Jump to content
Annons

Varför hata/ogilla dansbandsmusik?


Valle

Recommended Posts

Inte ändrar, men anpassar.

Det är förfärligt tunt med faktiskt exempel på vilka band det är du egentligen talar om. Om det nu är så vanligt att dom gör såhär så borde du ju kunna ge en hel massa exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är förfärligt tunt med faktiskt exempel på vilka band det är du egentligen talar om. Om det nu är så vanligt att dom gör såhär så borde du ju kunna ge en hel massa exempel?

Exempel på artister/band som anpassar sig/sin image efter vad marknaden efterfrågar? Är det den tuffa uppgiften du ger mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

snarare om man skulle dissa hårdrock för att det är så mycket distade gitarrer i den genren

Hmmm...? OK, du tänker så; på någon sorts instrumentdominans inom en given genre...

Fast jag tänkte mer på helhetssoundet, ett produktionssignum; vilket ju såklart påverkas av "instrumentdominanser". Men det blir lite svårt när det kommer till ett så brett instrumentbruk som inom dansbandsmusik. Det går ju inte att räkna upp ett instrument utan att samtidigt inbegripa andra genrer. Saxofon, skulle säkert många vilja säga. Men, nä... Dragspel? Absolut inte. Stråkar? Knappast.

Pedal-steelgitarr? Ja, där kanske vi har något... fast bara om det inkluderar pedalen (annars är vi inne på bluesen och nallar).

Svårt egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte MED Abba kanske. Inte i den kontexten. Men du märker väl inga ord någonsin?

Fernando är helt självklart en dansbandslåt. Streaplers har spelat den. Vikingarna likaså. Thor-Erics. Ska jag fortsätta?

Med det resonemanget så finns det ingen dansbandsmusik heller, eftersom alla dansbandslåtar kan remixas och spelas på rave-partyn. Alltså är det egentligen rave-låtar du buggar till. Eller?

Nej, det är nog ditt ego som får det att upplevas så. Jag har redogjort för min bild av dansbandsmusiken och olika faktorer som påverkar synsättet om dansbandsmusiken och försvarar och förklarar min bild i takt med att du försöker bevisa mig fel. Sen att du än så länge inte lyckats med mer än att märka ord och bokstavstolka saker istället för att förstå helheten är en annan sak.

Eller. Så har du inte varit tillräckligt övertygande. Beror sig helt på vem du frågar.

Nej, inte i sammanhanget. Är exempelvis skräckfilmer till för att skrämmas (och underhålla)?

Skulle gissa att de flesta som diggar skräckfilm ser det som ren underhållning.

Använder dom grisblod eller låtsasblod? Spelar det någon roll?

Ja, det tycker jag absolut. Om du var på en konsert och någon slängt ut blod från scenen, hade du inte tyckt att det känts några snäpp värre om det varit riktigt grisblod?

Bra konst eller bra kultur? Den stora massan är i regel ganska dåliga på att avgöra vad som är bra konst då de helt enkelt är för obildade på området för att förstå kontexten konsten till stor del lever av.

Det är helt klart en elitistisk tanke. Är man så dryg att man försöker hävda att en viss konst är bättre än en annan så sätter man sig själv på en piedestal. Det är ju ungefär lika korkat som att försöka diskutera vilken färg som är finast, grönt eller rött. Eller kanske blått? Eller gult?

För att förstå storheten i Duchamps Fountain måste man exempelvis förstå hur han med verket i frågasatte konstbegreppet och skiftade fokuset från att bara bedöma hantverket till att även omfatta den intelektuella tolkningen av konsten.

Du förstår att det blir lite komiskt att du råkade stava fel på "intellektuell"? 🙂

Därmed inte sagt att det är fel att värdera konst utifrån andra aspekter. Du behöver inte hålla med som sagt, men mitt resonemang är varken inkonsekvent eller elitistiskt även om du försöker vinkla det så.

Experimentet med Pierre Brassau visar enkelt, klart och tydligt att "konsten" endast sker inne i konstkritikernas huvuden.

Jag håller med om att det är löjeväckande men det har inte riktigt med saken att göra, och är verkligen inget som motbevisar något jag har skrivit. Det enda du har lyckats påvisa är att du har en annan bild av konst än vad jag har. Bra. Jag hissar intresseflaggan.

Du verkar ändå lägga en viss möda på något så ointressant 🙂

Du gör som du vill med jag har aldrig påstått det. Jag skrev att Perikles sätt att lira AC/DC är mer representativt för hur dansbandsgenren låter än vad Leif Norbergs sätt att spela AC/DC är. Jag skrev aldrig att Perikles var en rättvis representation för genren.

Ok. Så om Slayer börjar lira som Leif Norbergs så betyder det att soundet i traditionell dansbandsmusik skulle vara representativt för thrash? Det är ju en sak om man så att säga är först med ett sound, men att slå in på en väg (ett sound) som redan finns, då har man ju så att säga bytat genre.

