Jump to content
Annons

En sak angående loopar jag alltid undrat..


Ezzet

Recommended Posts

Loopar är ju inte "ens egna skapelse" så att säga.. Så om man t.ex i logic gör en låt som i stor del är bestående av loopar, är det ens egen låt? Är det så enkelt att göra låtar?

Har alltid fått för mig att det inte går att blanda in loopar om man gör en låt att tjäna pengar på t.ex, eftersom att loopar är någon annan som skapat från början och kan leda till att flera låtar låter väldigt liknande.. Ville bara reda ut detta frågetecken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på vart du fått tag i looparna.

Tex dom som medföljer Logic och Vengeance bla är fria från upphovsrätt så dom kan du använda i dina egna låtar MEN du får inte skapa ett eget bibliotek av dom och sälja vidare.

Ta tex Chris Brown - Turn Up The Music där leadriffet är en Vengeance loop.

Skulle du ta samma loop så kan du lungt göra det SÅ länge sången och melodierna skiljer sig så pass mycket från CB att den enda likheten är just loopen.

Rihanna , Usher , Chris Brown , Britney Spears m.m m.m har kommersiella loopar i vissa av sina låtar.

Och ja det är så enkelt att göra låtar , det är dock desto svårare att göra en Hit med sång och melodier oavsett om man använder loopar eller inte.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant frågeställning som jag själv funderat på en del. Jag tycker inte att man kan säga att en upphovsman/producent kan erkännas till hela verket om man baserat stora delar av låten på andras verk, speciellt om de är helt omanglade. Det handlar ju inte om det är lagliga samplingar eller ej.

Personligen tycker jag det för det mesta är ointressant att använda andras loopar. Föredrar att göra egna isåfall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! 🙂

Personligen tycker jag det för det mesta är ointressant att använda andras loopar. Föredrar att göra egna isåfall. 🙂

Absolut är det roligare att göra eget! Det tycker även jag 🙂 Men med det stora utbytet loopar som följer med musikprogram idag skulle de kunna vara väldigt enkelt att göra en rätt bra låt, men hit blir det ju säkert inte eftersom med enkelheten försvinner lätt personligheten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar var gränsen går egentligen, loopar, presets till synthar eller midi-melodier? Jag kan tycka alla är okej om man gör nåt eget av det, tycker loopar ska räknas som vilken sampling som helst, ingen bryr sig om man tagit en vengeance-kick men att köra en melodi-loop känns nog lite billigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar inte gå så långt som till domstol, utan brukar göras upp med förlikning mellan parterna, där den som har gjort intrång på upphovsrätten får betala ett ideellt skadestånd och/eller avstå alla framtida intäkter för låten till de ursprungliga upphovsmännen.

En loop kan ses som vad som upphovsrättsligt kallas "verkshöjd", som är grunden för eventuella klagomål på plagiat, men en enskild sampling är det nog mycket svårare att hävda upphovsrätt på. Är det sedan samplat från en kommersiell skiva, så är det skivbolaget som äger själva inspelnngen - och då kan man åka på en stämning från dem också och inte "bara" upphovsmännen.

Det gäller alltså att skaffa tillstånd att använda loopar om man tänker ge ut det på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart kan man använda loopar, men det beror givetvis på hur dom används. Du kan ha en loopad bas som bara spelar C C C C i ett skönt mönster om och om igen, om du sedan använder Waves soundshifter för att få den att passa in i din låt när du byter ackord och du tycker det låter bra så ser jag inget problem med det. I en annan loop med trummor så klipper du ut kicken och jobbar vidare med den, eller använder den som den är så tycker jag att det är ok också.

Däremot om du tar ett melodiriff och använder som "eget" så känns det väl inte så kreativt, men jag tror inte att så många gör det. Jag använder oftast små små delar av loopar. Bas/gitarr slides, kickar, snares, percussion loop's och annat användbart för att snabba på produktionsprocessen.

Mvh,

F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...