Jump to content
Annons

RME-folk! Hjälp i djungeln!


Recommended Posts

Ok!

Kollar på nytt kort...

Förstår av vad folk tuggar om att RME gör bra grejs.

Besöker deras sida och det enda jag känner igen är typ ett hammerfall...!?!?!?

HDSP????

Hur funkar konfigurationerna.

VAD BEHÖVER JAG?!?!?!?

Vill köra internt och behöver både möjligheten att uppgradera till max 16 fysiska AD.

Externa preamps hajjar jag med men vilka till vettig peng!?!??!

Kan jag samköra SSL och RME över MADI?

Hjälp i djungeln önskas!

Å nåt prisvettigt nu då. Alla vill ha dyrast men det är inte en realitet.

Jag vill ha en klocka som som beter sig och agerar som en!

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MADI behöver du inte förrän du ska ha många fler kanaler.

För att få upp till 16 kanaler på ett internt kort så kör du t ex HDSP9652 (PCI-kort som har 3st ADAT-I/O) eller RayDAT (PCIe-kort som har 4st ADAT I/O).

Till det behöver du förstås lämpliga externa omvandlare och preampar, eftersom inget av korten har analoga I/O...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte nog att du skulle svara mig inom kort Claes!

Greppar ju konceptet med ADAT och så.

Tittar lite på fler kort.

RME HDSPe AIO???

Pratar vi kort med breakoutkabel här?

Varit nyfiken på Fireface 800.

Verkar var ett riktigt bra kort

Varför väljer jag ett sådant före ett internt kort? Flexibiliteten? Komplett lösning?

Ska detta köras med ett internt kort eller endast via Firewire????

Som sagt!

Djungel!

Vad promptar du för Claes.

Vill ju ha ett kort som hänger med några år och inte blir lidande av begränsningar på 48 KHz......

Tack på förhand!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill kunna köra så mycket som 16 kanaler - och dessutom inte vara begränsad till max 48kHz, så är AIO inget alternativ, eftersom det ju bara finns en ADAT I/O på det, utan då behöver du kunna köra med S/MUX på 4 ADAT-portar - och då kvarstår bara RayDAT...

Fireface 800 väljer man exempelvis om man vill kunna flytta det mellan olika datorer, kör med laptop eller om man vill ha en expanderbar allt-i-ett lösning - och det är enbart Firewire.

Som alternativ finns också UFX, som kan köras på antingen Firewire eller USB och innehåller DSP-effekter, så det är ännu mer flexibelt, men också lite dyrare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alternativ finns också UFX, som kan köras på antingen Firewire eller USB och innehåller DSP-effekter, så det är ännu mer flexibelt, men också lite dyrare...

Vill bara som ett snabbt inpass säga, utan att av-Cruncha tråden, att jag planerar att skaffa ett UCX om ett par månader, och ser även att det är billigare än FF800 i stället för dyrare (om du nu menade att UCX skulle vara dyrare än FF800, Claes)? Jag gör det enkom för att dra ner latencyn när jag lägger trumspår via digitalset/VST's, men det är kanske inte ett fullgott argument?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara som ett snabbt inpass säga, utan att av-Cruncha tråden, att jag planerar att skaffa ett UCX om ett par månader, och ser även att det är billigare än FF800 i stället för dyrare (om du nu menade att UCX skulle vara dyrare än FF800, Claes)? Jag gör det enkom för att dra ner latencyn när jag lägger trumspår via digitalset/VST's, men det är kanske inte ett fullgott argument?

UCX är en upphottad ersättare för det numera avsomnade Fireface 400 och har inte möjlighet till lika många I/O som det större Fireface 800 eller UFX...

Visst är det härligt när det är nästan samma namn på dem...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

UCX är en upphottad ersättare för det numera avsomnade Fireface 400 och har inte möjlighet till lika många I/O som det större Fireface 800 eller UFX... Visst är det härligt när det är nästan samma namn på dem...? 😉

Aye - nu ser jag. Jag hade lovat mig själv att inte blanda ihop UFX och UCX, men lik förbannat... 😏

Oavsett vilket ligger UCX "lägst" i pris av de tre, men då till priset av färre inputs som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då förstår jag hur det ligger till!

Känns som ett vettigt alternativ.

Och om jag vill ha en DA rakt ut från datorn?

Kan jag då hänga på ett av de expansionskort som finns eller fungerar detta bara med vissa kort!?

Hmmmm...

...det är en djungel!

Har lite grand samma behov som JohnRick i egenskap av latency!

Tack för hjälpen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Expansionskorten (AOS192 och AIS192) funkar dessvärre inte till RayDAT, utan då använder du en extern omvandlare som du kopplar in på SPDIF eller AES/EBU - eller 2 utgångar på en 8- elelr 16-kanalig omvandlare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...