Absolut. Så länge du är medveten om att jag inte är här för att göra en vetenskaplig avhandling med ton av korsreferenser utan för att delge min bild av saken.

Men om nu måsta ha hårda fakta. Malungsveckan lockade i år över 50 000 besökare. Lite fler än Hultsfred i alla fall...

"Never underestimate the power of stupid people in large groups" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på artister/band som anpassar sig/sin image efter vad marknaden efterfrågar? Är det den tuffa uppgiften du ger mig?

Japp. Och då framför allt genom att anta ett provocerande image, det var väl vad diskussionen handlade om från början?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Och då framför allt genom att anta ett provocerande image, det var väl vad diskussionen handlade om från början?

Med beaktande av det här inlägget, så tycker jag att följande exempel mer eller mindre stämmer in:

A Fine Frenzy, A Place To Bury Strangers, A-Mei, Abandon, Above the Golden State, Abraham Mateo, Acidman, ADA Band, Adelitas Way, Afromental, Åge Aleksandersen, Agents, Aiko Moriyama, Aimi Kobayashi, Air, Airbourne, Alain Souchon, Alan Jackson, Alejandra Guzmán, Aleks Syntek, Alex Fong, Alex Max Band, Alexandre Pires, Alexandre Tharaud, The Alfee, Alice in Chains, Alina, Alison Balsom, The Almost, Amannda, Ambrose Akinmusire, Amen UK, Amor Fou, Amorphous Androgynous, Amos Lee, Amuk, Amy Grant, An Hu, An Yi Xuan, Anahí, Andra & The Backbone, Andras de Lazlo, Andreas Kleerup, Angela Gheorghiu, Angus & Julia Stone, Anika Moa, Anis, Anita Baker, Anna Maria Zimmermann, Anne Murray, Anouk, Anson Hu, Antonio Pappano, Arctic Monkeys, Artemis Quartet, Artisan Guns, Aslan, Audrey Assad, August Burns Red, AULETTA, Ava Rocks, Avishai Cohen, Ayako Uehara, Ayse Tutuncu, Azafata, Babyshambles, Badly Drawn Boy, Bakkushan, Baloji, Bamboo, BAP, Barry Hay, Bart Peeters, Base Ball Bear, Bat for Lashes, Beastie Boys, The Beatles, Bebe, The Belcea Quartet, Belinda, Ben Harper, Ben*Jammin, Benito di Paula, Berlin Philharmonic, Bethany Dillon, The Big Man, Bikini, Bila Lucie, Bindi Irwin, the Bird and the Bee, Bløf, The Bloomfields, Blumentopf, Blur, Bob Evans, Bon-Bon, Bosco (Paula Lambert), Braund Reynolds, Brings, Britt Nicole, Bryan Ferry, Budapest Bar, Bunbury, Buscemi, Cacho Castaña, Cage the Elephant, Cali, Camané, Camela, Camelia, Camille, Canto 4, Carmen Geiss, Carminho, Caroline Costa, Cassandra Wilson, Cassanova, The Cat Empire, Catupecu Machu, CC Cowboys, Celtic Woman, Charles Aznavour, Charlie Hall, Charly Garcia, Chasing Bailey, Chelsea Tong, Chemical Brothers, Chiddy Bang, Chila Lynn, Chimarruts, Chris Lemay, Chris Tomlin, Christiaan Hof, Christina Pluhar, Christopher Nissen, Christos Cholidis, Christy Nockels, CHRIZAAN, Chylinska, Cla, Claire Denamur, Clouseau, Cmx, Coldplay, Colin Munroe, CONCHITA, Conor Maynard, The Constellations, Cookies, Corinne Bailey Rae, Cosmicman, Creed, Cristina Donà, Cuentos Borgeanos, Customs, D2, Da Weasel, DABO, Dad, Dai Henwood, Damon Albarn, Dana Winner, Daniel Gilbert, Daniela Alfinito, Danyew, Dari, Darius Rucker, Das gezeichnete Ich, Dat Kölsche Rattepack, David Bowie, David Crowder, David Daniels, David Fray, David Guetta, David Tao, deadmau5, The Decemberists, Demon Hunter, Depeche Mode, Deportees, Desert, Despina Vandi, DEWA, Di-Rect, Diams, Diana Damrau, Diana Reyes, Diana Sorbello, Die Cöllner, Die Rheinländer, Dierks Bentley, Diogo Nogueira, Divokej Bill, DJ KAWASAKI, Does It Offend You, Yeah, Dolly Rockers, Domstürmer, Doremus, Double Dee, Doves, The Earlybirds, Ebene Quartet, Ed Drewett, Edi, Edith Marquez, Edmond Leung, Edson e Hudson, Eg White, Eiza Gonzalez, El Arrebato, Eldkvarn, Eleonora Zouganeli, Eli Paperboy Reed, Elie Attieh, Eline De Munck, Eliza Doolittle, Ella, Emily Osment, Emily West, Emmanuel Pahud, Emmanuelle Haim, Empire Of The Sun, End Of Fashion, Enigma, Erann D.D, Erasure, Eric Church, Erik Truffaz, Erika Heynatz, Estrella Morente, Etan, Etienne Daho, Evanescence, Every Thing But The Girl, Exaltasamba, Exist, Fabio