Jump to content
Annons

inspelning för röst, för låg


norvyw

Recommended Posts

vet inte om det är rätt tråd men testar. jag spelar in med cubase le 6 och jag har steinberg ljudkort ci1 och en kondisatormick röde m3

det är så att när jag spelar sång eller rap så blir först sången för stark så att det knastrar men då försöker jag med att skruva ner gainen på kortet. då blir det för lågt tycker jag.

och sen när man ex rappar in så blir den för låg och jag håller på och mixtrar med gainen och avstånden mellan mig och micken. har jag för långt bort så blir det inte bra.

jag undrar hur jag ska göra för att det ska låta bra att jag har gainen på en och samma nivå hela tiden utan att behöva ändra.

och sen så försöker jag naturligtvis ändra eq på cubase men tycker inte att det blir bra det heller. hur ska jag ta mig till. blir inte klok på detta allså.

nån som kan ge mig lite tips? tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med gain, menar du då inspelningsvolymen?

Inspelningsvolymen ska vara så att den precis inte kommer upp på rött när du sjunger starkast i låten.

Vill du sen att det ska vara mer samma volym på inspelningen så skulle jag föreslå att du använder en kompressor. Men inte innan du har fått rätt på inspelningsvolymen.

Jag brukar oftast använda ett avstånd runt 10-20 cm från micken. Det är givetvis bra om man kan få lite längre avstånd vid starka partier och mindre vid svagare partier, men om man inte är så bra på det så kan det ofta ställa till mer problem än att bli bättre.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in i 24 bitar. Sikta på en peak på ca -12dbfs. Behöver det höjas så höj utnivån och inte innivån från ditt daw. Är det väldigt stora skillnader i nivåerna så kan det bero på att du kanske itne har puffskydd så dessa p, b-ljud slår igenom eller att du har dålig mikrofonteknik när du spelar in. När de starka ljuden kommer så backar en rutinerad sångare flytta undan en aning från micken och balanserar ljudet en del redan på det sättet.

Du kanske står för nära micken också. Bra utgånsläge anser jag vara ca 1-2dm från munnen och 1-2dm upp och rikta micken snett ner mot munnen. Behövs sällan puffskydd på detta sätt. Om rummet är dpåligt så kan du behöva gå närmare och om proximityeffekten blir för påtaglig så kan du om det finns på din mick göra en bas cut direkt på micken.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att dina kontroller i Cubase är nollställda (unity gain), och att du har popskydd på micken så sätt gainratten på dit kort i mitten nå'nstans och rappa ditt högsta. Justera sedan denna gainratt till dess att du ser mätarna på kortet (om det finns några?) lyses upp, men inte slår över till rött. Spela in i 24 bitar - inte 16. Då kan du med fördel ligga lite lägre vid inspelning då brus/signal-ration är med fördelaktig. Antar att du står på hyfsat samma avstånd från mick hela tiden? Om du har en pad-knapp på micken som gör att du kan filtrera bort frekvenser under 100 Hz e.d så använd gärna den.

edit: rappa, inte rapa...

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag sjunger så blinkar den rött på ljudkortet gainen in på när det är starkast. och jag har rätt bra avstånd. på ljudkortet är det bara prickar se inte hur mycket gain i nr det är. jag använder puffskydd. men har jag för långt avstånd så kommer rumsljudet in. eller så blir rösten så att man spelat in för långt ifrån.

jag tror jag spelar in i 24 bit. är det på vst man kollar det? testat även ez på cubase men det låter inte bra med deras egna tillval. jag har så man kan ändra db på micken 0-10-20 finns det har jag testat och det blir förlågt. jag på ljud kortet brukar jag ha så att ratten står kl 12. men det kanske är fel. jag kan inte mycket om cubase eller hur man får det att låta bra så att säga. orkar ni föklara typ för "nybörjare" lite enklare? jag testar här så länge och mixtrar medans ni ger svar

om ni inte förstår det jag skrivit så får jag försöka föklara så gott jag kan.

tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

veteran jag har den på 24 och har gainen på mitten ca och har testat att flytta mig. och ändrat förhållanden mellan mig och micken. men inget bra resultat. och har även ändra gainen på ljudkortet till lägre så att den bara blinkar till när man sjunger för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gainen finns inget bestämt värde vad du ska ha den på. När du sjunger som starkast så skall nivåmätaren på insignalen slå på ca -12dbfs. Ut kan du ha betydligt högre om du behöver, eller sänka musiken som sagts innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] vart hittar jag kompressorn i cubase då eller menar du extern kompressor?

Markera ett audiospår -> klicka på det kursiverade "e"-t -> ett nytt fönster öppnas [Audio Channel Settings]. Längst till vänster hittar du en lodrät rad som heter "Inserts" (märkta med i1-i8) - > klicka upp gardinen under någon av dessa inserts. Under fliken "Dynamics" bör du hitta Cubase-kompressorn.

Vänligen,

CHAE

Edith: det finns säkerligen sjuhundra andra sätt att hitta kompressorn men det här var det jag först kom att tänka på 😛

Edith #2: hittade inga bra bilder att åskådliggöra med 😱

Edith #3: sedan är ju manualen inte helt fel att konsultera då och då 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det finns kompressor i dynamics... och det är inte din mic som är problemet, så oroa dig inte för det 🙂

Hm, får mig att komma på en sak...

⚠️ @norvyw; har du vänt miken åt rätt håll? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja inte laborera med kompressor eller annat förrän du vet att det blir bra utan. Annars binder du ris åt din egen rygg och hamnar aldrig rätt.

