Jump to content
Annons

Behringer truth


Brynolf

Recommended Posts

Måste köpa lite halvsjyssta monitorer. Jag fick ett tips om Behringer truth, och de ser ju fina och billiga ut, och jag ska leta upp nåt ställe att provlyssna dem. Men om någon här har något att säga om dessa monitorer, vore det ju också trevligt. Fördelar / Nackdelar? Om ni inte kan rekommendera dem, finns det några andra användbara monitorer i samma prisklass?

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_beh...r_prodinfo.html

Redigerat av Brynolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det finns massa trådar om monitorer här. Leta så lär du hitta... 🙁

Jag har letat, men inget har sagts om just desa tidigare.

Monitortestet har jag inte läst... kanske dags att börja köpa tidningen... 🙂 Phonic har jag inga goda erfarenheter av, men de kanske gör bättre studioutrustning än PA-dito...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ett par Phonic P6A. Fast jag kan ju inte ens med den bästa vilja i världen säga att jag är någon speciellt pålitlig i detta område. Dom fick inte så jättebra kritik i Studios test (dock bättre på den "dolda" lyssningen än den öppna, hm...), men blev å andra sidan höjd till skyarna av Musikermagasinet. De som jag jämförde med var ett par dyrare KRK och Event-monitorer. KRK-monitorerna lät mest som ett par bra Hifi-högtalare tyckte jag, ganska snälla mot musiken så att säga, medans Event-monitorerna mest kändes väldigt vassa. Phonic-monitorerna är lite burkiga (höjning någonstans i mellanregistret), men kändes mest neutrala av det jag lyssnade på i a f. Och man lär väl sig sina monitorers brister efter ett tag också, antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringerna är bra högtalare.

Kan vara en aningen Basiga men mycket beror ju även på rummet.

Dom är dock inte riktigt så Neutrala man skulle vilja ha ett par Aktiva monitorer så att bara mixa med dom skulle jag nog inte rekomendera.

Men högtalare i den prisklassen brukar oftast ha samme fel och brister så det gäller bara att man lär sig sina högtalare ovh framför allt sitt RUM.

Vi använder dom som Kontroll lyssning i vår studio och där funkar dom perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt nästa inköp kommer med all sannolikhet att bli ett par behringer truth men jag kommer att välja de passiva.

När jag har läst allt jag kan hitta om monitorer så stöter jag ofta på kritik angående aktiva monitorer och just förstärkardelen i dessa. I alla fall i budget-klassen.

Någonstans måste tillverkarna spara pengar och många menar att det är just på förstärkardelarna som tillverkarna sparar in.

John Sayers anser till exempel att tannoy reveal (de blå) har underdemensionerad förstärkardel men rekommendera förbehållslöst de röda och en bra amp. Dessa blå kostar ändå 4-5 papp eller nåt i sverige.

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att Behringerna låter nå bra. Alldeles för otydliga och grötiga, speciellt i det lägre mellanregistret. Fattar mig inte på panelen i monitortestet. Köp aktiva, det blir för dyrt om du ska ha bra ljud med en lös amp. Annars, kolla in Hafler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att Behringerna låter nå bra. Alldeles för otydliga och grötiga, speciellt i det lägre mellanregistret. Fattar mig inte på panelen i monitortestet. Köp aktiva, det blir för dyrt om du ska ha bra ljud med en lös amp. Annars, kolla in Hafler.

"Hafler TRM8 8.1060:- + moms/st" (monitor)

Behringer truth 2031 P 1800kr (börsen) + amp

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Thruth B2031A modellen. Köpte mina beg.

Föredrar ju att mixa via dom istället för hifi systemet.Låter väl ok.

Men jag har inte jämfört med andra monitorer.

Har läst flera gånger att man kan lära sig att mixa med det mesta.

Uppgradering är ej aktuellt heller just nu när jag ändå lirar mest

på nätterna via lurar .

edit. felst.

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett att många monitorer har ganska små baselement.

Blir inte basen svår att ratta in i mixerbordet då hötalarna inte går så

djupt ner i frekvensen?