Biondi, Faker, FEEL, Finley, FIQ, Fireball, Five Minutes, Flex, The Flowers Group, FONSECA, Forever Jones, FoZZtone, Francesco Guccini, Francoise Hardy, Frida Waage Amundsen, Fujifabric, The Fume, Future of Forestry, Fuyumi Sakamoto, Fuzzy Logic feat. Egypt, Gabriela Montero, Gathania, Gautier Capucon, George Harrison, Gerard Manset, Geyster, Ghymes, Giant Leap, Glay, Go Go Club, Gölä, Golddigger, Goldfrapp, Gonzalo Rubalcaba, The Good Natured, Gorillaz, Götz Alsmann, Green River Ordinance, Greg Johnson, Grupo Bryndis, GUAN CHAI, Guus Meeuwis, HADISE, Hakan Hellstrom, HALASZ JUDITH, Hale, Haloo Helsinki!, Han-Na Chang, Hanak, Haroulis Yiannis, Hawk Nelson, Hayko Cepkin, Heather Headley, Helene Fischer, Hellbillies, Hello Seahorse, Helmut Lotti, HENLEY, Herbert Groenemeyer, Hevo 84, HIFANA, Hilera, Hindi Zahra, Hip Hop Pantsula, Hiroko Hattori, Hiromitsu Agatsuma, Hockey, Hoehner, Holki, Hollie Smith, Hooligans, Hot Chip, Howl, Hryspa, Hu Ge, Hu Yan Bin, I'm from Barcelona, Ian Bostridge, Ilham Al Madfai, Ilkka Alanko, Infernal, Ingrid Fliter, Insite, Interpol, IPCC, Irina, Iron Maiden, Ivano Fossati, J. Holiday, J.Karjalainen, J.Raappana, J12, Jackson Jackson, Jacques Higelin, Jaguares, Jaicko, Jamal, James Chapman pka Maps, James Doman, James Doman & Pete Gooding, Jamie Treays p.k.a. Jamie T, Jan De Wilde, Jan Leyers, Janda Dalibor, Jane Birkin, Jane Bunnett, Jarvis Church, Jason Champion, Jason Moran, Jaydee, Jean Louis Aubert, Jennette McCurdy, Jeremy Camp, Jericho Rosales, Jesse Cook, Jessica Brando, Jet, JING TENG, JNK, Joe Lovano, Joel, Joey De Leon, John Spillane, John Williamson, Jolin Tsai, Jomari, JONGRI, Jorge Muniz, Jorge Palma, Jorma Kaariainen, Jose Merce, Josh Wilson, Josiah Bell, Joss Stone, Joyce DiDonato, Juan Luis Guerra, Julien Clerc, Julio Iglesias Jr, Justin, Jürgen Zeltinger, Kabat, Kai Band, KAME&L.N.K, Kapten, Karen Ferreira, Karl Jenkins, Karl Wolf, Kary Ng, Katchafire, Kate Royal, Katy Perry, Kazuko Mifune, Kei Kobayashi, Keith Urban, Kenny Rogers, Keren Ann, Kieran Goss, Kierra Sheard, Kika, Kill Corps, Kim Larsen, Kimberly Caldwell, Kings Of Convenience, Kiss Kiss Kiss, Kissin' Dynamite, Klaus Lage, Kollosus, Kölsche Bengels, The Kooks, Kotsiras Yiannis, Kovácsovics Fruzsina, Koyi K Utho, Kraftwerk, Kraftwerk, Kreesha Turner, Kristian Stanfill, Kristina Train, Krystof, KT Tunstall, Kudai, Kukulska Natalia, KUMAMI, Kutless, Kwok Fai, Kyla Calumpad, Kylie Minogue, Kyosko, L'Vovo Derrango, L.O.C., Lady Antebellum, LaFee, Lars HUG, Late of the Pier, Laura Marling, LCD Soundsystem, Le Strisce, Leena Thavisin, Leo Imai, Leo Ku, Leon Gieco, Lesz, Natalia, Letoya Luckett, Liam Lawton, Liars, Libera, Lily Allen, Lionel Loueke, Lisa-Amy-Shelley, Little Big Town, Liz Lawrence, LIZA BRONNER, Loane, Lolene, Lollipop, Lonnie Gordon, Los Claxons, Los Delinquentes, Los Llaneros De La Frontera, Los Nocheros, Lou Bradley, Luciano Pereyra, Lucid 3, Luck Mervil, Luke Bryan, Luminate, Luz Casal, Lykke Li, M Pokora, M83, Macaco, Macheritsas Lavredis, Macson, Mademoiselle K, Magnus Carlsson, Makgarebe, Makiyo, Manacá, Mandisa, Mandoza, MANGO GROOVE, Marc Antoine, Marc Et Claude, Marc Jordan, Marc Moulin, Marie Fredriksson, Marika, Mariko Senju, Mario, Mario Rosenstock, Marisa Monte, Marit Larsen, Mariza, Mark Gross, Markowska Patrycja, Markowski Grzegorz, Markus Becker, Martin Nievera, Massive Attack, Matt Redman, Matthew West, Matthias Reim, Megh, MELENDI, Miami Horror, Mickey 3d, Mickie Krause, Mighty Clouds of Joy, Miki Imai, MIMS, Mission District, Mnaga & Zdorp, Moderatto, Moinho, Monique Rae, Monza, Morjac, Morten Abel, Motel Connection, MPHO, Mulan Jameela, Musti & Amin, My Favorite Highway, Myron Butler & Levi, Myslovitz, The mystery men, Mzwakhe Mbuli, N8N, Nadine, Nae Tango, NAIF, Name the Pet, Nami Uehara, Naoko Terai, Natalie Dessay, Neil Finn, Neruda, Nervo, Neue Zeiten, Ney Matogrosso, NiC, Nicholas Angelich, Nicholas Chang, Nick Cave, Nickelback, The Night, Nikki Gil, Nina Pilots, Nina Stemme, No Somos