Jump to content
Annons

Ny Mic för röst - SM7B?


SHMETIFY

Recommended Posts

Tjenare, jag har en liten studio och inledde hela den processen med att köpa en "Presonus 1Box". Detta innebar att jag fick de huvudsakliga delarna till en studio i ett paketpris, ah ni har säkert sett paketet.

Det har fungerat bra men med tiden har jag "bytt upp mig" på de delar jag behövt osv. Jag har bytt det mesta men har kvar micen. Micen är en Presonus M7, och har fungerat bra, men jag känner att det börjar bli dax att byta även den. Eller, jag ska snarare köpa två micar. Först hade jag tänkt mig en Sure Sm57 - den omtalade allround micen. Den hade jag tänkt använda till förstärkare och akustisk gitarr. Frågan är om det är om det "fortfarande" är Sm57:an som gäller, eller om det finns någon annan som är bättre (i någorlunda likartad prisklass, eller är det kanske värt att gå upp lite i pris?)?.

Fråga två är om det är värt att byta upp sig från min Presonus M7 till Shure SM7B eller liknade? Varför ska jag har en kondensator mic/varför ska jag ha en dynamisk? Vilken mic ska jag ha i max 4000 kr-prisklassen och nedåt? Sm7B används mycket i radio/broadcast sammanhang, betalar jag för något jag inte riktigt ska ha om jag för det mesta sjunger?

Jag har lånat en SM7B av en poolare, och jag tycker den låter bra, men blev överraskad vad hög input-level man var tvungen att ha, trots att man sjunger så nära? Jag är även skeptisk till eq-inställningarna som finns bakom den. Ett lowpassfilter vill jag göra i datorn, inte direkt i micen, förstår självklart att det är bra i live-situationer, men frågan är om jag betalar för en mic som inte riktigt är anpassad för mig? Har även hört att många använder micen till scream/growl och detta är inget jag håller på med. Sm7B är jättebra men det känns som att många refererar till den för att bla Michael Jackson använde den i Thriller osv.

Lång fråga kort - Ska jag köpa ny mic för vocals, och vilken? Varför/varför inte SM7B?

Ps. Ha- läste igenom inlägget och märkte att jag uttryckt det som att jag är emot både scream och SM7B, och så är det verkligen inte. Jag kommer förmodligen köpa en SM7B, och jag lyssnar en hel del på Architects osv.

Tack!, /Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att en mick passar till scream har inget som helst med att göra om den passar till att spela in en barnvisa eller nått annat. En dynamisk tar upp mindre rum än en kondensator, så det är faktiskt att föredra i en hemma-studio. Sen kan du få vilken mick som helst att låta bra egentligen, bara du dämpar ordentligt. Jag ska nog köpa en mickskärm som tar bort väldigt mycket ljud bakom micken, det borde nog du också göra. Men viktigare är det att dämpa bakom dig, för det är där micken har det mest fokuserade ljudet. sök på sånghörn.

Jag tror själv du skulle få bättre resultat om du lade pengarna, eller tiden att bygga ljuddämpning så kommer du nog märka mer resultat än att köpa ny mick i samma obehandlade rum.

Sen är det bra att lära sig sina mickar. Om du bara har en är det ju väldigt enkelt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...