Jump to content
Annons

När ska man byta ackord (nybörjarfråga)


Alexander Paul

Recommended Posts

Har precis börjat skriva egna låtar och har förstått det där med olika skalor och deras tillhörande ackord enligt kvintcirkeln. Har tänkt ha ackord i form av gitarplock/arpeggio till en av låtarna men jag har svårt att lista ut när arpeggiot ska bytas till ett annat ackord. Finns det några regler eller riktlinjer till vilka toner som får spelas under ett visst ackord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till att börja med är bara nödvändigt ifall melodin modulerar. Men det kan ju bli ett litet enformigt komp då så nästa grejj blir att titta på melodins toner för att se vart en fullstäng kadens skulle passa bra in. Sedan placerar man ut progressionen, ii-V-I, (som ju är en fullständig kadens) över de naturliga i förhållande till melodins takter. Sedan kan du enkelt bygga på med diatoniska ackord efter tycke men aldrig ett v7 före ett iiV då V7 dominanten är den starkare. Kommer du ihåg det är risken för att du får en felaktig progression mindre. Att reharmonisera progressionen blir nästa steg att lära sig men riktigt där är vi inte ännu , antar jag. Dessa råd kommer du långt med utan att reharmonisera..

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med är bara nödvändigt ifall melodin modulerar. Men det kan ju bli ett litet enformigt komp då så nästa grejj blir att titta på melodins toner för att se vart en fullstäng kadens skulle passa bra in. Sedan placerar man ut progressionen, ii-V-I, över de naturliga i förhållande till melodins takter. Sedan kan du enkelt bygga på med diatoniska ackord efter tycke men aldrig ett v7 före ett iiV då V7 dominanten är den starkare. Kommer du ihåg det är risken för att du får en felaktig progression mindre. Att reharmonisera progressionen blir nästa steg att lära sig men riktigt där är vi inte ännu , antar. Dessa råd kommer du långt med utan att reharmonisera..

mvh

tror detta blir svårt att hänga med i för en som inte har koll...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

mmm-läste det igen och du har nog rätt, Zak. Sorry , Alexander Paul, jag kan inte förklara i enklare ord utan att behöva skriva en massa. Ett förslag är att du googlar på kadenser, t ex engelska wikipedia har en bra artikel om det tycker jag.

modulerar = byter tonart

fullständig kadens = enkelt utryckt en speciell ackordsföljd ii-V-I. (Ackorden är skrivna med romerska siffror där ackords skalans första ackord är I, nästa II osv.)Formeln för kvintsekvensen , kadensen är Subdominant-Dominant-Tonika där de tre sista orden betyder olika ackordsfamiljer och ackordens egenskaper.

Diatonisk= av grek. dia-hör till , tonisk- tonikans toner d v s tonart och skala.

progression=ackordsföljd

reharmonisering-att med hjälp av olika tekniker bygga om ackordsföljden.

Hoppas att mitt svar blir något tydligare när jag enkelt försökt förklara begreppen...

Gå inte för djupt in i detta, Alexander, utan lita på din känsla för när det känns naturligt att byta ackord. Oftast blir det rätt så och någon har sagt mig att musiker blir inte berömda för att de följer reglerna utan för att de bryter dem. Låter det bra så är det bra....

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, du har ett gäng ackord som du vill lägga arpeggios till? Om du kan spela ackorden på ett piano så är det ju de tonerna du spelar på pianot som du kan utgå ifrån för dina arpeggios. Du byter toner i arpeggios samtidigt som du byter ackord, om du däremot spelar toner som inte tillhör ackordet "färgar" detta bara ljudbilden...

Link to comment
Dela på andra sajter

I slutänden måste man, oavsett alla teoretiska resonemang, ändå gå på känsla. Det finns inget rätt eller fel i det du frågar om.

Ett sätt att tänka, om man behöver något slags "stöd för tanken" är att där sångaren behöver andas, där kan det passa med ett ackordbyte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du byter ackord när du känner att det passar. Jag "ser" ackorden ofta som bakgrunden i en scen i en pjös eller film och melodin är huvudrollshavaren och harmonierna är birollerna. Svårt att förklara men det finns inga som helst regler. Du SKA testa dig fram och göra så kallade misstag och lära dig nya och annorlunda ackordföljder efter hand. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Beroende på vilken tonart du spelar i så finns det olika skalor som funkar. Till exempel så skiljer det nån ton mellan dur och moll skalor lite beroende på si så där. Detta betyder dock ändå att låter det bra så är det bra som nån så vist skrev innan här ovan. Det är inte heller ovanligt att man byter tonart så det är nog lite svårt att generellt säga precis hur det går till.

Gitarrplocket/arpeggiot byts väl som regel på heltakt dvs på taktslag 1 i varje takt men det kan oxå vara olika. Det kan ju tänkas att man spelar ett mera melodiöst rytmiskt komp än en rent statisk figur som upprepas identiskt för varje ackord. Typ ett mera pianolikt komp där man mer spelar på och mot melodin i en slags rytmisk stämma. Lyssna på hur piano kompet är i Bridge Over Troubled Water men Simon och Garfunkle till exempel. Det är så långt ifrån statiskt man kan komma och inte så mycket på själva melodin men ändå så bygger det på den och bildar en rytmisk melodiös bakgrund.

