Jump to content
Annons

Ljudkort och mik - Mitt första köp


Chriistiiaan

Recommended Posts

Hej!

Nybörjare här. Tänker köpa mina första studiogrejer och tänker börja med en mik och ett ljudkort. Min budget är mellan 1500 och 2000 . Kollade på forumet vad som sades ang billiga mickar och har forskat lite på andra ställen och det står än så länge mellan at technica 2020 eller SE electronics x1 , mxl 9090 finns också där i tankarna samtidigt som studio projects b1 . Ni kanske kan ge mig lite råd angående detta. Alla mickar kostar ungefär lika mycket men technica e nog lite billigare, runt 800 på thomann. Vad jag hört på nätet så har både technica och mxl ett mjukt sound, vilket jag gillar, men SE får fram rösten mycket tydligare.

Dock är det ljudkortet jag är riktigt fundersam över och eftersom jag inte har en sådan stor budget tänker jag på fast track mkII för 800 och typ fast track pro med pro tools för 1200 . Jag har ingen aning om det pro tools programmet är bättre än garage band, som jag använder idag, men det vet ni kanske bättre om. Presonus audio box finns också i tankarna, men en kompis som har den till sin mac hemma upplever brus hela tiden, jag vet inte vad det kan bero på, men det e en av anledningarna som får mig att inte våga chansa, dessutom ligger den på runt 1500 och det e en bit över det jag tänker betala. Ljudkortet kommer användas för sång och elgitarr någon gång säkert.

Jag hoppas ni kan ge mig lite råd i mitt första köp, tänkte nog köpa ett par monitorer sen och kanske börja använda ett bättre inspelningsprogram så att jag kan förbättra mina inspelningar, än så länge kör jag på garageband och imacs interna mic, så det är mycket man kan förbättra.

Tack så mycket !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag resonerade inför mitt första köp nyligen:

Jag har för mig sex1 finns bundlad med SEs reflexion filter för ca 1700. Den, filtret, tar bort en del av rummets inverkan.

B1 skeppas vad jag vet med shockmount.

Jag köpte röde nt2 för samma pris som nt1. Köpte också nämnda filter. Andra mickar har jag fått skarpa s-ljud med, men denna är mer s-fri. Inspelningarna känns med micken rätt färdiga, med min gälla röst.

Sex1 är ju rätt billig annars med filtret. Utan kanske jag skulle ta B1 för upphägningen. Men med betonggolv eller stillastående sångstil så behövs det inte. Har inte testat någon av dessa, men den så kallade kinadiskanten kanske inte passar min röst.

Hur som helst är lowcut bra att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Garageband är ett bra program, och även Pro Tools, men vilket program man väljer

så måste man lära sig det.

Här på forumet finns massor av information om olika ljudkort och inspelningsprogram.

Mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie blackjack verkar vara ett bra kort för mac (pc verkar lite krångel med). Kostar väl ca 1300 på thomann och ngn hundring mer hos musikpunkten / ordermusik.se. Den skeppas med en daw som ska vara mer komplett än de lightversioner som skeppas med andra ljudkort. Byggd som en pansarvagn, men saknar midi. Ska även funka med ipad.

http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_blackjack.htm

Jag var själv ute efter mackie, men snubblade över en Apogee one som är liten och smidig, med en rätt bra intern mick. Mono dock, men mac kan ju ansluta fler ljudinterface för fler kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...