Machos... PSM, No Thanx, Norah Jones, Norie Suzuki, Novastar, Ntando, Nubla, o i o ai, One More Girl, Operator Please, Orange, Osamu Miyaji, Ours, pacific, Panda, Papa Vs Pretty, PaPa-B, Papas da Lingua, Paralamas do Sucesso, Parios Yiannis, Parking Lot Pimp, Paschalides Miltos, Passion Band, Patito Feo http://www.patitofeo.tv/v2/, Pato Machete, Patrasova Dada, Patricia Barber, Paty Cantu, Paul Dempsey, Paul Kelly, Paul Van Dyk, Pauline, Payolas, Pee Wee, Per Gessle, Pet Shop Boys, Peter Doherty, Peter Gabriel, Peter Wackel, Petter Carlsen, Philippe Jaroussky, Philmont, Phone Jazz, PIN, Ping Pung, Pink Floyd, Piotr Anderszewski, Pliatsikas Filippos, Plihal Karel, Ploutarchos Yiannis, Pohlmann., Polar, Polly Scattergood, Popeda, The Postelles, Postgirobygget, Pride Tiger, Prime Circle, Priscilla Ahn, Priscilla Renea, Private, Professor Green, Pu Ba Jia, PUR, Rachel Unthank and the Winterset, radja, Radwimps, Raga Rockers, Raining Pleasure, Rap Bit, Raphael, Raymond v/h Groenewoud, Rebecca Malope, Rebecca St. James, REG Project, Reinhard Mey, Renaud, Renaud Capucon, Rene Froger, Republic, Republic of Brickfields, Repvblik, Revolver, Riaan, Richard Ashcroft, Richard Hawley, Richard Luo, Richard Vission & Static Revenger, Ricky King, Ringo, Ringo Sheena, Rob De Nijs, Robbie Seay Band, Robbie Williams, Robert Glasper, The Rock, Rodney Carrington, Rodriguinho, Rohff, Roland, Romane Serda, Ronald Cheng, Rosanne Cash, Rose, Roxette, Roxy Music, Roy D. Mercer, Ruan, RubberBand, Ruffedge, Rui Veloso, Ruth Lorenzo, Rynkowski Ryszard, Rytmus, Ryujin Kiyoshi, Sabrina Starke, Saki Fukuda, Salem Al Fakir, Salmonella Dub, Samy Deluxe, Sanctus Real, Sandra, Sandrine Kiberlain, Sandwich, Saori Yuki, Saosin, Sarah Chang, Sarah Reeves, Saving Abel, SAY, The Scare, Schlagerfeuer, Seabird, Seether, Serena Ryder, Sergio Cammariere, Seth Gueko, Seth Lakeman, Setima Legiao, Seu Jorge, Shaila Durcal, Sharon Woolf, Shawn Hewitt, Shawn McDonald, Sheila Abdull, Sheri Jones-Moffett, Sheyla, Shione Yukawa, SHOW Luo, Sick Puppies, Sidney Polak, Sigur Ros, Simon O'Neill, Simon Rattle, Siori, Siphokazi, Sixpence None the Richer, Sky Ferreira, Skye Sweetnam, The Sleepy Jackson, Smokie Norful, Snoop Dogg, Solly Mohollo, Something For Kate, sonny j, Soprano, SORINA, Søs Fenger, the soul, St Germain, Stabilo, Stacey Kent, Stadio, Stan Van Samang, Stanley Huang, Starfield, Stefan Knittler, Stefano Di Battista, Stephy Tang, STEREO, Stereo Mike, Steve Hofmeyr, Steven Curtis Chapman, Stijn, straytenor, Sublim, Subsonica, Sugar Free, Sunrise Avenue, Susanne Sundfør, Sven Bertil Taube, Sweet Thing, Swingfly, Switchfoot, Szinetar-Bereczki, Takashi Matsunaga, Tamara Taboutchek, TAMTA, Tania Mara, Teamstears, the telephones, Terence Chui, Teresa Cristina, Terzis Paschalis, Themba Chauke, Thembisile, Theresa Fu, Thomas Ades, Thomas Chauke, Thousand Foot Krutch, Three Houses Down, tick, Tim Finn, Tim Toupet, Tim Wilson, Tina (SK), Tina Turner, Tinie Tempah, Tinu Heiniger, Tiny Masters of Today, Tiromancino, The Titans, Tiziano Ferro, tobyMac, Tom Dunne, Tomoyasu Hotei, Toppers (Rene-Gerard-Gordon), Trace Adkins, Tri Sestry, Trijntje Oosterhuis, Tristan Prettyman, Underoath, UNISTYLE, Urbandub, Useless Wooden Toys, Utada Hikaru, V V Brown, Valerio Scanu, Valeriy Sokolov, Vanessa Bell-Armstrong, Vasco Rossi, VE, Veronica Orozco, The Verve, Vico C, Victor e Vitoria, Vilde Frang, Vince, VinnieWho, VUSUMZI NONGXA, Watershed, We Are Scientists, When Saints Go Machine, Wil, Wilki, William So, Wim Mertens, Winnie Mashaba, Wong featuring Charley, Wu Fang, XS, Xu Wei, Xuefei Yang, XX Teens, YAO, ZHANG, Yianna Terzi, Yiannis Hristodoulopoulos, Yo, Yoriko, Yoshii Lovinson, You Am I, You Me At Six, Youssoupha, Yuho Yoshioka, Yumi Matsutoya, Yutaka Yamakawa, Zaho, Zanzibar, Zenttric, Zhang Meng Meng, Ziana Zain, Zina Peggy, Zoé, ZOLA åsså Zornik, förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och seriöst inlägg Valle. Hur tycker du t ex att Sven Bertil Taube passar in på vad du nu försöker bevisa?

