Jump to content
Annons

Kan någon förklara detta med "impulser" för mig?


Bierball

Recommended Posts

Jag har läst så mycket nu om impulser vid (el)gitarrinspelning och det verkar vara något värt att prova. Men jag har ingen aning om hur. Som jag förstår så kan man använda den mjukvara man vanligen brukar (i mitt fall Logics egna) för att sedan lägga till lämplig impulsfil. Var hittar man dessa och hur gör man? Jag hittade denna länk:

som i och för sig var informativ men eftersom jag aldrig lekt med detta sätt att spela in förut så behöver jag mer ingående steg-för-steginstruktioner. Använder som sagt Logic.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Impulser är bara impulser för cabs.

Har precis börjat kolla in detta också. Mer info vore guld! Tyvärr verkar alla dessa impulser vara avsedda för trist jävla metal?!? Skulle vilja ha feta crunch ljud att leka med!

Och vad har impulser med metal att göra? Kan man bara lira metal på en rectifier?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har läst så mycket nu om impulser vid (el)gitarrinspelning och det verkar vara något värt att prova. Men jag har ingen aning om hur. Som jag förstår så kan man använda den mjukvara man vanligen brukar (i mitt fall Logics egna) för att sedan lägga till lämplig impulsfil. Var hittar man dessa och hur gör man? Jag hittade denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=CuaZxmf_ddM som i och för sig var informativ men eftersom jag aldrig lekt med detta sätt att spela in förut så behöver jag mer ingående steg-för-steginstruktioner. Använder som sagt Logic.

Funkar precis som med att ladda impuls för reverb. Bara använda impulsreverb och ladda den impulsen du vill använda. Hur enkelt som helst. Men till skillnad från reverb laddar man in impulsreverbet som insert. Bara googla cabimpulser. Finns gott om gratis på nätet. Men vill man köpa är redwirez de bästa impulserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis börjat kolla in detta också. Mer info vore guld! Tyvärr verkar alla dessa impulser vara avsedda för trist jävla metal?!? Skulle vilja ha feta crunch ljud att leka med!

Denna har aldrig svikit mig. Oavsett om det gäller cleant, crunch eller higain så går det alltid att få till användbara ljud ihop med vettig ampsim.

http://www.redwirez.com/free1960g12m25s.jsp

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker oxå sätta mig in i detta, och då när det gäller just reverb. Det finns som sagt impulser att ladda hem gratis, men det mesta verkar ha flera år på nacken. Har fått intrycket att utvecklingen av den här tekniken har stannat av. Kan detta stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Aha, så efter gitarrpluggen så lägger man impulsfilen i det virtuella racket? Ska man ha impulsfilen medan man spelar in också?

Det är klar att du behöver ha den på medan du spelar in. Hur kul blir det att spela in annars?

Försöker oxå sätta mig in i detta, och då när det gäller just reverb. Det finns som sagt impulser att ladda hem gratis, men det mesta verkar ha flera år på nacken. Har fått intrycket att utvecklingen av den här tekniken har stannat av. Kan detta stämma?

Du är lika uppdaterad som vanligt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Impulser är bara impulser för cabs. Och vad har impulser med metal att göra? Kan man bara lira metal på en rectifier?

Om du läser vad jag skrev så försöker jag sätta mig in i detta! Med andra ord så fattar jag nada av ämnet ifråga. När man söker efter "cab impuls" eller liknande så skrivs det spaltmeter om "tuffa" metalljud därav min slutsats.

Link to comment
Dela på andra sajter

detta är jag oxå sugen på,

har ja fattat rätt?

man linar från förstärkarens send, linar igenom ljudkortet och sen har en Högtalarsimulator i datorn?

funkar det att ta typ guitar rig eller liknande och bara ha en högtalare inlagd?

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

finns det ingen bra instruktionsfilm om detta, skulle oxå vilja fatta detta

Finns hur mycket som helst om man bara orkar söka på how to use cabimpulses som t ex:

Sen får man EQ:a en hel del för att det ska låta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått intrycket att utvecklingen av den här tekniken har stannat av. Kan detta stämma?
Nej då, men det finns inte mycket att utveckla. Konvolvering/faltning bearbetar materialet enligt impulssvaret över tid.

Ett vanligt reverb kan man alltid jobba med att förbättra algoritmer medan impulsen alltid är... impulsen.

Vissa pluggar erbjuder filtrering utöver impulsen. Vissa är stereo, några klarar True Stereo och några gör surroundimpulser. Det är så långt vi är idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om du läser vad jag skrev så försöker jag sätta mig in i detta! Med andra ord så fattar jag nada av ämnet ifråga. När man söker efter "cab impuls" eller liknande så skrivs det spaltmeter om "tuffa" metalljud därav min slutsats.

