Jump to content
Annons

Vad bör/kan man använda på masterkanalen


Soxic

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Beror ju helt på hur mixen låter, men i regel om mixen är bra:

1. De-esser som tar lite över 10khz (finns alltid jobbigt diskantslask där som inte behövs, om man inte städat upp ordentligt i mixen)

2. Eq, men low-cut runt 35-40hz, brant Q-värde, samt öppna upp lite i toppen över 10khz, luften

3. Kompressor, med ratio 2:1 till 4:1 så att den sänker 4 db som mest (Rock/pop)

4. Limiter

Självklart "behöver" man bra saker när man mastarar, det funkar inte med vilken kompressor/eq/limiter som helst.

Min erfarenhet är att waves SSL strereokompressor, oxford eq, samt waves L3 limiter gör jobbet på ett tillfredställande sätt.

/Jon

Kompressor med ratio 2:1 till 4:1??? 🙂 Om mixen är välgjord så behövs som mest 2:1 mastringen men du slänger på det redan i mixen på mastern?? Skära bort i botten kan man lika gärna göra i mastringen med EQ

Nu pratade jag inte om effekter på masterbussen utan om mastring, men jag missuppfattade kanske frågan. På masterbussen kör jag sällan något alls, möjligen en inflator för att få upp volymen och tydligheten lite .

Eftersom det diskuteras här om att lägga eller inte lägga nåt på mastern i mixen så tolkade jag det som att du menade det i stället för mastring. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 188
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Istället för att använda en kompressor som plockar 10dB kan man använda 5st som plockar 2dB. Kompressorer låter bäst när dom inte anstränger sig. (finns undantag)

9/10 top 100 spår är mixade rakt in i en 2:1 kompressor, speciellt rock och pop. Enda gången folk inte kör det är är dom jobbar med musik som inte behöver volym.

Mixen förändras så sjukt mycket när man lägger på en kompressor efteråt. När jag tar av min masterkedja är balansen helt åt helvete. skulle aldrig kunna mixa nivåerna så.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är hur långt det är kvar tills signalen klipper, dvs slår i taket.

analogt från 0:an tills det distar - däremot inte under noll

under nollan är inte headroom

digitalt slår du i taket redan vid 0 - alltså inget headroom

i länken räknas däremot ett visst antal bitar man får extra i 24bit som headroom, men det är mer en definitionsfråga var nollan sätts

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tar av min masterkedja är balansen helt åt helvete.

Alla får ju göra på sitt sätt, bara det låter bra och blablabla.

Men nån surgubbe måste ju för fan säga det, så det kan lika gärna bli jag: Mixa bättre då! Smäller det inte utan 5 masterkompressorer är risken rätt stor att det inte smäller alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: viktigt kan dock vara att ha lite headroom kvar till masteringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Headroom

Ja, jag skrev ju att det är viktigt med headroom till mastringen, eller förstår jag dig kanske inte nu med vad du ville säga med länken?

det var mer en hänvisning till begreppet headroom om någon inte har kläm på vad det betyder

tex ser du att headroom aldrig är utrymmet under 0dB utan från nollan upp till den punkt det distar

Ja, nästan sant om jag fattat det rätt då headroom är ett värde som du får beroende på vilken bit du har också. T.ex så har jag för mig att 16 bit ger ett värde på ca 65400 (vet inte exakt värde av vad) och 24 bit ger ännu mer värde. Detta värdet är fördelet så att hälften ligger under nollan och hälften över nollan. Och om summeringens värde överstiger värdet du har i ditt headroom så får du peakar. Så om jag inte fattat den förklaringen helt fel så betyder det att det även finns en teori om att headroom räknas under nollan också. Det är dessa värden som räknas ihop och som du sedan ser i din mätare. Ju bättre mätare desto bättre läser den av värdet från summeringen.

Eller har jag fel i detta så tar jag gärna emot det korrekta svaret. Så det betyder att vi fyller vårt headroom med värde och det vi kanske menar när vi säger headroom är det värde som återstår till vi fyllt det. Men som jag sa så tar jag gärna emot korrektioner om detta är fel, då det är något jag läst någon gång bara och kan minnas/fattat fel.