Som andra har sagt, så ställ gain så att peak-LED:en flämtar till när du tar i från tårna. Sedan backar du lite grand på gainen och spelar in. Det ska låta ok då - även om man alltid tycker att den egna rösten låter "fel" när den är inspelad... 😉

Om det inte är bra, så försök kolla om det är speciella ljud som gör att det blir ovanligt ojämnt (kanske blir det väldigt starkt vid P, B, T och liknande, men alldeles för svagt annars - en indikation på att du saknar puffskydd eller använder det fel), tänk efter så att du inte har stora skillnader i vilket håll du riktar munnen åt medan du sjunger, utan håller dig rimligt stilla i stridens hetta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Norvyw, kan vi inte få höra lite hur det låter så kan man kanske lättare höra vad det är som är konstigt?

Nåja, nåja... Vi är både en, två och sexton stycken som har gjort den tabben 😑

Ja, har alltid undrat om det finns någon som aldrig har vänt micken fel?

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja inte laborera med kompressor eller annat förrän du vet att det blir bra utan. Annars binder du ris åt din egen rygg och hamnar aldrig rätt.

Som andra har sagt, så ställ gain så att peak-LED:en flämtar till när du tar i från tårna. Sedan backar du lite grand på gainen och spelar in. Det ska låta ok då - även om man alltid tycker att den egna rösten låter "fel" när den är inspelad... 😉

Om det inte är bra, så försök kolla om det är speciella ljud som gör att det blir ovanligt ojämnt (kanske blir det väldigt starkt vid P, B, T och liknande, men alldeles för svagt annars - en indikation på att du saknar puffskydd eller använder det fel), tänk efter så att du inte har stora skillnader i vilket håll du riktar munnen åt medan du sjunger, utan håller dig rimligt stilla i stridens hetta...

menar du gain på ljudkortet? för den flämtar. jag har testat det med gainen men inte lyckats. och står jag en bit bort så låter det för lågt "långt bort"

och jag brukar vara på samma ställe mellan avståndet. men jag får det inte att låta bra. och jag har puffskydd. som fölljer med när jag köpte micken en skumgummi boll. inte sån med stativ. men jag ska testa igen med att försöka.

Norvyw, kan vi inte få höra lite hur det låter så kan man kanske lättare höra vad det är som är konstigt?

Ja, har alltid undrat om det finns någon som aldrig har vänt micken fel?

ja visst det kan jag göra lägger upp den här.
Link to comment
Dela på andra sajter

menar du gain på ljudkortet? för den flämtar. jag har testat det med gainen men inte lyckats. och står jag en bit bort så låter det för lågt "långt bort"

och jag brukar vara på samma ställe mellan avståndet. men jag får det inte att låta bra. och jag har puffskydd. som fölljer med när jag köpte micken en skumgummi boll. inte sån med stativ. men jag ska testa igen med att försöka.

ja visst det kan jag göra lägger upp den här.

jag har testat med och utan effekter men det inte blir vilket fall
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det låter "långt bort", så är det antagligen för att rummet är obehandlat, så att det kommer in för mycket rumsljud. Vilket avstånd har du till micken ungefär?

Skumskyddet som följer med, är inget puffskydd, utan ett vindskydd, avsett att användas utomhus för att reducera vindljud som annars blir väldigt störande. Det stjäl lite diskant också, så det är inget jag skulle rekommendera att man använder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain ändrar du på preampen (ljudkortet) - inte i Cubase.

Vad är det förresten för någon mick? Jag såg att du hade pad på den. Den ska normalt stå på 0dB. Det är normalt bara om man har starka ljudkällor som man behöver pad:a ner utsignalen från micken.

Jag kan referera till inspelningarna på min testsite. Där är avståndet ca 20-25cm, med ett puffskydd ungefär halvvägs mellan munnen och micken. Förutom det så är membranet i höjd med nästippen och vinklad svagt nedåt, så att den siktar mot munnen.

Detta i ett litet rum på ca 6m2 som inte är behandlat med annat än normalt möblemang, som en bäddsoffa, hörnskåp, bokhyllor och matta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain ändrar du på preampen (ljudkortet) - inte i Cubase.

Vad är det förresten för någon mick? Jag såg att du hade pad på den. Den ska normalt stå på 0dB. Det är normalt bara om man har starka ljudkällor som man behöver pad:a ner utsignalen från micken.

Jag kan referera till inspelningarna på min testsite. Där är avståndet ca 20-25cm, med ett puffskydd ungefär halvvägs mellan munnen och micken. Förutom det så är membranet i höjd med nästippen och vinklad svagt nedåt, så att den siktar mot munnen.

Detta i ett litet rum på ca 6m2 som inte är behandlat med annat än normalt möblemang, som en bäddsoffa, hörnskåp, bokhyllor och matta.

det är en röde m3 mic. jag kan ställa in den på två lägen först på och av och så finns det mellan läge på den. och sen -10 -20-0 jag har den på 0 db.

jag pratade med en på musikaffär och som jag förstod det så sa han att jag skulle sätta pre-ampen på tolv ett. och om det blev för starkt så kunde man ändra på cubase. som jag fattade det som ialla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - kör du med fantommatning eller kan det dåliga ljudet kanske bero på att batteriet behöver bytas?

Blir det för starkt i preampen så kan man aldrig få det bättre i efterhand eftersom skadan redan är skedd då, utan det enda stället du kan ställa gain, är och förblir preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nytt batteri. men jag kan lägga upp en låten nu har jag testat med att höja pre-ampen men jag själv tycker det låter sådär.

får ingen bukt på det hela. jag har vinklat den nu med. lite grann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...