OK, där finns säkert en handfull ovan som kanske faller utom ramarna för vad du vill att jag ska försöka bevisa. Alla övriga artister är alla beroende av sin marknad. Band som ditt och mina forna räknas dock inte hit; för vi vet/visste bättre, vi vill/e gör/a vad vi vill/e, och ingen ska/skulle tala om för oss vad vi ska/skulle spela. (Och det är därför vi aldrig kommer/kom längre i karriären än vad våra respektive hemsidor vågar ljuga om.)

Jag förstår att du är av en annan uppfattning när det gäller hur musikbranschen och dess marknad fungerar. Men det verkar som att du är ensam om det. Jag menar, kolla bara frågan du ställde till Demonproducenten...

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, där finns säkert en handfull ovan som kanske faller utom ramarna för vad du vill att jag ska försöka bevisa.

"En handfull" 🙂 Har du överhuvudtaget koll på mer än en handfull av artisterna du "räknade" upp?

Alla övriga artister är alla beroende av sin marknad.

Det är väl inte alls samma sak som att aktivt anpassa sig för en specifik marknad när man börjar bli etablerad?

Band som ditt och mina forna räknas dock inte hit; för vi vet/visste bättre, vi vill/e gör/a vad vi vill/e, och ingen ska/skulle tala om för oss vad vi ska/skulle spela. (Och det är därför vi aldrig kommer/kom längre i karriären än vad våra respektive hemsidor vågar ljuga om.)

Men allvarligt Valle, du måste väl ändå hålla med om att det finns minst tusen andra faktorer än oförmåga/ovilja att anpassa sig för en specifik marknad som gör att inte alla blir superstjärnor??

Jag förstår att du är av en annan uppfattning när det gäller hur musikbranschen och dess marknad fungerar. Men det verkar som att du är ensam om det.

Om det nu endast är den där provocerande imagen som saknas för dig, varför inte skaffa en sådan och bli superkändis? Det kan ju inte vara så svårt att veta hur man ska anpassa sig för en viss målgrupp, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med det resonemanget så finns det ingen dansbandsmusik heller, eftersom alla dansbandslåtar kan remixas och spelas på rave-partyn. Alltså är det egentligen rave-låtar du buggar till. Eller?

Du tycker fortfarande inte att du har bevisat hur dålig du är på logik va?