//Anders

Detdär är nog det mest förvirrande inlägg jag läst. Och det är helt åt skogen. Du blandar ihop det binära talsystemet och decimalsystemet hejvilt... Dessutom kombinerar du detta med en förklaring på vad headroom är som inte riktigt stämmer. Är detta egna antaganden eller har någon sagt att det ligger till på detta viset? Mitt förtroende för Artistens musiktekniksavdelning falnar...

Allt ljud ligger kring 0, det är svängningar vi jobbar med, inte likström. Var den virtuella nollan håller till när ett datorprogram ska sampla/spela ljud är ganska ointressant i sammanhanget. Att det inte är värdet 0 kan jag dock garantera då binära tal inte vara negativa.

Vad headroom är har dom allra flesta lite olika uppfattning om. På analogbandartiden var det en sak, internt i en DAW verkar det va en sak och mellan DAW och AD/DA en sak.

Det stämmer bra, och det kan med andra ord vara lite krångligt att säga exakt hur mycket headroom en viss typ av analog utrustning har, om man inte är ganska hemma på det där med elektronik och matte. När det gäller analog utrustning så handlar det i alla fall i stora drag om att man vill kunna ställa alla mätare på ett mixerbord så hett som möjligt utan att det distar på masterutgången p.g.a. att summan av kanalerna blir för stor.

Digitalt blir det lite knivigare (eller enklare) eftersom "den digitala nollan" 0dBFS egentligen inte lämnar något headroom (all vet väl hur ett digitalt klipp låter), så därför har ett visst mått av headroom "programerats in" i DAWen. Dom flesta DAW jobbar dessutom med flyttal, vilket gör att kanaler och bussar klarar lite större dynamik kring nollan är t.ex. en DA omvandlare i en cd-spelare.

Detta fungerar ju tyvärr bara internt , så på rena ingångar och utgångar (t.ex. en masterregel som patchas direkt till ljudkortets utgångar) så är 0dBFS max, vilket gör att man ABSOLUT ska undvika att slå rött (tangera nollan mer än tre samplingar i rad) på masterregeln. Här ligger också är en av dom stora anledningarna till att många proffs föredrar analog framför digital summering.

Fred och kärlek /Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion där det minst sagt verkar råda lite delade meningar. Personligen känner jag mig fortfarande lite "lost". Finns det någon branschstandard för hur man mixar inom rock/punk? Hur lär dom ut att man använder limiter och kompressor på mixutbildningar, etc?

Det jag egentligen behöver ha svar på är vart jag ska använda limiter och kompressor? På gitarrspåren? Sång? Eller på masterkanalen i mixen?

Tack alla för ert engagemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion där det minst sagt verkar råda lite delade meningar. Personligen känner jag mig fortfarande lite "lost". Finns det någon branschstandard för hur man mixar inom rock/punk? Hur lär dom ut att man använder limiter och kompressor på mixutbildningar, etc?

Det jag egentligen behöver ha svar på är vart jag ska använda limiter och kompressor? På gitarrspåren? Sång? Eller på masterkanalen i mixen?

Tack alla för ert engagemang.

Jag tycker du börjar i fel ände. Lär dig istället vad kompressorn gör och prova den på olika grejer. När du vet vad den gör kan du avgöra själv när du vill använda den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Intressant diskussion där det minst sagt verkar råda lite delade meningar. Personligen känner jag mig fortfarande lite "lost". Finns det någon branschstandard för hur man mixar inom rock/punk? Hur lär dom ut att man använder limiter och kompressor på mixutbildningar, etc?

Det jag egentligen behöver ha svar på är vart jag ska använda limiter och kompressor? På gitarrspåren? Sång? Eller på masterkanalen i mixen?

Tack alla för ert engagemang.

Ja en sak som de lär ut är att det finns inga presets som är bäst för bas, trummor etc. Regeln är att det finns ingen regel för hur man använder en kompressor utan man får expermentera tills man hittar rätt för sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Beror ju helt på hur mixen låter, men i regel om mixen är bra:

1. De-esser som tar lite över 10khz (finns alltid jobbigt diskantslask där som inte behövs, om man inte städat upp ordentligt i mixen)

2. Eq, men low-cut runt 35-40hz, brant Q-värde, samt öppna upp lite i toppen över 10khz, luften

3. Kompressor, med ratio 2:1 till 4:1 så att den sänker 4 db som mest (Rock/pop)

4. Limiter

Självklart "behöver" man bra saker när man mastarar, det funkar inte med vilken kompressor/eq/limiter som helst.

