Jump to content
Annons

Kabel mellan M-Audio Profire610 och ESI Near08


peppemannen

Recommended Posts

Håller just på att koppla ihop mina grejjor i studion och blev för ett ögonblick osäker om jag använder rätt kablar mellan monitorer och ljudkort.

Ljudkortet är ett M-Audio Profire610 och högtalarna ESI Near08. Det är telekabel både till ljudkort och från högtalare.

Jag är osäker på begrepp som balanserad/obalanserad/stereo när det gäller Telekabel och skulle behöva hjälp att reda ut begreppen. Även vad som händer om jag använder fel kabel..

Vilka telekablar ska jag ha? Hur ser dom ut (”två svarta streck” eller ej)… gärna en länk till thomann eller 4sound med rätt kabel..

TacK!

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är balanserat ut från ljudkortet och balanserat in på monitorerna, så du ska ha 2 kablar med balanserade tele i båda ändarna - dvs där kontakterna benämns TRS (står för Tip Ring Sleeve).

Dumt nog kallas de ofta "stereotele", men rätt benämning är alltså TRS och de kan användas bl a till obalanserad stereosignal eller balanserad monosignal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt ovanligt (om det förekommer alls) att instrument har annat än obalanserade utgångar - men kör du med obalanserad kabel så funkar det fint eftersom ingångarna fungerar som obalanserade då.

En liten varning bara; I vissa fall kan man behöva använda DI-boxar för att få bästa möjliga ljud, men det beror på utimpedansen från instrumentet, så testa. Om det låter som det ska, så är det bara att köra på. Om det blir lite taskig diskant, så behöver du troligen koppla via DI-boxar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...