycker liksom att det lĂ„ter lite trist pĂ„ nĂ„got sĂ€tt nĂ€r det lĂ„ter sĂ„pass cleant som det gör. Pianot, basen och sĂ„ngen genom förstĂ€rkare istĂ€llet för line:at, förstĂ€rkarna mickade lite lĂ€ngre ifrĂ„n, gĂ€rna sĂ„ att det lĂ€cker frĂ„n de andra instrumenten i rummet. Kanske rentav nĂ„gon sorts tape recorder för ökat brus och oljud? Trummorna skulle kunna vara uppmickade med mindre mikrofoner sĂ„ inte varje enskild trumma blir sĂ„ tydlig. Slutligen skulle jag vilja ha lite mer reverb pĂ„ allting, om det nu inte kommer naturligt av att lĂ„ta alla instrument lĂ€cka in i varandra. Bara mina egna tankar kring hur jag tycker den hĂ€r typen av musik "skall" lĂ„ta. đ
Jon Rinneby Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 (redigerat) Yllet. Kom precis pĂ„ att det Ă€r ju du som har mixat lĂ„tarna till oss đ Haha det var rĂ€tt sĂ„ skoj detta. Tack ska du ha för mixen. Fniss nu kĂ€nner jag igen det, var nog ett tag sen?! KĂ€nner dock inte igen första lĂ„ten "You better not" och sista "It hurts me too"? LĂ„ter inte som jag mixat dem, torra jĂ€mfört med de andra, essig sĂ„ng och trummor utan punch. Minns i alla fall att jag mixat "You came over" och "ill play the blues" och de andra med samma sound. Lyssnar och tycker det lĂ„ter rĂ€tt gött ja? http://www.erikhorbe....com/music.html Vill minnas att jag gjorde vad ni önskade med grundmaterialet i alla fall. đ Som ovan sĂ„ klokt nĂ€mnde ska ni nog försöka fĂ„ in mer rum och lĂ€ck i inspelningen, för att fĂ„ den naturliga skitigheten som saknas nu. Hade kanske mixat det annorlunda idag ingen aning, men tycker Ă€ndĂ„ det stĂ„r sig bra för sin genre? Hur lĂ„ter det förresten om ni mixar det sjĂ€lva, det kanske funkar bĂ€ttre? mvh Jon Redigerat 20 augusti 2012 av Yllet
Guitar Nilsson Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 NÄn av de hÀr lÄtarna skulle jag vilja testa att mastra! TÀvling?
axion Postat 20 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 20 augusti 2012 Ok det Àr kanske inte sÄ illa material. Man Àr ju alltid som mest kritisk sjÀlv dÄ det Àr vi som spelat. Vill bara sÀga att yllet gjorde precis vad vi bad om. Vi var vÀldigt nöjda men nu vill man vÀl höja sig ett snÀpp inspelningsmÀssigt. Problemet hÀr Àr förmodligen oss som band. Det Àr som jag brukar lÀsa hÀr. "Skit in skit ut"
axion Postat 20 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 20 augusti 2012 Glömde nÀmna Àn en gÄng att lyssna gÀrna pÄ Ian Siegal - sugar rush. Hade man kunnat fÄ fram sÄnt material dÄ e man nog nöjd.
BluesBoy Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Tycker det lĂ„ter hur bra som helst. Kanske nĂ„got torrt, men inget jag skulle vara missnöjd över. Kör pĂ„! đ
axion Postat 20 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 20 augusti 2012 Ok. Ăr kanske en annan som Ă€r för kritisk. Tror dock att man skulle spelat in allt lite bĂ€ttre. FĂ„ fram gunget och nerven i det hela.
axion Postat 20 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 20 augusti 2012 Ska nÀmna att yllet inte mixat alla lÄtar pÄ min sida. Första och sista lÄten har han inte gjort.
