Jump to content
Annons

Hjäälp med bättre ljud vid bounce/master!


Minja

Recommended Posts

Hej!

Två frågor här:

1. Hur packar jag ihop allt i en enda fil för master? Har testat att bounca som vanligt till aif och föra över "binfilen" till kanalen för master och output, men märker att ljudkvaliten blir sämre då..

2. När jag bouncat en låt och för över den till iTunes blir ljudkvaliten från att låtit super riktigt dålig.. Varför?! Bouncar i aif 24 bitar och använder bästa inställningarna.. Har testat att istället exportera filen till hämtade filer och då blir det något bättre, men va kan jag göra för att få lika bra ljud som jag har innan jag bouncar det?

....Skulle va så 🙂 för tips TACK!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Det låter märkligt för du ska inte behöva göra nåt mer än att bounca ut din mix och till var du väljer att bounca ut den ska inte spela någon som helst roll. När du väl har bouncat så ska det vara klart så du ska inte behöva ta in den igen och göra något mer, om du inte vill förstås.

Så som det låter i Logic innan bounce så ska det låta efter, eventuellt att det blir lite högre då det normaliseras om dom inte har ändrat det i 9an (har 8an själv). Kolla dina inställningar i bounce dialogen så du inte har fått till nåt fel där. Det borde väl vara minst 44100, 16 alt 24 bitar och aiff, wav eller mp3 som du har valt.

I Itunes finns det väl en eq och volymkontroll så kolla upp dom inställningarna oxå. Är volym på "0" och eq neutral i din mediaspelare så ska dom låta lika allihopa oavsett vilken du väljer.

Hoppas det löser sig

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag boucat det till iTunes står det i informationen att volymen ligger -2.7. Inne i Logic står outputen på +2,1. Masterreglaget har jag på -2,0 för att kompressorn inte ska kapa topparna så mycket. Är det så att iTunes förändrar kvaliten nå´t? Använder inställningarna vid bouncingen som du nämnde..

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag känner inte riktigt igen det där med att ha olika på output och mastern (jag brukar ha båda på noll). Det blir liksom lite plus minus noll/det tar ut varandra oxå om du höjer på den ena och sänker på den andra.

Master regeln kan man kanske tänka lite som huvud regeln som sänker lyssningen/det man hör i sina monitorer totalt sett. Jag kör ju med lurar innan jag går till slutmix så jag lämnar den på noll oxå och sänker eller höjer på volym kontrollen för hörlurarna på mitt Saffire 10 i/o ljudkort till en behaglig nivå.

Att gå upp över noll på output kanalen tror jag inte heller är att rekommendera utan då ska man nog öka på kanalerna för spåren istället. Noll är ju ett ganska högt ljudtryck så om det tex är en lugn låt så är det nog ganska ovanligt att den ligger uppe och nosar på noll överhuvudtaget.

Output kanalerna dvs om man har ett ljudkort med flera outputs på använder man om man ska/behöver skicka ut ljud till externa enheter/effekter eller tex hörlurs förstärkare för separat lyssning om det är fler som lirar in samtidigt.

Jag har 9an express så jag kan kolla ikväll om det är nån skillnad mot 8an som jag mest använder.

Itunes ska nog inte påverka kvalitén överhuvudtaget utan då har du nog som sagt ändrat nån inställning på EQ i Itunes.

Du kanske kan lägga upp en screen dump på hur det ser ut i din mixer.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Masterreglaget har jag på -2,0 för att kompressorn inte ska kapa topparna så mycket.

Om jag inte har helt fel så påverkar inte masterreglaget kompressorn alls, vilket betyder att den kommer att kapa topparna ändå.

Överstyr inte Stereo Output spåret, för det är det som bouncas.

Som BurninSven säger: Se till att de ligger på 0 och inte över.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om jag inte har helt fel så påverkar inte masterreglaget kompressorn alls, vilket betyder att den kommer att kapa topparna ändå.

Överstyr inte Stereo Output spåret, för det är det som bouncas.