Det spelar som sagt var ingen roll. Det är detsamma oavsett musikgenre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och vill man inte hålla på och ladda ned gratisimpulser så finns http://www.two-notes.com/en/software/torpedo-pi-free/ Visserligen bara en amp men det kan räcka gott och väl eller så köper man någon av versionerna.

detta är jag oxå sugen på,

har ja fattat rätt?

man linar från förstärkarens send, linar igenom ljudkortet och sen har en Högtalarsimulator i datorn?

funkar det att ta typ guitar rig eller liknande och bara ha en högtalare inlagd?

Nu kan jag inte guitar rig men kan man inte ladda in fristående impulser i den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, men det finns inte mycket att utveckla. Konvolvering/faltning bearbetar materialet enligt impulssvaret över tid.

Ett vanligt reverb kan man alltid jobba med att förbättra algoritmer medan impulsen alltid är... impulsen.

Vissa pluggar erbjuder filtrering utöver impulsen. Vissa är stereo, några klarar True Stereo och några gör surroundimpulser. Det är så långt vi är idag.

OK. kan man justera pre delay mm om man matar in en impuls i en plug? Sonar har något som heter Perfect Space.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vill man inte hålla på och ladda ned gratisimpulser så finns http://www.two-notes...orpedo-pi-free/ Visserligen bara en amp men det kan räcka gott och väl eller så köper man någon av versionerna.

Nu kan jag inte guitar rig men kan man inte ladda in fristående impulser i den?

ingen aning, tror inte det, men alltså, vad man behöver i datorn är en "högtalarsimulator"?

och impulser simulerar en cabinets "personliga" ljud?

så om jag använder typ lecab och laddar in en impuls så har jag en simulerad högtalre.

är jag rätt på det?

förstärkarhuvud send UT, förstärkare i standbymode.

I

lina genom ljudkort

I

DAW

I

impulsprogram/impulsloader typ lecab

I

valfri impuls i lecab

I

ROCK'N'ROLL!!

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

OK. kan man justera pre delay mm om man matar in en impuls i en plug? Sonar har något som heter Perfect Space.
Visst, du kan väl fördröja impulsen så får du ett predelay. Perfect Space är ett impulsreverb ja.
Link to comment
Dela på andra sajter

ingen aning, tror inte det, men alltså, vad man behöver i datorn är en "högtalarsimulator"?

och impulser simulerar en cabinets "personliga" ljud?

Se impulsen som en "samplad akustik", vare sig det är resultatet av hur ljudet klingar i ett rum eller hur ljudet "klingar" i en högtalare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Se impulsen som en "samplad akustik", vare sig det är resultatet av hur ljudet klingar i ett rum eller hur ljudet "klingar" i en högtalare.

så en impulser fakear alltså "soundet" från en cabinet?

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Körde detta för ett par år sedan. Hade Voxengo Boogex som impulse

laddare på ett track och körde sedan guran genom det hela. Finns

massor med gratis impulse responses på nätet gratis. Olika cab mickade

med olika mickar på olika avstånd och med olika placeringar.

http://www.voxengo.com/product/boogex/

Bra och heltäckande info från RedWire

http://www.redwirez.com/tutorials.jsp

Link to comment
Dela på andra sajter

För den som vill nörda sig lite. Om impulsen inte har samma samplingsfrekvens som ens projekt, så är det ofta en fördel att konvertera impulsfilen men en extern SRC (av hög kvalitet). Istället för att låta VST pluggens interna SRC ta hand om jobbet.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

Bierball, de flesta amp sims i datorn eller i hårdvara som pod mm använder IR cabs. Ersätt IR's genom att bypassa cab/mic i din amp sim. Vissa amp sim som Overloud erbjuder inbyggd IR laddare.

Voxengo boogex som länkades till ovan är gratis.

IR finns även gratis att ladda ner som vissa laddat upp på nätet.

Annars finns stora IR bibliotek att köpa från t.ex Redwires eller Ownhammer.

Där finns de flesta populära högtalare/cab med samt en mängd mickar i olika positioner.

Det är inte så svårt att göra dina egna IR's och micka upp din förstärkare.

IR's kan skapas med t.ex voxengo deconvolver.

Det är riktigt kul att skapa eq matchade IR från redan inspelade gitarrspår med Ozone plugin. Här är en bra guide:

http://www.youtube.com/watch?v=zl684tupzpk&feature=relmfu

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett helt underforum med människor som kastar upp gitarrimpulser:

http://www.guitaramp...c97ace1cbd93ce6

man måste regga för att tanka vissa (blev användare pga av det, gratis alltså, tankade en jävla massa, bl a marshall jcm2000, rectifier, engl fireball, soldano, tangerine, plex osv)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Så för att summera, gitarr in antingen via stärkarens effektloop eller direkt in i ljudkortet. Valfri mjukvaruplugg med högtalarsimuleringen avslagen, högtalarimpuls => rocka. Låter enkelt. Har jag fattat rätt?

Ja. Beroende på din latency vill du kanske spela in utan pluggarna och aktivera dem efteråt. Hade du en stärkare lyssnar du igenom den under inspelningen samtidigt som du spelar in den rena signalen i datorn.
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja. Beroende på din latency vill du kanske spela in utan pluggarna och aktivera dem efteråt.

Hur kul och inspirerande är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...