Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt hÀromdagen och lÀste pÄ Tomshardware. LÀste en artikel om en webradioklient som heter Mercora. Idéen Àr att göra en laglig "Kazaa" dÀr du inte kan ladda hem lÄtar men dÀremot lyssna pÄ dem.

Jag var tvungen att testa igÄrkvÀll och.. oj.. det fungerar riktigt bra.

Snygg och smidig klient, enkla sökningar och ett lysande sÀtt att hitta ny musik pÄ. Det Àr nÀmligen sÄ att du enbart bestÀmmer vilken den första lÄten du skall lyssna pÄ Àr, nÀsta kommer frÄn den anvÀndare som sÀnder till dig. Eller sÄ gör du bara en ny sökning pÄ en ny lÄt.

Framöver tycks det ska dyka upp speciella varianter för att Artister skall kunna marknadsföra sig sjĂ€lva. SĂ„ ladda hem och dela med er av musik, gratis, lagligt och roligt 🙂

http://www.mercora.com

/Majken

Annons
Postat (redigerat)

FrÄgan Àr vÀl bara hur lÀnge det förblir lagligt, eftersom den anvÀndare som sÀnder radion knappast betalar royalties..

Dessutom, om din dator kan spela upp ljudet sÄ kan du kapa ljudströmmen och lÀgga ned den pÄ disk.

edit.... foobar hann före med ljudströmskapningen.

Redigerat av brojd
Postat

Som jag har förstÄtt det kommer det att förbli lagligt eftersom nÄn typ av speciellt avtal gÀller för smÄ radiostationer pÄ nÀtet. Hur mÄnga shoutcast stationer betalar royalties exempelvis? Gissar att man mÄste komma upp i ett visst antal lyssnare innan det gÀller. Lite som att du inte behöver betala royalties för att spela upp en lÄt för din familj och dina vÀnner. LuslÀser man sidan sÄ hittar man sÀkert info om detta.

Och som sagt, gÄr det att lyssna sÄ gÄr det att spela in. Men hÀr finns ingen orsak att bli girig. Ofta hör man folk sÀga: "Jamen jag laddar ju bara hem för att provlyssna, Àr skivan bra sÄ köper jag den". Nu har man chansen att göra just detta, helt gratis och helt lagligt.

/Majken

Postat
Som jag har förstÄtt det kommer det att förbli lagligt eftersom nÄn typ av speciellt avtal gÀller för smÄ radiostationer pÄ nÀtet. Hur mÄnga shoutcast stationer betalar royalties exempelvis? Gissar att man mÄste komma upp i ett visst antal lyssnare innan det gÀller. Lite som att du inte behöver betala royalties för att spela upp en lÄt för din familj och dina vÀnner. LuslÀser man sidan sÄ hittar man sÀkert info om detta.

Och som sagt, gÄr det att lyssna sÄ gÄr det att spela in. Men hÀr finns ingen orsak att bli girig. Ofta hör man folk sÀga: "Jamen jag laddar ju bara hem för att provlyssna, Àr skivan bra sÄ köper jag den". Nu har man chansen att göra just detta, helt gratis och helt lagligt.

/Majken

Jag tvivlar inte en sekund pĂ„ ditt ord om att det Ă€r lagligt idag... 😆

Det jag undrar Àr hur lÀnge det kommer förbli lagligt om tjÀnsten fÄr fotfÀste..

Postat

Ahh.. jag hittade det..

Mercora lets you webcast music on the Internet using the Mercora client running on your PC and the Mercora servers located on the domain mercora.com. We have obtained a statutory license for the non-interactive webcasting of digital audio as per the Digital Millennium Copyright Act (DMCA), 17 U.S.C. § 114. This license pertains to the digital performance rights of sound recordings and the associated reporting and royalty payments to SoundExchangeŸ (the independent non-profit organization that represents over 500 record companies and associated labels). We have also obtained all U.S. (and in somecases international) musical composition performance rights through our licenses with ASCAP, BMI and SESAC . These pertain to the performance rights and associated royalties due to song writers. We take care of all the reporting and royalty payments that are due to these various organizations. You (the end user) do not have to worry about any of this.