Min erfarenhet är att waves SSL strereokompressor, oxford eq, samt waves L3 limiter gör jobbet på ett tillfredställande sätt.

/Jon

Kompressor med ratio 2:1 till 4:1??? 😕 Om mixen är välgjord så behövs som mest 2:1 mastringen men du slänger på det redan i mixen på mastern?? Skära bort i botten kan man lika gärna göra i mastringen med EQ

Nu pratade jag inte om effekter på masterbussen utan om mastring, men jag missuppfattade kanske frågan. På masterbussen kör jag sällan något alls, möjligen en inflator för att få upp volymen och tydligheten lite .

Exakt... Jag lämnar också mastern utan dynamikprocessorer vid nedmix. Anledningen är att jag vill ha så mycket dynamik i mixen som möjligt att jobba med vid mastringen sen. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

9/10 top 100 spår är mixade rakt in i en 2:1 kompressor, speciellt rock och pop.

så det säger du?

Nä, det är vad dom säger... Och när jag slutligen lyssnade efter lång obstinans ramlade poletten ner...

När jag tar av min masterkedja är balansen helt åt helvete.

Alla får ju göra på sitt sätt, bara det låter bra och blablabla.

Men nån surgubbe måste ju för fan säga det, så det kan lika gärna bli jag: Mixa bättre då! Smäller det inte utan 5 masterkompressorer är risken rätt stor att det inte smäller alls.

Du museievakten, du vet ju inte vad du pratar om. Du borde ha bannats för flera år sen när du började snacka bajs.

Det vore hemst trevligt om du kunde fokusera din energi på nåt konstruktivt ist för att låtstas kunna nåt på "gammal silverryggs vis"

Och ja, ALLA vet vad jag menar... Inkl du...

Kolla upp fakta så vet du vad jag pratar om.

Du kan väl dela med dig av dina gråa hårstrån?

Vi småttingar skulle bli hemskt glada.

Det är extremt svårt att gissa vad en ME kommer göra med din mix. Mixa allt utan komp duger inte. Balansen blir fel. TESTA då........

Antar att det blir krig nu... Men jag har redan gått vidare.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna ner er gubbar och gummor.

Svaret på trådens fråga är: En riktig mixare använder Inget.

Just det: Inget.

Så, nu har vi löst det hela. 😐

Och kan gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna ner er gubbar och gummor.

Svaret på trådens fråga är: En riktig mixare använder Inget.

Just det: Inget.

Så, nu har vi löst det hela. 😐

Och kan gå vidare.

Jo. Många har saker på mastern, många har det inte.

Själv är det helt olika, sitter jag i en studio med bra lyssning och där det låter bra om man vrider upp volymen ser jag ingen poäng med att dunka på en kompressor på outputen. Behöver/vill jag hålla nere lyssningsvolymen är det helt lysande bra att ha igång nåt som trycker ihop ljudet som åker ut till lyssningen. Poängen är att man ju faktiskt simulerar hur det nivåerna låter om man spelat musiken på hög volym. Dessutom VET man att den mastrade versionen kommer tryckas ihop en hel del och då är det ju skitdumt att inte provlyssna så lite emellanåt också.

Däremot är det kanske ingen hit att dunka på en L2 med låg threshold när man sitter och grovmixar... Tycker jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

9/10 top 100 spår är mixade rakt in i en 2:1 kompressor, speciellt rock och pop.

så det säger du?

Nä, det är vad dom säger... Och när jag slutligen lyssnade efter lång obstinans ramlade poletten ner...

Dom - Vilka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då. Jag ger mig.

OM man vill ha det däringa amerjikijanska soundet, det tunga feta komprimerade rocksmäcket så ska man lägga plugs/externa enheter på Masterregeln INNAN man börjar att mixa.

Och då i ordning (förslag): Eq (för lite luft på toppen), Kompressor på 2:1 (lite lätt), Breddare, Röremulator (typ band och eller rör), samt till sist en L3. Mixa först med L3:an avstängd, när mixen är klar slå då på den.

Skaka om med lite krossad is och mixen är klar. Alla ingredienser används efter tycke och smak.

Själv så tar jag bort L3:an när jag ska lämna in på Mastering.

