Jump to content
Annons

Rådge mig inför gitarrköp


Hellpig

Recommended Posts

OK. Jag funderar på att köpa en sån här:

http://www2.gibson.c...aul-Custom.aspx

Är man go i boet eller, om man köper en gura i den prisklassen? Vi snackar förstås Gibson customhop, VOS och inte aged. Den är tillverkad i 150 ex. Ska man? Ska man inte? Jag kan inte bestämma mig! Vi kan ju bortse från vad man tycker om signatur-artisten. Somliga avskyr Ace Frehley och tycker att han inte kan spela, andra älskar honom - jag tillhör de senare men det här egentligen inte hit. Det finns säkert bättre gitarrer för ett lägre pris med en massa hightech shit som inte den här pjäsen har men det spelar egentligen inte heller så stor roll. Men för all del släng ditt för eller motargument, jag behöver bara bubbla lite om det innan jag bestämmer mig. Priset är för övrigt cirkus 35000 kr. Mycket pengar. Men 150 ex kanske är en indikation på samlarvärde också?

HB430C-Finish-Shot.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Tja om det är samlarvärde kan man ju alltid sälja den sen utan problem. Visst 35 lakan är ju inte lite men har du råd, så bara slå till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att signaturmodeller är dyrare än icke-signaturmodeller nya. Men andrahandsvärdet kanske drabbas beroende på vems signatur det är. Eller vad hen gör i framtiden. Steve Vai resonerade nåt liknande "vem vill spela på signaturmodeller" när han medverkade på de anonymare JEM-modellerna.

Jag skulle nog satsa på något anonymare. Jag ville ha ebenholtz på greppbrädan och passande nog har en av Studio Les Paulerna det. Jag märker ingen skillnad i ljud och spelbarhet mellan den och en Custom. Det handlar nog mer om gitarristens spelförmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Jag funderar på att köpa en sån här:

http://www2.gibson.c...aul-Custom.aspx

Är man go i boet eller, om man köper en gura i den prisklassen? Vi snackar förstås Gibson customhop, VOS och inte aged. Den är tillverkad i 150 ex. Ska man? Ska man inte? Jag kan inte bestämma mig! Vi kan ju bortse från vad man tycker om signatur-artisten. Somliga avskyr Ace Frehley och tycker att han inte kan spela, andra älskar honom - jag tillhör de senare men det här egentligen inte hit. Det finns säkert bättre gitarrer för ett lägre pris med en massa hightech shit som inte den här pjäsen har men det spelar egentligen inte heller så stor roll. Men för all del släng ditt för eller motargument, jag behöver bara bubbla lite om det innan jag bestämmer mig. Priset är för övrigt cirkus 35000 kr. Mycket pengar. Men 150 ex kanske är en indikation på samlarvärde också?

HB430C-Finish-Shot.jpg

Vill du ha den så köp den! Vissa gitarrer har "mojo", och hittar man dem tycker jag att man ska slå till. Jag bryr mig inte om det är en signaturmodell eller inte, eller vad den kostar (förstå mig rätt). Om den gitarr jag fastna för mer än alla andra råkar vara en signaturmodell, då må det vara så. Ibland kan just det faktum att man förknippar en viss gitarr med en viss gitarrist/band vara just det som skänker gitarren dess "mojo", och då må det också vara så.

SLutsats: Köp! Signaturgitarr eller ej, älskar man en gura så gör man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: jag hade aldrig köpt en gitarr och räknat med samlarvärde. Oavsett vad det var för något. Det tar jag helt enkelt bort ur ekvationen, men det kanske bara är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att signaturmodeller är dyrare än icke-signaturmodeller nya. Men andrahandsvärdet kanske drabbas beroende på vems signatur det är. Eller vad hen gör i framtiden. Steve Vai resonerade nåt liknande "vem vill spela på signaturmodeller" när han medverkade på de anonymare JEM-modellerna.

Jag skulle nog satsa på något anonymare. Jag ville ha ebenholtz på greppbrädan och passande nog har en av Studio Les Paulerna det. Jag märker ingen skillnad i ljud och spelbarhet mellan den och en Custom. Det handlar nog mer om gitarristens spelförmåga.

Gibson Les Paul = en av de absolut första signaturgitarrerna. Grattis! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibson Les Paul = en av de absolut första signaturgitarrerna. Grattis! 😄

Jag har en Paul Reed Smith också. Bjärtonguran är nog också namnsatt efter ngn. Likaså Levingitarren. Variaxen tvivlar jag på. Och jag tror inte Billybokhyllan är namngiven efter ngn Kamprad. Jag oroar mig inte heller för vad Les Paul gör i framtiden.