Jag har aldrig sagt att inte dansbandslåtar även kan kategoriseras in i andra genrer. Tvärtom, de flesta dansbandslåtar kan även kategoriseras in som pop, rock eller country.

Eller. Så har du inte varit tillräckligt övertygande. Beror sig helt på vem du frågar.

Ja. Men du behöver som sagt inte hålla med mig. Jag har inget behov av att vi ska uppnå konsensus bara för att du verkar ha det. Tvärtom, med din förmåga att föra logiska resonemang och ditt skarpa öga för omvärlden ska jag nog närmast vara glad för att du inte håller med mig.

Skulle gissa att de flesta som diggar skräckfilm ser det som ren underhållning.

Och du tror inte att underhållningsvärdet ligger lite i rädslan? Adrenalinet? Lite som extremsporter? Vad menar du gör en skräckfilm underhållande?

Ja, det tycker jag absolut. Om du var på en konsert och någon slängt ut blod från scenen, hade du inte tyckt att det känts några snäpp värre om det varit riktigt grisblod?

Jag menar att om du står längre bort än "20:e raden" har du ingen möjlighet att avgöra vad som är på riktigt eller inte. Och syftet är väl att det ska se ut som riktigt blod? Riktigt människoblod till och med?

Det är helt klart en elitistisk tanke. Är man så dryg att man försöker hävda att en viss konst är bättre än en annan så sätter man sig själv på en piedestal. Det är ju ungefär lika korkat som att försöka diskutera vilken färg som är finast, grönt eller rött. Eller kanske blått? Eller gult?

Nej, det är inte elitistiskt att inse att man behöver kunskap för att kunna bedöma något i en vidare bemärkelse än "jag gillar det här". Vidare säger jag inte att man är dum eller mindre värld för att man inte har kunskapen eller för att man gör en annan bedömning än konstvärlden. Jag tycker inte folk är mindre värda för att dom köper tavlor med tre staplade stenar på Ikea, men det konstnärliga värdet hos tavlan är rätt lågt.

Du förstår att det blir lite komiskt att du råkade stava fel på "intellektuell"? 🙂

Har jag sagt att jag är "intellektuell"?

Experimentet med Pierre Brassau visar enkelt, klart och tydligt att "konsten" endast sker inne i konstkritikernas huvuden.

Jag håller inte med. I så fall är det inte så sannolikt att båda recensenterna hade tyckt samma sak. Att de uppfattade verken på samma sätt pekar starkt på kontextens betydelse.

Ok. Så om Slayer börjar lira som Leif Norbergs så betyder det att soundet i traditionell dansbandsmusik skulle vara representativt för thrash?

Det tycker inte jag. Jag tycker inte ens att Leif Norbers är representativa för soundet i traditionell dansbandsmusik så... Men om vi nu leker med tanken att jag tyckte att det var representativt, hur resonerar du dig fram till något sånt?

Det är ju en sak om man så att säga är först med ett sound, men att slå in på en väg (ett sound) som redan finns, då har man ju så att säga bytat genre.

Vad som är dansbandsmusik har som sagt inte enbart med sound att göra utan har även, och kanske framförallt, med kontext att göra. Hört det förut?

"Never underestimate the power of stupid people in large groups" 😉

Dom som åker till Hultsfred? Nu tycker jag du är lite väl elitistisk här. Man är inte puckad bara för att man åker på en döende festival med musik man gillar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu endast är den där provocerande imagen som saknas för dig, varför inte skaffa en sådan och bli superkändis? Det kan ju inte vara så svårt att veta hur man ska anpassa sig för en viss målgrupp, eller hur?

JJ... Dina kvasiförolämpningar biter inte. Du förlorar.

En av de säkert mest avgörande faktorerna till att jag – förmodligen du med – för evigt kommer att bära stämpeln rockstar-wannabe var för att jag aldrig var unik, alternativt uppseendeväckande, nog för att någon finansstark partner (i.e. skiv-/produktionsbolag) skulle satsa pengar på mitt artisteri. Jag fick för mig att jag var klokare än de som verkligen kunde branschen och bestämde mig för att uppfinna en egen marknad. Men det enda jag kunde komma med var bara halfass versioner av mina forna musikhjältar. Sådant tände såklart inte... När jag äntligen förstod musik-business bättre, och dessutom hade chansen att bli "något", insåg jag att jag var för gammal för att göra det som jag egentligen hade velat göra. Så jag sket i det och blev manager istället (en helt annan story).

Det känns inte som det mest inspirerande just nu, att med dig diskutera marknaden och dess faktiska makt över artisters karriärer. Vi ser på det helt åt helvete olika. Jag ser det ur businessperspektiv, tillgång och efterfrågan, etc. Du verkar se det ur något sorts smygkommunistiskt perspektiv. För jag ska ärligt erkänna: du säger att de flesta artisterna,"den stora mängden", inte alls fäster särskilt stor vikt vid vad marknaden anser är attraktivt, utan artisterna kör sonika sitt eget rejs. Hur jag än försöker, så för varje sådan artist som du syftar på, så kommer jag att tänka på 20 av "mina"...