(börjar man att lägga effekter - på Masterregeln) efter man har mixat, så målar man ofta sig in i ett hörn i mitt enkla tycke)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Lägga effekter på masterreglen är oftast inte så bra. Det är väl ok att lägga en kompressor och limiter där, men normalt så är det bara motiverat om man har ont om resurser i datorn. Att limma ihop med reverb. Tja, det kan du göra i med en bus också. Men ofta är det djupskapande med några delar som har mycket mindre reverb,

Även om du vill ha reverb på allt så är det förmodligen en bra grej att kunna reglera mängden reverb per kanal i alla fall, och det kan man genom att styra send-bus nivån per kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

9/10 top 100 spår är mixade rakt in i en 2:1 kompressor, speciellt rock och pop.

så det säger du?

Nä, det är vad dom säger... Och när jag slutligen lyssnade efter lång obstinans ramlade poletten ner...

När jag tar av min masterkedja är balansen helt åt helvete.

Alla får ju göra på sitt sätt, bara det låter bra och blablabla.

Men nån surgubbe måste ju för fan säga det, så det kan lika gärna bli jag: Mixa bättre då! Smäller det inte utan 5 masterkompressorer är risken rätt stor att det inte smäller alls.

Du museievakten, du vet ju inte vad du pratar om. Du borde ha bannats för flera år sen när du började snacka bajs.

Det vore hemst trevligt om du kunde fokusera din energi på nåt konstruktivt ist för att låtstas kunna nåt på "gammal silverryggs vis"

Och ja, ALLA vet vad jag menar... Inkl du...

Kolla upp fakta så vet du vad jag pratar om.

Du kan väl dela med dig av dina gråa hårstrån?

Vi småttingar skulle bli hemskt glada.

Det är extremt svårt att gissa vad en ME kommer göra med din mix. Mixa allt utan komp duger inte. Balansen blir fel. TESTA då........

Antar att det blir krig nu... Men jag har redan gått vidare.....

det är klart som korvspad att det nattvaktaren säger är sant! om man måste limma ihop mixen med en/flera kompressorer på masterregeln redan i mix, så är inte mixen helt i symbios.

och nattvaktaren är ingen nisse som häver ur sig saker åt alla håll, större delen av dennes inlägg är sakliga, visserligen finns det undantag, men innan du gör påhopp som detta tycker jag att du åtminstonde kan göra efterforskningar och grunda dina inlägg på dessa..

forumet är ingen plats för plumpa påhopp, så om du vill syssla med sånt finns andra jättebra forum där sådant är tillåtet!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag håller på med dansmusik vilket kräver ett relativt poppigt sound.

2. Med massor av rätt inställd kompression på mastern tar jag beslut mycket lättare angående nivåer och frekvenser.

3. Jag vill hypa mig själv med ett färdigt sound medans jag proddar och behöver dessutom inte byta från den kreativa meditationstillståndet till logiska tankegångar.

4. Jag vill helst inte gissa hur det kommer att låta med 10-12dB kompression plus några dB limitering när den kommer tillbaks från ME.

5. Jag måste tyvärr jaga volym för att vara med och konkurrera och att mixa rakt in i en kompressor gör det hela så mycket enklare.

6. Varför lämna bort jobbet när jag kan göra det sjäv.

Om det var nån som blev ledsen ber jag om ursäkt. Tycker bara att det är så jävla drygt när folk är dumma i huvet och slänger ur sig saker på det viset.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det finns inga regler, låter det bra så låter det bra MEN;

OM man ska lämna över till mastering så är chansen ganska stor att masteringsstället har:

* Bättre lyssning

* Bättre erfarenhet

* Bättre grejer

än vad man själv har, men framförallt har de fräscha öron som inte utsatts för mixen och kan därför snabbt höra vad som måste göras, kanske det viktigaste med mastering. Om man redan slängt på en massa kompressorer på mastern brukar inte masteringstekniker bli allt för glada (om det inte är subtilt och korrekt gjort) och limiter är absolut förbjudet.

Om materialet däremot INTE ska till mastering utan man fixar det själv så är det förstås fritt fram att ösa på med godis på mastern men jag skulle ändå rekommendera att istället mixa först och sedan mastra.

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
det är hur långt det är kvar tills signalen klipper, dvs slår i taket.

analogt från 0:an tills det distar - däremot inte under noll

under nollan är inte headroom

digitalt slår du i taket redan vid 0 - alltså inget headroom

i länken räknas däremot ett visst antal bitar man får extra i 24bit som headroom, men det är mer en definitionsfråga var nollan sätts

Digitalt har man headroom mellan -9 och 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Digitalt har man headroom mellan -9 och 0.

