Jump to content
Annons

Hjälp, vad behöver jag för ljudkort till mina behov?


tofumannen

Recommended Posts

Hojja! 🙂

Jag har projekt med +100 midispår och 5-10 audiospår och vad jag än gör med latencyinställningarna så knastrar det och asio mätaren går på rött.

Jag har ett gammalt hederligt audiophile 2496 PCI-kort och en POD HD USB2.0 och inget av dom verkar räcka för den mängden midispår jag har(jag kan ju nämna att det knastrar även när jag bara har typ 10 av midispåren med information på).

Jag har börjat fundera på om ett PCI-express kort skulle lösa problemet men jag kan inte säga att jag riktigt greppar dom här frågorna så jag hoppas nån kan ge mig råd. Kan det här kortet vara nåt? http://www.thomann.d...pci_express.htm eller finns det nåt annat sätt att avlasta datorn än att höja latencyn? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror snarare att du behöver vässa datorn. MIDI-spår belastar processor och RAM på datorn och ett ljudkort lastar inte av trycket på själva datorn. 100 MIDI-spår är rätt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Midi-spåren är kopplade till externa syntar, så borde det inte bli några problem oavsett vad det är för dator - men om du kör virtuella instrument, så är det definitivt läge att uppgradera datorn eller skaffa en ny, kraftigare maskin. Du kan också frysa de instrumentspår som är färdiga, så ligger de som audiospår istället och belastar mikroskopiskt.

Testa också datorn med DPC Latency Checker och se vad du får för resultat där: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrighty, tackar för tipsen. Jag provade DPC Latency Checker, iofs ska jag nämna att asiomätaren varierar lite från gång till gång, just nu går den inte på rött och DPC visar helt ok värden. Däremot får jag ändå lite knaster 😳

Som sagt CPUn står på under 35% och minnesanvändningen är ca 85%. Jag är tacksam för alla tips jag kan få om varför jag ändå har knaster 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah sorry, jag glömde speca datorn. Jag har en core i7 som går på typ 35% och 18GB minne(1600mhz CL7) som iofs används till hög grad, jag är nästan uppe i 90% användning av minnet

18gb minne shit, då hoppas jag att du kör allt i 64 bit ? Men då du säger att du använder 90% förutsätter jag det.. om inte så kan problemet vara att du brdigar alla 32 bit pluggar...vilket oftast leder till problem. Jag hade själv förut 12 gig, men sålde bort 6 gig av mina då tiden inte är mogen att köra 32 bit pluggar i en 64 bit DAW miljö.

Angående cpu användingen, 35% cpu användning säger inte mkt, det är cpu användingen för varje enskild cpu kärna som räknas, dom flesta pluggar klarar bara av att använda en cpu kärna, maxar du en cpu kärna blir det knaster ljud...

Men annars är dpc latency en bra början..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det knastrar i både monitorer o lurar 😳

Yo Ekstasur, jag kör 64bit ja, och inga 32bitspluggar så det kan inte vara det som spökar. Jag har checkat alla kärnorna nu och dom ligger ungefär lika allihop o rör sig mellan 10-50% så det verkar inte vara det heller, jag är lite fundersam 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör ett 2496 på låg latency 64 samples.

Jag har inga problem med laster strax över 50% med denna inställning. Sedan måste jag ställa upp till 128 eller 256 samples.

Hyperthreading har jag stängt av.

Under supporten hos M-Audio kan man hitta vad som bör stängas av i BIOS för tex 2496 och när jag gjorde det blev det inga som helst problem med knaster. Innan jag fann det så hade jag liknande problem.

Kolla om det är några IRQ krockar, stökigt som bare den rätta till i Windows. Jag har fått jobba med krockar på varje windowsdator jag haft, fruktansvärt tröttsamt

En skitdum fråga, överstyr utgången?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det knastrar i både monitorer o lurar 😳

Yo Ekstasur, jag kör 64bit ja, och inga 32bitspluggar så det kan inte vara det som spökar. Jag har checkat alla kärnorna nu och dom ligger ungefär lika allihop o rör sig mellan 10-50% så det verkar inte vara det heller, jag är lite fundersam 🤪

En kort fråga, knastrar det även när du renderar ditt projekt ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...