Kort sagt allt det där beror på melodin och hur man vill att det ska vara och som regel håller man tonerna som spelas både melodi och komp inom tonarten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns riktlinjer och i musikteorin kallas det för Harmoni lära...

Föreslår att du googlar på det . Bra att du frågar och vill lära dig grunderna.

Jag toror att det är rätt väg att gå till att börja med.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en kopia av en översatt artikel. Tror inte att den gör mycket nytta för dig just nu, den är litet svår men jag postar den ändå. Det är de basic rules for harmonisations. Tycker dock att du skall googla på Funktionell Harmonik eller Harmoni lära..Det finns enklare beskrivningar och du måste kunna litet grundteori för att förstå detta.

1. Funktionsanalysens indelning i ackordsgrupperna Tonika, Subdominant och Dominant gäller alltid

d.v.s t.ex ett subdominant ackord kan substitutionera för ett annat, ett dominant för ett dominant osv,

inom tonarten.

2. Diatoniska (Dia=hör till Tonisk=tonart) ackord kan användas när som helst..

3. Kadensernas funktioner gäller alltid, så se inte förbi dem.

4. Ackord som innehåller en liten sjua mellan R och 7 vill lösas nedåt av V:ackord

5. Dominanta ackord vill lösas i Tonikan.

6. IV kan lösas i I:ackord

7. Diatoniska ackord kan lösas nedåt i kvartsgång till ett annat diatoniskt ackord.Paralell tonart.

8. Ett diatoniskt ackord kan bytas mot ett annat så länge de har minst 2 toner gemensamt.

9. VII ackordet spelas som VII7-5 när det substitutionerar för V:ackord.

10. Om ett ackord kan vara substitut kan orginal ackordet lämnas kvar och substitutackordet kan spelas före

eller efter det.

11. När vi har en ii-V progression kan den förenklas till V

12. Alla ackord utom sus och dim kan föregås av ett dominantackord en kvint ovanför.

13. Alla ackord kan föregås av ett dim ackord ett halvt steg nedåt.

14. V7 ackord kan bytas ut mot ett V7 ackord ett tritonussprång ifrån.

15. Alla dur och moll ackord kan föregås av dim ackord byggt på samma rot utan att ha effekt på målackordet.

16. iv kan substitutionera för IV i en IV-I progression.

17. I molltonarter kan diatoniska ackord till harmonisk moll eller Äkta mollanvändas när som helst.

18. När tonikan är ett mollackord med en Sekundär Dominant kan b5 användas på ii och b9 och b13 på V ackordet

för att förstärka känslan av en molltonart.

19. En molltonart kan användi6,IV eller VI ackord från Melodisk moll skalas harmonisering.

20. En molltonart kan låna ackord från mediantens tonart.ex I ackordet mot I ackordet i mediant.

mvh

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag kommer ihåg när jag gick på Liljeholmens folkhögskola och vi hade en clinic med nån jazzsnubbe med låååånga spindelfingrar som föreläste. Vi pratar ren kvantfysik så till och med våra lärare som var väldigt kompetenta och kunniga och dagligen undevisade i harmonilära i alla gengre fick revidera en del av vad dom trodde dom redan hade koll på.

Vid ett tillfälle så drog han en skala till en harmoni och jag tyckte det lät helt ok trots att jag inte gillar jazz. Då sa han det här fel så här ska det vara och så drog han en ny skala som då skulle vara "rätt". Det som då skulle vara mera rätt lät helt enkelt för jävligt rent ut sagt.

Kort sagt teori i all ära men den stämmer inte alltid med det som låter rätt. Sen kan man inte konstruera musik i förhållande till ett regelverk man behöver en melodi först, sen kan man baka en kaka bakom den och då på oilka sätt som sagts redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! En del är för mig, som flera redan listat ut, långt över min nuvarande kunskap, men jag ska ta mig tid att läsa alla inlägg i lugn och ro och googla på begreppen.

Tror någon tolkade mitt inlägg som att jag redan hade färdiga ackord till låten men det har jag inte. Vill bara spela dem i arpeggioform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar absolut noll av ovanstående inlägg men har ändå lyckats skriva låtar i 20 års tid. Mitt råd är att använda öronen. Låer det bra är det bra!

Själv som spelat gitarr i ca 15 år, fattade heller ingenting. Håller för övrigt med ovan talande.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Har hållit på med musik, spelat gitarr, keyboard, munspel osv osv i 30 år.....fattar inte heller ett dugg när pxm kommer igång, hehe. 🙂

Edit: år

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

nja assså, jag kan själv tycka att det är lite irriterande att plocka ut ackord till en fätdig text (insjungen meodi).

brukar oftast göra låtar med guran i hand.

men gör så här,

skit i fingerplock så länge och bara strumma ackorden. tilsl du fått ut vilka som är rätt.

ackordbytet bör komma naturligt.

pröva stampa tackten med foten, för att få in rätt gung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...