?

Rättare sagt -20 dBFS - 0 dBFS.

-20 dBFS är lika med 0 dBVU som är lika med +4 dBu. Det betyder att RMS-nivån fullskala bör ligga nånstans mellan -20 och -17 dBFS. Ovanför det finns headroom för peakar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om materialet däremot INTE ska till mastering utan man fixar det själv så är det förstås fritt fram att ösa på med godis på mastern men jag skulle ändå rekommendera att istället mixa först och sedan mastra.

EDIT: Stava...

Det är ju det låten inte ska, till mastring alltså. Därför blir ju min mixning även mastring. Amatörmässigt, men jag är inte ute efter absolut perfektion då det handlar om att ha kul först och främst om ni förstår vad jag menar. Kan man då säga att det är fritt fram att köra med limiter och kompressor på masterkanalen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om materialet däremot INTE ska till mastering utan man fixar det själv så är det förstås fritt fram att ösa på med godis på mastern men jag skulle ändå rekommendera att istället mixa först och sedan mastra.

EDIT: Stava...

Det är ju det låten inte ska, till mastring alltså. Därför blir ju min mixning även mastring. Amatörmässigt, men jag är inte ute efter absolut perfektion då det handlar om att ha kul först och främst om ni förstår vad jag menar. Kan man då säga att det är fritt fram att köra med limiter och kompressor på masterkanalen? 🙂

Jag tycker det är lättare att jobba med en stereofil när jag mastrar själv än att ha mixen framför sig också. Så känner jag iaf 😉 Så mitt förslag är att göra en bounce/mixdown av din mix och ta in den i en ny session för att mastra den.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om materialet däremot INTE ska till mastering utan man fixar det själv så är det förstås fritt fram att ösa på med godis på mastern men jag skulle ändå rekommendera att istället mixa först och sedan mastra.

EDIT: Stava...

Det är ju det låten inte ska, till mastring alltså. Därför blir ju min mixning även mastring. Amatörmässigt, men jag är inte ute efter absolut perfektion då det handlar om att ha kul först och främst om ni förstår vad jag menar. Kan man då säga att det är fritt fram att köra med limiter och kompressor på masterkanalen? 😉

Ja du begår ju inget lagbrott så du får göra precis hur du vill... bra va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om materialet däremot INTE ska till mastering utan man fixar det själv så är det förstås fritt fram att ösa på med godis på mastern men jag skulle ändå rekommendera att istället mixa först och sedan mastra.

EDIT: Stava...

Det är ju det låten inte ska, till mastring alltså. Därför blir ju min mixning även mastring. Amatörmässigt, men jag är inte ute efter absolut perfektion då det handlar om att ha kul först och främst om ni förstår vad jag menar. Kan man då säga att det är fritt fram att köra med limiter och kompressor på masterkanalen? 😉

Ja du begår ju inget lagbrott så du får göra precis hur du vill... bra va? 🙂

Lite kompressor försiktigt på masterbussen är bara bra för att hålla ihop materialet. Ratio 2:1 typ.

Sen ser du till att utnivån från kompressorn inte går i taket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitalt har man headroom mellan -9 och 0.

?

Rättare sagt -20 dBFS - 0 dBFS.

-20 dBFS är lika med 0 dBVU som är lika med +4 dBu. Det betyder att RMS-nivån fullskala bör ligga nånstans mellan -20 och -17 dBFS. Ovanför det finns headroom för peakar. 🙂

Ganska onödigt att ligga så lågt i onödan då man i det digitala domänet alltid har koll på sina peakar. Så länge man inte går över noll så är det lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kompressor försiktigt på masterbussen är bara bra för att hålla ihop materialet. Ratio 2:1 typ.

Sen ser du till att utnivån från kompressorn inte går i taket. 🙂

Personligen gillar jag inte det generella i rekommendationen. Har jag en grym busskompressor til övers. Klart jag lägger den på mastern att mixa genom. Har jag en halvdan smör-och-bröd-kompressor skulle jag aldrig få för mig att lägga den där.

Helt enkelt, rätt kompressor på rätt plats. Har man halvdan koll på sina kompressorer eller kompressorn som verktyg, använd den sparsamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...