Guitar Nilsson Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 (redigerat) Glömde nĂ€mna Ă€n en gĂ„ng att lyssna gĂ€rna pĂ„ Ian Siegal - sugar rush. Hade man kunnat fĂ„ fram sĂ„nt material dĂ„ e man nog nöjd. BĂ€ttre lĂ€nk: Ian Siegal â Sugar Rush Bra som fan. Grym pipa. Men fast han sjunger sĂ„ bra tycker jag helheten skulle bli Ă€n bĂ€ttre med sĂ„ngen lite lĂ€gre mixad. Lite mer kagge vill jag ha med. Redigerat 20 augusti 2012 av Guitar Nilsson
BluesBoy Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 (redigerat) Jo, han var lite cool. En snubbe jag missat. Tack för tipset, Axion! Om du vill kan du ju kolla in lĂ€nken i min signatur, som ocksĂ„ Ă€r inspelat i en replokal, med Ă€ggkartonger pĂ„ vĂ€ggarna, heltĂ€ckningsmatta pĂ„ golvet, betong runtom och alla andra fel som gĂ„r att rĂ€kna upp. Det gĂ„r sĂ€kert att fĂ„ bra mycket bĂ€ttre mix Ă€n sĂ„, men jag har inte riktigt kommit dit Ă€n. đ Men för att försöka promota ert band, sĂ„ behöver du absolut inte skĂ€mmas för det ni gjort. Edit: miss.... Redigerat 20 augusti 2012 av BluesBoy
axion Postat 20 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 20 augusti 2012 Ska kolla in din lĂ€nk. Ha han dĂ€r Ian siegal Ă€r verkligen duktig. Har följt honom runt i Europa nĂ„gra ggr. Han Ă€r ju aldrig i Sverige lĂ€ngre den rackaren đ NĂ€r jag pratar om att man skulle vilja ha soundet som honom sĂ„ tĂ€nker jag ju direkt att det kanske inte blir allt för lĂ€tt. Med tanke pĂ„ hur jĂ€vla bra musiker dem Ă€r osv. LĂ€ste en intervju med honom om just den plattan dĂ€r den lĂ„ten finns med och dĂ€r sĂ€ger han att dem bara gick in och spelade live med nĂ„gra mickar i rummet. Men hur fan kan dom fĂ„ allt sĂ„ tydligt och gött pĂ„ det sĂ€ttet?
BluesBoy Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Men hur fan kan dom fĂ„ allt sĂ„ tydligt och gött pĂ„ det sĂ€ttet? Erfarna musiker, erfaren ljudtekniker, erfaren mixtekniker, bra mickplacering osv osv. đ
axion Postat 20 augusti 2012 TrĂ„dstartare Postat 20 augusti 2012 Erfarna musiker, erfaren ljudtekniker, erfaren mixtekniker, bra mickplacering osv osv. đ Japp. DĂ€r har vi det đ Tror ocksĂ„ det Ă€r sĂ„. Största delen hĂ€nger nog pĂ„ musikerna.
Guitar Nilsson Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Japp. DĂ€r har vi det đ Tror ocksĂ„ det Ă€r sĂ„. Största delen hĂ€nger nog pĂ„ musikerna. Det Ă€r ju bĂ„de bra och lovande för ert band! Föresten, hade ni nĂ„n rumsmickning nĂ€r ni spelade in? En rundupptagnde NT2-A eller liknande kan göra ljudet dubbelt fett om man lĂ€gger ner tid pĂ„ att fĂ„ alla instrument att höras genom rumsmicken. Blanda sen med nĂ€rmickarna... Till bluestrummor rĂ€cker det fint med fyra mickar...
axion Postat 20 augusti 2012 TrÄdstartare Postat 20 augusti 2012 Vi hade faktiskt en rumsmick och det feta till det en del. DÀr jag tyckte det gjorde mest var pÄ trummorna samt bas. Vi anvÀnde oss utav en studio projects b3 tror jag den heter. Vet inte om vi stÀllde den rÀtt dock. HÀngde den ner pÄ en vÀgg mitt emot alla instrument.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.