Jag spelar mest på Variaxen, och den låter lik sina förebilder (i alla fall Les Paul, 335, Strata).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag har inte bestämt mig ännu... med tanke på hur lite jag spelar nu för tiden så är det j-t mycket pengar. Och om jag hade spelat mycket så hade jag ändå inte tagit med mig den till livespelningar. Uh... oh...

om inte annat så kan du spela den här med gott samvete!

http://www.youtube.com/watch?v=TMVE1iqFQVQ

Höhö, han har gjort lite bättre ifrån sig än det därna... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har provspelat den och tycker att den är värd det så go for it. Men om du inte har det får du nog testa andra alternativ för att få ut så mycket gitarr som möjligt för de pengarna! Om du lägger ut så mycket ska det ju fan vara värt så mycket också.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag oroar mig inte heller för vad Les Paul gör i framtiden.

Han gör nog inte särskilt mycket, frid över hans minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man go i boet eller, om man köper en gura i den prisklassen?

 

"You are more authentic, the more you resemble the dream you have of yourself."

Pedro Almodovar

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv trummis men fuskar mig fram på gitarr.

Jag fick för en del år sedan möjligheten att provspela nummer 99 på Guitar Center på Sunset blv, Los Angeles. Den hängde längst upp på väggen, men säljaren hade sett att jag hade spanat in Kiss handavtryck i cementen utanför entrén och fattade att jag var Kiss-fan så han plockade ner guran och jag fick provspela den i deras gitarrum.

Har för mig att detta var en reissue på 77 års Les Paul som Ace använde då. Jag vet inte vilken serie detta är som du spanat in, men den ser snarlik ut i alla fall.

Hade jag haft pengarna över så hade jag köpt. Inte för att det ev är en bättre gitarr än någon annan, utan för känslans skull. Vem vill inte lira som Ace?! 🙂

"Shock Me"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Just nu lutar det åt att jag inte köper den...Dels för att jag skulle kunna köpa tre andra gitarrer som jag vill ha för de pengarna. Dels för att det känns lite svårt att sälja in den här idéen hemma när vi precis fått en dotter (till!). Får nog gå ut i skogen o vaja i takt med tallarna för att fundera lite... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade struntat i gitarren, det är för mycket pengar för en bit lackad trä med lite metalldelar på. Du kommer garanterat inte spela bättre för det. Familjen är det viktigaste, och det finns många bra gitarrer för under 10 000 av gibson mfl om du nu ska köpa ny gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: jag hade aldrig köpt en gitarr och räknat med samlarvärde. Oavsett vad det var för något. Det tar jag helt enkelt bort ur ekvationen, men det kanske bara är jag.

Jag önskar att jag hade haft mer av det tänket på 80-talet när ingen ville ha en Gibson, då hade pensionen varit tryggad.

Jag fattar inte riktigt ...

Menar du att du väljer flera barn och färre gitarrer istället för tvärtom???

😲

Nåja, jag har fortfarande fler gitarrer än barn gudskelov! 😉

Gitarren är dessutom ruskigt ful. Alldeles fel i proportionerna.

Antingen har du fel på ögonen alternativt dålig smak och då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Annars får du göra sällskap med Valle som tycker att LP är en knölig gitarr. (Vilket ju inte stämmer alls men jag låter honom leva i sin villfarelse...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen det där med att gå och klura på om man ska köpa eller inte. Tre av fyra gånger slutar det med köp.

Jag hade nog också tänkt som du verkade göra i det sista inlägget: lägga pengarna på olika gitarrer. Kanske bättre att ha de olika typer av gitarrer man vill ha innan man lägger slantar på specialare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig betala så mkt pengar för ett namn,

som lever på sitt namn från de gyllene årtiondena 50-60!

För mej helt obegripligt att att namnet har sådan dragningskraft,

trots de flesta vet vilken dålig kvalitet (trots högt pris) Gibson har skeppat iväg.

Har själv ägt en massa olika Gibson men det är slut med det,

såvida inte jag vinner en massa pengar och kan köpa någon 50-talare.

Köpte mej en Greco flying V 1982 nyligen, här snackar vi *bang for the bucks*.

En sjukt fin hals, med en stränghöjd de flesta gitarrer bara kan drömma om +

de gamla PU-2 mickarna som låter som en dröm i mina öron.

Det kommer att bli många Lawsuitguror till i min samling, thats for shure =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

och det finns många bra gitarrer för under 10 000 av gibson mfl om du nu ska köpa ny gitarr.

Under 10 000 så ska man titta på andra märken och glömma Gibson helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 10 000 så ska man titta på andra märken och glömma Gibson helt och hållet.

En gibson 60s tribute med p90 är kostar under 10, och gibson bfg kostar också under 10. Och det är riktigt bra gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gibson 60s tribute med p90 är kostar under 10, och gibson bfg kostar också under 10. Och det är riktigt bra gitarrer.

...men kom dock ihåg att det bara är en bit lackad trä med lite metalldelar på. Family first! 🙂🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...