Som BurninSven säger: Se till att de ligger på 0 och inte över.

Mastrings pluggar och då eventuellt adlimitern ligger ju på output kanalen så det ska nog stämma.

I stället för att öka regeln över noll på output 1-2 kanalen som jag förmodar är den som används här så skulle jag testa nån mastrings preset och skruva lite och om adlimitern ingår kräma på lite på den i stället om det behövs.

Men som sagt på kanalerna för spåren det är där volymen ska justeras i första hand så det hamnar så högt som man vill ha det på output kanalen. Så tycker jag i alla fall, men det kanske går att få till lite skön dist om man krämar på lite försiktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är väl risk för att det blir det dessvärre men jag vet inte det kanske går att få till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har outputen på 0. När jag drar upp masterreglaget märker jag att den tar topparna, märks tydligt på sången.

Använder masterpluggar:

1. Kompressor med attack 47 release 170 komp. 12,5 gain 1.0.

2. Exciter

3. Limiter Med gain +3 Lock 3,0 Release 23

Musiken hade blivit grymt bra med lite mer kompression men min sång tål nästan ingen kompression för då försvinner toppar, klang och dynamik. Inget att göra åt gissar jag? Har ingen kompression direkt på sången utan bara i mastringspluggen. Tycker det blir för mycket att ha på sången. Kanske jag har gainen för högt i mastringpluggen med +3?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Svårt att säga jag menar med +3 på limitern det får man nog testa och lyssna och bedöma själv på nåt sätt.

Jag tänker lite på att det verkar som att du skulle vilja ha lite mer kompression på musiken så varför inte testa att sända instrumentspåren till en grupp och komprimera bara den och blanda in i mixen. Lite som man gör när man parallell komprimerar ett trumspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat det, men då slog allt på rött i volymen och skorrade. Blev obalans.. Jobbar ju med rått många spår, så det var många filer (ca 15) som jag skickade till en bus.. Kanske jag gjorde nått fel med inställningarna?.... Var svårt att få balans i allt när jag sen la på limiter i mastern... Sången kändes tunn mot den stora "klumpen av kompression".. om du förstår 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ok hmm jo visst ja jag glömde att säga att man måste kolla så bus sendarna står på post pan så skickar man varje kanal som den är inställd med volym och panorering.

Dessutom så kommer ju alla effekter man har på varje kanal med ut på busen oxå vilket kanske kan ställa till det så sånt måste man tänka på om man gör så där.

Sen drar man ner regeln på busen och drar sen upp den lite försiktigt efter hand och meckar med kompression till man når dit där man tycker det blir bra. Man ska nog inte ha den busen så högt utan bara så att den färgar lite.

Jag glömde säga det sorry.

Men det kanske som du säger kan bli lite maffigt i förhållande till sången. Jag är ingen expert alltså 😄 .

Jag brukar göra nåt liknande och på så sätt att jag tar varje grupp av instrument och lägger på en grupp/bus, tex alla guror på en, trummor och bas på en etc etc. Sen i själva mixen så lägger jag upp det så att jag i alla fall inte skickar effekter som reverb och delay ev kompressor till dom busarna så det inte blir dubbelt så att säga.

På det sättet kan man först styra på varje kanal så det låter som man vill och sen får man en chans till att tex färga grupperna ytterligare med eq (eller göra annat oxå förstås) som man kan lägga till lite försiktigt.

Men det finns säkert teorier om att det inte är speciellt bra 😄 . Jag kan tänka mig att man måste se upp så man inte får fasfel.