Eller så är det så marknaden fungerar idag. Jag har varit ifrån några år nu.

Oj, vad OT det blev. Sorry!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en sanning med modifikation.

Satt under 6 år som hustrubadur på en loge och, lyssnade på alla dansbands soundcheckar.

Det var inte mkt gemensamt i soundet förutom en enda sak, mer el mindre reverb på sången.

Borttar man sången, så skiljer soundet på instrumentdelen mellan banden som natt å dag.

Fast det blir en helt annan sak om vi dessutom ska blanda in live-soundet, då är det ju hundra miljoner parametrar till som spelar in. Vi får nog hålla oss till soundet på skiva, vilket till viss del handlar om instrumentering men framförallt hur det kranas. En distad elgitarr kranas olika på en dansbandsplatta och en hårdrocksplatta till exempel. Jag håller inte med dig att det enda gemensamma i soundet hos dansband är mycket reverb på sången. Då skulle i så fall många andra genres hela tiden förväxlas med dansband bara för att de har mycket reverb på sången. Så enkelt är det inte. Däremot är ju sången 80% av intrycket i alla musikstilar, så hur man sjunger och hur sången kranas är så klart väldigt viktigt för hur man uppfattar musiken.

Jag håller nog fortfarande fast vid min tes om att det är soundet som skapat genren "dansband", att den förvisso förändrats med åren men att det ändå finns en stomme i soundet som består. Gillar man inte soundet gillar man inte dansband.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, nu förstår jag vad du menar. Och vi har talat förbi varandra.

Vänligen notera att jag tidigare i tråden har talat om "inkonsekvens". Med det har jag menat – och låt oss ta sound som exempel – att det inte låter särskilt troligt om "Nisse" säger att han ogillar DB-musik på grund av dess sound, om soundet i fråga samtidigt förekommer i "Nisses" favorit-genre/musik.

Hängde du med?

Jorå... haha... det har du ju skrivit tusen ggr. Visst, om man säger att jag hatar dansbandsmusik för att det är så jäkla enformigt och så lyssnar man på enformig loopbaserad musik så blir det konstigt med argumenteringen. Då är det nog så att man egentligen ogillar dansbandsmusik av någon annan anledning, men inte har koll på exakt vad det är.

Efter att ha läst en jävla massa i den här tråden och funderat själv så tror jag ändå att man ogillar dansbandsmusik för att:

1. man är oinsatt och inte hört så mycket dansbandsmusik och egentligen inte vet vad man pratar om (tex som när jag själv uttalar mig nedlåtande om jazz)

2. man endast hört "gammal" dansbandsmusik från när man var liten och fått för sig att ALL dansbandsmusik låter så (tex med reverbdränkta saxofoner och sång). Det finns ju en chans att man faktiskt då skulle kunna gilla något av de nya banden med lite modernare sound som låter mer pop mem som ändå definierar sig som dansband eftersom de gör allt annat som dansband gör.

3. man inte gillar soundet, vare sig det gamla eller det nya lite modifierade som drar mer åt pop. Då gillar man antagligen inte heller en hel del pop som touchar dansband i soundet.

Som jag sagt tidigare tycker jag att arg 3 ovan faktiskt är fullt legitimt, men det känns som att du sågat en massa folk här med det argumentet. I och för sig kul att läsa, men jag kan förstå att de blir sura... haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog fortfarande fast vid min tes om att det är soundet som skapat genren "dansband", att den förvisso förändrats med åren men att det ändå finns en stomme i soundet som består. Gillar man inte soundet gillar man inte dansband.

Men jag tycker till exempel att soundet på en Wizex-platta från 1978 lät ganska likt soundet på en Smokie-platta från samma period. Den senare ryms ju enligt de flesta inom genren pop/rock. Med ditt resonemang borde man då inte heller ha gillat pop/rock. Rimligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...? OK, du tänker så; på någon sorts instrumentdominans inom en given genre...

Fast jag tänkte mer på helhetssoundet, ett produktionssignum; vilket ju såklart påverkas av "instrumentdominanser". Men det blir lite svårt när det kommer till ett så brett instrumentbruk som inom dansbandsmusik. Det går ju inte att räkna upp ett instrument utan att samtidigt inbegripa andra genrer. Saxofon, skulle säkert många vilja säga. Men, nä... Dragspel? Absolut inte. Stråkar? Knappast.

Pedal-steelgitarr? Ja, där kanske vi har något... fast bara om det inkluderar pedalen (annars är vi inne på bluesen och nallar).

Svårt egentligen.

