Jump to content
Annons

hocce

Medlem
  • Antal inlägg

    33
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om hocce

  • Födelsedag 1989-03-28

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Örebro
  1. Jag upptäckte idag ett likande problem med en av mina KRK RP5. När jag startar den ena monitorn låter det lite extra starkt "boom", och sen är det ett starkare bakgrundsbrum och även lite knaster då och då. Jag antar att det har att göra med nätagget i monitorn, då jag även bytt elsladd och ljudsladd... Vad gör man om elagget är trasigt? Edit: Mitt ljud kommer alltså ifrån högtalarelementet.
  2. hocce

    en fundering bara

    Om man slutar analysera sönder ackordet och istället tar och spelar ackordet på pianot som man istället bör, så upptäcker man att det klingar ungefär med samma "stil" som ett F moll gör i förhållande till C-dur. Och F-moll kan man kalla mollsubdominant, så även Ab i detta fall. --- Om man ska in och krångla och kalla det tritinussubstitut till något så bör man istället få känslan utav ett D7 från ett C-dur, vilket man inte får utav ett rent Ab, OM man inte färgar det med 7an (Gb/F#), och helst även #11an (D). --- Detta är iaf vad jag tycker, känner och tror. Det viktigaste är väl ändå hur man själv uppfattar det, inte vad någon annan bestämt vad det ska heta, även om det finns vissa regler och benämningar.
  3. hocce

    en fundering bara

    Teorin tycker jag funkar som en "aha" för mig. Grejer som man hör låter rätt, men inte har en aning om vad det är - får man reda på genom teorin och får större förståelse kring musik. Men det går ju att göra musik och inte veta ett skvatt om teori. Det är det bästa egentligen. Då är man inte bunden eller rädd för att göra "fel"... Trots allt är det ingen företagsekonomi vi sysslar med, det är välljudande svängningar i luft det handlar om. Vad som är snyggt ligger ju i var och ens öra, och således borde det inte finnas några rätt eller fel.
  4. Generellt kan man säga att du lägger ackorden på enklast möjliga vis till att börja med. Tersen (3a) och 7an skall vara med i princip alla ackord. G7 lägger du t.ex då, f, b. För att få det låta jazzigt brukar man färga ackorden på olika vis. På dominantackord t.ex. G7, så kan du lägga till 9 och/eller 13. Lägg då t.ex. f, a, b, e i en hand. Där har du ett G13 med 9an med. Du behöver inte ha med någon kvint, det brukar oftast bara grumla ner ackordet. Det tillför inte jättemycket för karaktären ligger i tersen och sjuan. På den vägen är det, sen bygger man från det.
  5. hocce

    Hitta tornart

    Alternativt hyr du en kille med absolut gehör och frågar honom direkt bara. 😉
  6. Skriva en låt innebär 9 fall av 10 att man skapar musik, gör en låt. Pratar man text så bör man nog förtydliga det genom att skriva "skriva text".
  7. Låter ju gott! Verkade vara trevlig atmosfär på skolan när jag var å sökte. Fräscht och trevligt. Hur är lärarna annars överlag? Nu är vi visserligen rätt OT här. 🙂
  8. Vet inte vad IM står för, men jag ska gå lärarprogramet B-nivå afropiano... Ja, men vad kul - då ses vi nog! 🙂
  9. Ja, det vet jag. Jag ville bara vara övertydlig i mitt resonemang... Ja, gled iväg lite från topic, svårt dock att veta vad trådskaparen egentligen vill ha svar på... Förresten, börjar på mhsk i Örebro till hösten. Vilken linje går du?
  10. Kurzweil är annars inte heller så dumma på pianoljuden idag. Jag har ett SP2X som jag är nöjd med. Bra känsla i klaviaturet och bra pianoljud. Kostar inte så farligt mycket heller!
  11. Ab(7#11), kan du se som tritonussubstitution utav D7, dominantens (G7) dominant. Om vi inte har sjuan med i Ab, så kan vi se det som en mollSUBdominant, ursprungligen Fm, spela C - Fm - G - C, och C - Ab - G - C. Låter väldigt lika rent klangmässigt i och med att ett Fm7 är ett Ab6/F. Andra mollsubdominantackord är t.ex. Bb7, Dbmaj7, m.fl. i C-dur.
  12. Ett par KRK RP5:or. 😛 Mycket nöjd!
  13. hocce

    Gitarr-slakt!

    Så himla onödigt kan man tycka på många sätt...
×
×
  • Skapa ny...