Nåväl hoppas jag inte stökar till det för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dina goda råd, fick inte riktigt till det bra men med lite tålamod går det säkert.. 🙂 Tänkte lägga in låten på Metro On Stage och märker att min mp3fil låter riktigt ynklig jämfört med de andras när jag bara lyssnar i datahögtalarna (vilket nog många gör), så det sänker tyvärr låten helt.. I stereon däremot är det riktigt tryck och låter riktigt bra (är en rocklåt) bortsätt från de detaljer att jag hade önskat kunna komprimera musiken något mer än sången förstås. Gissar att många spelar in i proffsstudio eller komprimerar väldigt hårt..? Som ljudkort har jag TC Elektronik Twin Impact, vilket jag tycker är riktigt bra ändå för den prisklassen (3500 kr).. Har funderat på att lämna in de låtar jag har på gång nu till master, men frågan är om man blir helt nöjd?.. Handlar ju en del om smak också och hur man vill att det ska låta, vill gärna att det inte ska va för kompakt...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nåt som är bra det är att försöka få lyssna på den i ett par studiomonitorer om du inte har själv förstås. Har du nån polare som har så dra iväg och lyssna det är det nog värt. Alternativet är väl att referenslyssna på liknade låtar i den anläggningen man har och försöka komma så nära det går.

En frekvensspektrumanalysator plugin kan kanske vara till hjälp oxå för då kan man ju se visuellt hur det ser ut. Man kan ju lägga en sån på varje spår oxå för att kolla så att instrumentens frekvensområden eller vad man ska kalla det inte krockar med varandra.

Annars så maxar ju folk på med limiters och grejor så det står härliga till så det mesta är väl tok komprimerat nu för tiden kan jag tro.

Det där Metro on Stage verkar häftigt lyssnar just nu många bra låtar där. Säg till när du lägger upp den så man får lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar ju med rått många spår, så det var många filer (ca 15) som jag skickade till en bus.. Kanske jag gjorde nått fel med inställningarna?.... Var svårt att få balans i allt när jag sen la på limiter i mastern... Sången kändes tunn mot den stora "klumpen av kompression".. om du förstår 🙂

Oj 15 spår var inte många hörrö. 😎.Mina projekt brukar landa runt 60-100 spår men då är majoriteten sångspår.

Om jag skulle vara dig skulle jag sänka alla spår till -6db förutom Output & Master.

Sedan lägga på en kompressor på Output spåret och mixa om låten med kompressorn på a`la SSL Buss Compression.

Problemet som ibland kan hända framför allt om man inte har bra lyssning och kan mastra är

att just nivåerna ligger inte i samma balans som det gjorde i mixen , däremot om man mixar genom en kompressor så blir skillnaden inte lika stor när man lägger på en limiter på Masterkanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Oj 15 spår var inte många hörrö. 😎.Mina projekt brukar landa runt 60-100 spår men då är majoriteten sångspår.

Om jag skulle vara dig skulle jag sänka alla spår till -6db förutom Output & Master.

Sedan lägga på en kompressor på Output spåret och mixa om låten med kompressorn på a`la SSL Buss Compression.

Problemet som ibland kan hända framför allt om man inte har bra lyssning och kan mastra är

att just nivåerna ligger inte i samma balans som det gjorde i mixen , däremot om man mixar genom en kompressor så blir skillnaden inte lika stor när man lägger på en limiter på Masterkanalen.

Mängden spår avgör ju inte om det är varken bra eller häftigt, är det synfoni orkester det handlar om då kan det ju gå åt ett gäng spår men för en rocklåt så tror jag inte det gör nån större skillnad över 20-30 beroende på hur många spår man envisas med att trummorna behöver och sånt.

Vad är det som per automatik skulle göra att -6 db på alla spår skulle vara bättre? Eller menar du som utgångsläge och sen börja om med mixen? Är det inte bättre att blanda in kompressorn på output när mixen är klar?

Jag lägger aldrig dit något mer än kanske och då i undantagsfall en limiter för att det inte ska slå i taket innan det är klart. Dom gånger jag gör det så är det mest av lathet och för att jag har en idé som jag vill få dit men att resultatet ljudmässigt inte spelar ån roll då det ändå ska göras om om idén håller. Inte ens i Mixbus som har inbyggd kompressor på mastern så rör jag kompressorn innan jag är nöjd med resten.

Men det är väl olika teorier så det skulle vara bra om du kunde utveckla lite.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...