AlltsĂ„ behöver man inte oroa sig 😎 - Royalties betalas av Mercora 😆

/Majken

Postat

SpĂ€nnande! Downloaded and running.... 😎

Är dock lite lat och ids inte lĂ€sa i instruktionerna... Kan man pĂ„ nĂ„t sĂ€tt styra vilken lĂ„t som kommer upp hĂ€rnĂ€st hos dom som lyssnar frĂ„n min webcast eller vĂ€ljs spellistorna slumpmĂ€ssigt?

Hihi... Kan riktigt se minen pĂ„ den som sökte och fann Kristian Kjellvander och sedan fick Male or Female hĂ€rnĂ€st... Om det nu Ă€r sĂ„ det funkar.....? 😆

Postat

Jo man kan ju arrangera om sin webcastlista. Men ska jag vara Ă€rlig sĂ„ Ă€r jag inte hundra pĂ„ hur det egentligen funkar. Sök pĂ„ ditt eget anvĂ€ndarnamn sĂ„ kan du lyssna pĂ„ din egen webcast och undersöka saken 😛 - DĂ„ kommer du Ă€ven mĂ€rka att man faktiskt har flera webcasts rullande samtidgt, detta kan du dock stĂ€lla in... hehe.. tror jag 😉

/Majken

Postat
We take care of all the reporting and royalty payments that are due to these various organizations. You (the end user) do not have to worry about any of this.

AlltsĂ„ behöver man inte oroa sig 😉 - Royalties betalas av Mercora 😛

Jag undrar hur dom finansierar sina utgifter? Vore t ex intressant att veta vad som installeras tillsammans med klientprogrammet.

Postat
We take care of all the reporting and royalty payments that are due to these various organizations. You (the end user) do not have to worry about any of this.

AlltsĂ„ behöver man inte oroa sig 😉 - Royalties betalas av Mercora 😛

Jag undrar hur dom finansierar sina utgifter? Vore t ex intressant att veta vad som installeras tillsammans med klientprogrammet.

Jag Àr nog lika misstÀnksam av mig... vart kommer pengarna ifrÄn?

Reklam, spyware, etc?

Postat

Pengarna kommer frÄn en reklamspalt som Àr i högra delen av programmet. Denna Àr dock inte stora blinkande bilder utan enkel text. Jag gissar att det rör sig om ganska smÄ royalty belopp som dock betalas ut till de mest spelade artisterna. Och nej, det rör sig inte om varken spyware eller adware. Pojkarna som ligger bakom programmet har tidigare jobbat pÄ bl.a. Mc Affee.

http://www20.tomshardware.com/business/20050302/index.html

/Majken

Postat

ViktorDenStore: JodĂ„, jag har en digital patchbay i ljudkortsinstĂ€llningarna sĂ„ jag kan routa utsignalen till inporten đŸ˜Č

Postat

Det stĂ„r ju dĂ€r att den har S/PDIF I/O, alltsĂ„ digitala in- och utgĂ„ngar. Bara att koppla ut till in 😼

Postat

Eller sÄ har man tvÄ datorer/ eller fler och spelar in till ett

"bra" wave program... sen Àr det bara att brÀnna...

precis som Gamla Radio till Kassett®... 😼

Postat

Men ni missar poĂ€ngen med programmet. Hela idĂ©en Ă€r just att kunna lyssna, inte att ladda hem. Är du exemplevis osĂ€ker pĂ„ om du vill köpa Eminem's senaste platta kan du söka pĂ„ Eminem och gĂ„ in pĂ„ albums Encore för att lyssna pĂ„ ett gĂ€ng lĂ„tar. Är plattan bra sĂ„ köper du den, lysande koncept.

/Majken

Postat

Attans bra idé det hÀr!

Kul att lyssna pĂ„ sin egen webcast oxĂ„, utan att vĂ€lja vad som ska ligga i kön, det blev en riktigt schysst tracklist med lĂ„tar jag inte ens visste jag hade. 😎

Konstiga Àr att Àn om jag delat ut hela mp3-samlingen sÄ dyker ytterst fÄ av dem upp nÀr jag söker pÄ mercora. Möjligt att det ska indexeras först förstÄs.