Ja, jag tänkte också i dessa banor ett tag men det blir som du säger ganska svårt. Det är ju snarare HUR man spelar på instrumentet och hur man kranar soundet i sitt instrument för att det ska passa in i det allmänna soundet för bandet och sen i slutänden för genren.

Det allmänna soundet på inspelningar ligger dock i händerna på den som mixar. Om ni gav mig en mix på en dansbandslåt så skulle jag lätt kunna krana den till en annan genre som inte en jävel skulle kalla dansband och ingen skulle vilja dansa till på en dansbana. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tycker till exempel att soundet på en Wizex-platta från 1978 lät ganska likt soundet på en Smokie-platta från samma period. Den senare ryms ju enligt de flesta inom genren pop/rock. Med ditt resonemang borde man då inte heller ha gillat pop/rock. Rimligt?

Ok, du kan alltid hitta plattor som går in i en annan genre soundmässigt, precis som du kan hitta enskilda låtar hos tex en hårdrockartist som låter dansband (lyssna tex på Back where we started, med den gamla svenska hårdrocksgruppen Great King Rat). Det jag pratar om är ju majoriteten av artister. Om det INTE vore på det sättet skulle ju genren inte finnas. Om dansband hade vilket sound som helst skulle inte folk förstå vad som är dansband och inte och då skulle det inte finnas ett behov av ordet dansband.

Visst, nu för tiden när det är lite bredare vilket sound som är dansband och inte, finns det fler exempel på krockar med framförallt pop och country. Men då är ju banden/artisterna själva så snälla att de hjälper till att tala om vilken genre de tillhör genom att bete sig som de andra inom genren tex med var man giggar, att musiken är dansant etc och vips så har soundet i genren förändrats lite med åren. Detta gäller ju dock bara nya band, de gamla som ändrat sound lite vet ju alla redan ändå att de är "dansband", om det nu skulle bli förvirring hos någon osäker individ. ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissa årgången på den här låten: Dansbandslåt

😄

haha... helt omöjligt att säga. Skulle säga 10 år gammal, men som sagt.... helt omöjligt att säga. Idag när allt redan gjorts inom en genre och man har svårt att hitta nya vinklar för att vara unik så finns det ju band som går "tillbaka" för att låta som det gjorde förr. Det gäller alla genres, inte bara dansband. Se bara på alla dessa "kids" som klär sig i utsvängda jeans och vill låta som hårdrocksband på 70-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du vara lite saklig nu. Hur går en sådan undersökning till? Hur ofta görs de?

det oroar lite att du utgår från att jag var osaklig

vill du förstå?

vill du ha svar när du frågar?

det är som sagt mycket enkelt

man utför en enkät i det segment av människor man anser är kanalens målgrupp och tar reda på vilka låtar och stilar man vill höra

det är inget ovanligt att man som företag tar reda på vad ens kunder vill ha - även om det i det här fallet inte är lyssnarna som i sig är kunderna utan snarare kundernas kunder

du kan läsa mer här:

http://www.acf.nu/Images/anders/Musikutbudet_i_svenska_etermedier.pdf

Den överväldigande majoriteten av stationerna i

Sverige vill åt samma köpstarka målgrupp, 15-40 år. Stationerna är musikaliskt formaterade efter amerikansk

modell, där tre populärmusikaliska så kallade format totalt dominerar marknaden. Inom denna musikaliska

formatram genomförs undersökningar som kartlägger målgruppens musikaliska preferenser. Musikutbudet

baseras sedan på kontinuerliga musikundersökningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drömmen vore ett musik forum där man samtalade med varandra.

Om man tycker att "Jag-har-rätt-du-har-fel-din-djävla-idiot-debatter" är givande, borde man inte då istället engagera sig politiskt eller börja hålla på nåt fotbollslag?

tyckte du att du "samtalade" nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det är vanligt att band ändrar image när dom blir etablerade?

det är inte helt ovanligt att artister får sin image polerad iaf

om du öht har haft nåt i branschen att hämta kan det här inte va nån överraskning

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...? OK, du tänker så; på någon sorts instrumentdominans inom en given genre...

Fast jag tänkte mer på helhetssoundet, ett produktionssignum;

den som ogillar hårdrock tänker nog ofta på genren som "bara en massa gitarrskrän"

och distad gitarr kan man väl verkligen kalla produktionssignum inom hårdrock

det hindrar ju inte att samma person gillar annan musik som har instrumentet gitarr i sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gissa årgången på den här låten: Dansbandslåt

😄

hmmm var det inte den låten som du vann dansbandsfestivalen med? Inte helt lyckat om det ska låta 70-tal men nästan. Men det kanske inte var meningen att det skulle låta helt 70-tal. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en hyllning till 70-talets dansband. Hellpig kanske skulle lyssnat på låten också... :-)

Och här drumvirvel för slutklämmen... Nja, jag lyssnar ju inte på dansbandsmusik. *ta-disch!*

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...