Har ju sett att en del fabrikat har även aktiva subbar på sortimentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska också köpa mig ett par Truth 2031A i närmaste veckorna.

Tycke faktiskt dom lät betydligt bättre än både Phonics P8 och M-Audio:s modell i den klassen. Det enda som dom gjorde sämre va fastheten i den lägsta basen där KRK Rokit6 va snäppet bättre. Men 2031A låter absolut riktigt bra för sina pengar.

Lär man sig bara sin lyssning så är det lugnt. Tycker inte heller jag upplevde överdriven bas i Behringermonitorerna.

För mig är iaf köpet solklart med tanke på ekonomi/kvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska också köpa mig ett par Truth 2031A i närmaste veckorna.

Tycke faktiskt dom lät betydligt bättre än både Phonics P8 och M-Audio:s modell i den klassen. Det enda som dom gjorde sämre va fastheten i den lägsta basen där KRK Rokit6 va snäppet bättre. Men 2031A låter absolut riktigt bra för sina pengar.

Lär man sig bara sin lyssning så är det lugnt. Tycker inte heller jag upplevde överdriven bas i Behringermonitorerna.

För mig är iaf köpet solklart med tanke på ekonomi/kvalité.

Det gör du rätt i.

Fattar inte hur P8A kunnat bli så hypade här på forumet, dom låter ju kasst 😆

Truthsen är bra. Väldigt bra. För sitt pris. 😆

(Jag har Tapco S5, också bra)

Link to comment
Dela på andra sajter

SKulle jag vara er skulle jag spara ett tag till och köpa ett par

Genelec istället.

Nu när dom släppt sina nya ( Har 8030 själv ) så har priset på

1029 och 1030 sjunkit rejält både i butik och som beggade.

Så länge alla Elementen är hela så tycker jag att det är

bättre placerade pengar än att köpa ett par aktiva högtalare för ca 3000 - 6000 kr .

En sak till , Ditt rum är minst lika viktigt som dina högtalare.

Ett "Top of the line " Genelec system för ca 150 000 kr kommer att låta SKIT i mitt vardagsrum , Lite bättre i min Studio , Ruskigt bra i ett rum optimerat för dom.

M.a.o pröva olika märker för att se vilka som passar ditt RUM bäst eller anpassa rummet efter dina högtalare.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par 2031A för tre dar sen och är jävligt nöjd med dom.

Lyssnade på dom i jämförelse med 8":arna från Tapco, Phonics och KRK (Rokit) och tyckte att Behringerhögtalarna lät allra bäst.

Sen om alla säger "Köp INTE" bara för att det är Behringer och dom inte testat dom tillsammans med andra är ju inget jag direkt lyssnar på.

Den som är intresserad av dom; lyssna själv och avgör! Det avgjorde iaf för mig.

Sen på tal om Genelec-monitorerna som nån skrev.

Visst vill man spara pengar som student och köpa ett par beggade monitorer som man kanske inte märker felen på förren det är försent, visst go ahead 😉

Jag håller med om att genelecen låter förjävla bra men faktiskt nästan lite för bra i mina öron. Allt man lyssnar på låter ju ljuvligt och då försvann ju halva syftet med det.

Iaf min uppfattning =)

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par 2031A för tre dar sen och är jävligt nöjd med dom.

Lyssnade på dom i jämförelse med 8":arna från Tapco, Phonics och KRK (Rokit) och tyckte att Behringerhögtalarna lät allra bäst.

Sen om alla säger "Köp INTE" bara för att det är Behringer och dom inte testat dom tillsammans med andra är ju inget jag direkt lyssnar på.

håller med. jag har behringer b2031 (aktiva). har haft dem i ett par år och fortfarande väldigt nöjd med dem.

där jag köpte dem hade de en radda med olika monitorer så provade och jämförde med flera andra i samma prisklass och dessa lät jättebra.

men då hade min musikverksamhet legat nere under ett par år, och jag var inte så insatt i olika märken.

jag visste inte att behringer ansågs lite "b", så jag bara lyssnade efter vad som lät bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...