Jump to content
Annons

Loreen - Euphoria vs One Direction - Stole my heart


ton-not

Recommended Posts

Annons

I och med att albumet och lÄten slÀpptes i November 2011 sÄ tror jag inte

att Euphoria gjordes tÀmligen lÄngt innan dÄ One Direction sÀkerligen har i minst sex mÄnader jobbat pÄ sitt debut album.

LÄten i sig : likheter med inte ett plagiat Ät nÄgot hÄll.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nja, fast tillrÀckligt för att inte ha kunnat plagiera ens om man hade velat det. G-son och Boström alltsÄ. Euphoria skickades ju in senast den 20 september och innan det hade den gÄtt runt till diverse artister som tackat nej till den.

Hur som helst, det Àr inte överhuvudtaget ett plagiat, det har du helt rÀtt i. En av de fÄnigare anklagelserna den senaste tiden tycker jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Synth ljuden Àr lika, men alla anvÀnder dom dÀr jÀvla ljuden nuförtiden.

SÄ dÄ Àr inte konstigt att det lÄter lika. Ofta spelar man enklare ackord som passar vÀldigt bra till ljuden sÄ dÄ blir sÄ samma grött och skit.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄdant dÀr kommer upp varje Är. Jag Àr mer bekymmrad av att hon ser ut som en sjungande soptipp i sina utstyrslar.

Allvetande+skr%C3%A4ph%C3%B6gen.jpg

...och Loreen stal det giget frĂ„n Fragglarna đŸ˜źđŸ˜±

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tĂ€nkte mer pĂ„ Taio Cruz - Dynamite pĂ„ en snutt av riffet pĂ„ One Direction-lĂ„ten 🙂

Precis vad min dotter sade, hehe.

Allvetande+skr%C3%A4ph%C3%B6gen.jpg

...och Loreen stal det giget frĂ„n Fragglarna đŸ˜źđŸ˜±

😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om det dÀr ska förestÀlla plagiat bara för att det Àr liknande sound i lÄtarna skulle det inte lÀngre gÄ att skapa musik.

Ärligt talat, har folk inga hĂ€mningar alls nĂ€r man börjar hĂ€vda lĂ„tstöld/plagiat? Jag hör inga likheter alls.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag lyckades med konststycket att lyssna pÄ bÄda lÄtarna samtidigt (!) och mÀrkte att tempot var nÀstan detsamma och det var troligtvis samma tonart eftersom det inte lÀt det minsta falskt. Kanske Àr det samma ackordföljd ocksÄ? Men, jag blev Àn mer övertygad om att det inte Àr frÄga om nÄgon stöld. Att tempo, tonart och ackordföljd kan vara lika utgöra ingen grund för plagiatanklagelser.

Nej, det hÀr kan vi lÀgga till handlingarna. Jag skulle vara mycket förvÄnad om RedOne gick vidare med det dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker detta Àr en lika idiotisk diskussion som nÀr Satriani stÀmde Coldplay.

SÀrskilt nÀr han sjÀlv stulit en brygga i lÄten "Crowd Chant" frÄn Faurés "Pavane"...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker detta Àr en lika idiotisk diskussion som nÀr Satriani stÀmde Coldplay.

Tja, fast det Àr ju i och för sig lÀtt att sÀga sÄna saker nÀr det inte handlar om ens egen lÄt... Det fanns betydligt större likheter mellan de lÄtarna Àn i det hÀr fallet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag syftade mest Ät hooken. Ljud & tonart Àr egentligen irrelevant. Men eftersom det Àr snartlikt sÄ blir det Ànnu vÀrre! Att inte folk hör likheten skrÀmmer mig pÄ ett sÄdant hÀr stÀlle? Tror nog jag hamnat pÄ fel forum. Ingen hÀr verkar ha örat med sig!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag syftade mest Ät hooken. Ljud & tonart Àr egentligen irrelevant. Men eftersom det Àr snartlikt sÄ blir det Ànnu vÀrre! Att inte folk hör likheten skrÀmmer mig pÄ ett sÄdant hÀr stÀlle? Tror nog jag hamnat pÄ fel forum. Ingen hÀr verkar ha örat med sig!

Tror snarare att vi hör bĂ€ttre Ă€n det flesta. En spontan lyssning pĂ„ dessa tvĂ„ lĂ„tar gör att man tycker de lĂ„ter lika men analyserar man i detalj sĂ„ Ă€r detta ingen som helst lĂ„tstöld. SĂ„ det sĂ„ 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...