Jump to content
Annons

Letar efter bra simulering av gitarrljud


ZeroX

Recommended Posts

Hej,

Har under mina år lirat en del gitarr och labbat med en hel del multieffekter. Spelar aktivt i cover-svängen och har mycket att bära på.

Till frågan är att jag söker kanske det omöjliga ,men jag vill lira utan förstärkare och line rätt in i mixern. Har lyckats ganska bra med en VOX Tonelab som sedan går in i en TC GM2 samt diverse pedaler. Mixerbord är Allen & Heath. Har ett bra klipp som är relativt äkta, men saknar möjligheten till fler amps och simuleringar och självklart saknas ju det där lilla studsljudet som man får med en äkta röris.

Om vi säger att skalan på ett skitbra ljud med stärkare är vid 100 så är jag kanske mellan 70-80 nu. Kan man göra något mer för få till ljudet ännu bättre med ngn pedal eller annan multieffekt som 11R eller liknande? Vet att ACE-FX 2 är grym, men dåligt med ÅF här i Sverige å mkt pengar.

Testade 11R och tycker att den är det bästa jag hittils har testat. Line6 faller mig inte i smaken och tycker att de flesta multieffekter är slätstrukna.

Körde en BOSS GX700 innan direkt i mexer å även den slår många andra pedalbord. Handlar mkt om att kunna skruva rätt och ha tålamod.

Men även om 11R låter ok så är 7000 mycket bara för att få nästan lite bättre ljud eller är det så att man helt enkelt får inhandla en röris och micka upp den.

Spelar på trånga utrymmen och platsen är begränsad som även tiden är att ställa in ljud. Line in i mixern är jäkligt smidigt.

Ville mest kolla om det var ngn som hade ngt magiskt trick som att ta en Damage Control å dra VOXen via den typ 🙂

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Eleven Rack är mitt bästa tips om du vill ha mycket bang for the buck. Jag tycker, högst personligen, att den känns bättre än senaste POD-familjen, och hittar du en begagnad 11R kan du få den till buspris. Den är mer snabbrattad än Axe-Fx II, och innehåller med expansionspaketet det mesta man behöver i gitarrsvängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Gillar du Boss-prylar och känner för att chansa lite, köpa något av de senaste GT-pedalborden och komplettera med en Harmonic Converger.

Det kan vara en av de mest omdiskuterade prylarna i gitarrvärlden. De som är för tycker att den får digital pedalbord att låta oerhört mycket bättre. Skeptikerna, däribland killen som bygger Axe FX, säger att det är ett väldigt enkelt filter och lite av en bluff.

Samtidigt, det finns en hel del trådar om det här på diverse forum, har jag hittills inte läst om någon som lyckats bygga ihop någonting som gör vad HC:n gör.

Men så är det ju det där lilla med att chansa på att beställa något för 2-300 dollar som man inte har en aning om vad det gör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du Boss-prylar och känner för att chansa lite, köpa något av de senaste GT-pedalborden och komplettera med en Harmonic Converger.

Det kan vara en av de mest omdiskuterade prylarna i gitarrvärlden. De som är för tycker att den får digital pedalbord att låta oerhört mycket bättre. Skeptikerna, däribland killen som bygger Axe FX, säger att det är ett väldigt enkelt filter och lite av en bluff.

Samtidigt, det finns en hel del trådar om det här på diverse forum, har jag hittills inte läst om någon som lyckats bygga ihop någonting som gör vad HC:n gör.

Men så är det ju det där lilla med att chansa på att beställa något för 2-300 dollar som man inte har en aning om vad det gör 🙂

Jag har aldrig ens hört talas om den där. Men det osar passivt filter lång väg. Och det säger jag inte för att hålla med Cliff Chase, den inte alltigenom sympatiske grundaren av Fractal Audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig ens hört talas om den där. Men det osar passivt filter lång väg. Och det säger jag inte för att hålla med Cliff Chase, den inte alltigenom sympatiske grundaren av Fractal Audio.

Bara grejen att en HC inte har någon strömförsörjningen borde väl hinta om att det inte är någon speciellt komplicerad konstruktion? Eller hur avancerade kretsar kan man bygga utan ström-matning? (Är själv tämligen värdelös på elektronik-konstruktion, så jag kan vara helt ute och cykla här).

Dessutom så dränker han hela innandömet i någon slags plast/gummi-massa. Precis som Pete Cornish, för att öka livslängden...

Här kan man lyssna på HC Vs utan HC. Intressant! http://soundcloud.co.../hcvsno-hc-demo

Visst hör man skillnad, och med dessa ljud förstår man verkligen vad det är för "fizz" som HC-Radley försökt blir av med.

Samtidigt så undrar man ju om det inte skulle gå att uppnå samma resultat genom att jobba ordentligt med EQ:n. På Boss GT-borden (som HC ursprungligen är byggd för?) kan man ju eq:a hur mycket som helst.

Fast det säger å andra sidan ingenting om hur ljuden faktiskt känns att spela med, det är nog där de flesta märker skillnad. Jag tror att andelen gitarrister som kan avgöra om ett ljud kommer från en simulator eller förstärkare genom att spela på båda varianterna är betydligt större än de som kan lyssna sig fram till samma sak på ett redan färdiginspelat material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harald (oregistrerad)

Jag tycker Line6 PODHD serien har den bästa amp och kabinett simuleringen (även mic och effektsimulering). Köp PODHD 300, 400, 500, bean eller PODHD PRO efter smak och ekonomi. Dom är dom enda som har "full amp" simulering (emulering) vad jag vet och då kan man köra med audio/MIDI interface för datorn eller rakt in i mixern och PA systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Line6 PODHD serien har den bästa amp och kabinett simuleringen (även mic och effektsimulering). Köp PODHD 300, 400, 500, bean eller PODHD PRO efter smak och ekonomi. Dom är dom enda som har "full amp" simulering (emulering) vad jag vet och då kan man köra med audio/MIDI interface för datorn eller rakt in i mixern och PA systemet.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "full amp", men du kan använda i princip alla moderna modellerare på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...