Jump to content
Annons

Min ena monitor surrar. Sönder?


Mr. Math

Recommended Posts

Jag märkte här om dagen att min ena monitor (mackie HR624) har börjat med ett svagt surr. Ena dagen när jag kommer hem från jobbet är det borta, men nästa dag är det tillbaka. Det är på även om datorn är av, och slutar när man drar ur powerkabeln. Har provat byta powerkabel men det blir ingen skillnad. Ljudet kommer uppenbarligen bakifrån. Är det aggregatet som har gått sönder eller vad är det frågan om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag märkte här om dagen att min ena monitor (mackie HR624) har börjat med ett svagt surr. Ena dagen när jag kommer hem från jobbet är det borta, men nästa dag är det tillbaka. Det är på även om datorn är av, och slutar när man drar ur powerkabeln. Har provat byta powerkabel men det blir ingen skillnad. Ljudet kommer uppenbarligen bakifrån. Är det aggregatet som har gått sönder eller vad är det frågan om?

Kommer surret från nätaggregatet eller från själva högtalaremementet?

Kommer det från högtalarelementet så skulle jag kunna tänka mig att det är kabel- eller kontaktrelaterat. Testa med lite olika kablar och se vad utfallet blir. Eller låter den även när inget är ikopplat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte idag ett likande problem med en av mina KRK RP5. När jag startar den ena monitorn låter det lite extra starkt "boom", och sen är det ett starkare bakgrundsbrum och även lite knaster då och då. Jag antar att det har att göra med nätagget i monitorn, då jag även bytt elsladd och ljudsladd...

Vad gör man om elagget är trasigt?

Edit: Mitt ljud kommer alltså ifrån högtalarelementet.

Redigerat av hocce
Link to comment
Dela på andra sajter

En trafo kan börja avge ett mekaniskt brum när den börjar bli 10+ år gammal. Har en gammal sub till min stereo som brummar ganska rejält i trafon. Kan höra det där ljudet varstans bland gamla apparater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...