Sökte pĂ„ "Majken" men fick inga hits... 🙂

Postat (redigerat)

BTW, tror inte man vill sitta och sampla av den hÀr P2P streamingen till MP3 eftersom den ligger mellan 28kbps och 96kbps. Men som sagt, det Àr ju inte heller syftet med tjÀnsten.

Det finns en del att önska i funktionalitet hĂ€r, men idĂ©n Ă€r bra som sagt. 🙂

Redigerat av hackeman
Postat
Men ni missar poĂ€ngen med programmet. Hela idĂ©en Ă€r just att kunna lyssna, inte att ladda hem. Är du exemplevis osĂ€ker pĂ„ om du vill köpa Eminem's senaste platta kan du söka pĂ„ Eminem och gĂ„ in pĂ„ albums Encore för att lyssna pĂ„ ett gĂ€ng lĂ„tar. Är plattan bra sĂ„ köper du den, lysande koncept.

/Majken

Ja i o för sig, smart pĂ„ sĂ„ sĂ€tt 🙂

En frĂ„ga: Är det lagligt att ha sina köpta skivor inlaggda pĂ„ sin Minidisk eller mp3-spelare?

Postat
Attans bra idé det hÀr!

Kul att lyssna pĂ„ sin egen webcast oxĂ„, utan att vĂ€lja vad som ska ligga i kön, det blev en riktigt schysst tracklist med lĂ„tar jag inte ens visste jag hade. 🙂

Konstiga Àr att Àn om jag delat ut hela mp3-samlingen sÄ dyker ytterst fÄ av dem upp nÀr jag söker pÄ mercora. Möjligt att det ska indexeras först förstÄs.

Sökte pĂ„ "Majken" men fick inga hits... 😄

SlĂ€ckte ned den, ledsen Hacke 🙂 - Drar igĂ„ng den framĂ„t kvĂ€llen igen. Ohh det Ă€r kanske redan kvĂ€ll, jaja natten dĂ„.

Och nej, det Ă€r inte konstigt att endast nĂ„gra fĂ„ av dina lĂ„tar listas. De lĂ„tar du ser Ă€r de 10 kanaler du sĂ€nder ut. Detta Ă€r det speciella med tjĂ€snten, det Ă€r radiokanaler och inte lĂ„tar för nedladdning. D.v.s. att om du söker pĂ„ Dolly Parton kanske du fĂ„r 0 trĂ€ffar, vĂ€ntar du 2 min sĂ„ fĂ„r du kanske 10 trĂ€ffar eftersom folks spellistor dĂ„ snurrat vidare 🙂

/Majken

Postat
Och nej, det Ă€r inte konstigt att endast nĂ„gra fĂ„ av dina lĂ„tar listas. De lĂ„tar du ser Ă€r de 10 kanaler du sĂ€nder ut. Detta Ă€r det speciella med tjĂ€snten, det Ă€r radiokanaler och inte lĂ„tar för nedladdning. D.v.s. att om du söker pĂ„ Dolly Parton kanske du fĂ„r 0 trĂ€ffar, vĂ€ntar du 2 min sĂ„ fĂ„r du kanske 10 trĂ€ffar eftersom folks spellistor dĂ„ snurrat vidare 🙂

Ahh. Borde jag kanske förstĂ„tt. Men nuuu förstĂ„r jag iaf. Tack! 🙂

Jag ska ut och bli full om en stund, sĂ„ för min del behöver du inte gĂ„ online... 😄

Postat

Funkar ju jĂ€ttebra! Bra sĂ€tt att upptĂ€cka ny musik ocksĂ„, dvs att slippa ladda ner lĂ„tar ocksĂ„, med tanke pĂ„ hur mycket skit man laddar ner!😎

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Coolt! Men jag undrar hur upphovsmĂ€n, artister och skivbolag fĂ„r sina pengar. Visst betalar Mercora in pengar till en Collecting society, men har den CS:en ett system att betala ut till rĂ€tt personer? STIM har inte det hĂ€r i Sverige... đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.