Jump to content
Annons

Någon som kör två olika ljudkort på samma gång på Mac som sammanslagen enhet/agg device?


Dan Ö

Recommended Posts

Jag har just nu ett motu 24 i/o kopplat till pci 424 och funderar på att bygga ut t.ex. med ett RME fireface.

Är det någon som kör liknande setup och kan säga mig hur stabilt det är?

Kan man fortfarande använda t.ex. Motu "direct monitoring" och liknande features som följer med ljudkortens programvara?

Vad är skillnaden mellan att välja en klockkälla i mac os och att koppla ihop dem med en kabel?

Frågorna är många... 🙂

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Samtidigt alltså?

Jag vet en studio som kör två fireface 800. Var bara att sätta ihop dom till en enhet i Ljud-/midiinställningar. Problemet där, vilket kan ha löst sedan dess, var att man inte kunde skicka lyssning på kanaler från det ena till det andra kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag har testat till och med med tre kort tror jag men inte seriöst för inspelning. Däremot så har jag läst att det kan bli problem typ fasfel eller nåt om jag inte minns fel.

När det gäller lyssning så måste det väl gå att skicka det på en buss till det andra kortet.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo det funkar på alla sätt när jag lägger ut kanalerna på en bus och väljer post pan i Logic samt bockar i Omsampla till det andra kortet i ljud och midi inställningar. Men jag får ett diffust intryck av att det ändå låter lite skumt.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Yes ett saffire pro 10 i/o fw och ett m audio delta 1010 pci. Det funkar att spela in på saffire kortet och lyssna med delta kortet. Båda har 10 in och ut. Tvärt om testade jag inte det blir för mycket koppla om och greja.

Delta kortet är ett pci och det kör på specialskrivna drivare för intelmac, en kille nere i nederländerna som skrivit dom. Går det på det här konfigen så ska det väl funka för dig oxå tycker man.

Blir dock som sagt lite osäker då det låter lite misstänkt åt hållet fasfel. Testade med en gainplug och fasvände men det är svårt att säga så du får testa själv. Låna ett kort av nån eller i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt är det inga problem att aggregera kort. Men det är inte alla som stödjer det. Och ibland kan det vara vissa modeller som hamnar i konflikt med varandra. Så har ingen testat just den specifika kombinationen så får man chansa. Om kortet använder Core Audio-drivers och inte kräver något extra program för att funka kommer det garanterat funka att agreggera dom.

Har fått ihop mitt Duet med ett gammalt USB-kort. Det gick fint. Men jag ska inte påstå att jag använt det mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt är det inga problem att aggregera kort. Men det är inte alla som stödjer det. Och ibland kan det vara vissa modeller som hamnar i konflikt med varandra. Så har ingen testat just den specifika kombinationen så får man chansa. Om kortet använder Core Audio-drivers och inte kräver något extra program för att funka kommer det garanterat funka att agreggera dom.

Har fått ihop mitt Duet med ett gammalt USB-kort. Det gick fint. Men jag ska inte påstå att jag använt det mycket.

Ok, schysst. Jag har ett duet hemma också. Kanske ska ta ner det till studion och se ifall det vill funka med Motu kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

I går kväll så testade jag en ny grej nämligen att sända från min Ipad men med ljud från ett usb ljudkort som jag kopplade till kamera adaptern till Ipaden och det gick faktiskt. Nu ska jag bara in till kjell o company och köpa ett billigt usb kort med stereo in för att testa om det funkar oxå för det jag hade är bara mic in.

För att kunna kolla om ljudet gick ut så var jag tvungen att lyssna på min kanal på veetle.com och givetvis då även trycka ut ljud från datorn och in i Ipaden. Samtidigt så hade jag ett Skype samtal på g och ljudkortet "reserverat" till Skype så undrade hur fan det skulle gå att få till men jag startade Logic valde mitt Delta kort istället för saffire pro kortet som skype hade och det bara funkar klockrent. Så jag lirade elgura live från logic rakt ut på nätet via min Ipad men vettig ljudkvalite ganska coolt tycker jag.

Måste var världens mest portabla live bild och ljud reportage eller gig sändnings utrustning, riktigt smidigt och till ett minst sagt fördelaktigt pris. Funkar nog på en Iphone oxå

Så jag tror att det kommer att funka för dig osx verkar vara riktigt bra på sånt här.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

I går kväll så testade jag en ny grej nämligen att sända från min Ipad men med ljud från ett usb ljudkort som jag kopplade till kamera adaptern till Ipaden och det gick faktiskt. Nu ska jag bara in till kjell o company och köpa ett billigt usb kort med stereo in för att testa om det funkar oxå för det jag hade är bara mic in.

För att kunna kolla om ljudet gick ut så var jag tvungen att lyssna på min kanal på veetle.com och givetvis då även trycka ut ljud från datorn och in i Ipaden. Samtidigt så hade jag ett Skype samtal på g och ljudkortet "reserverat" till Skype så undrade hur fan det skulle gå att få till men jag startade Logic valde mitt Delta kort istället för saffire pro kortet som skype hade och det bara funkar klockrent. Så jag lirade elgura live från logic rakt ut på nätet via min Ipad men vettig ljudkvalite ganska coolt tycker jag.

Måste var världens mest portabla live bild och ljud reportage eller gig sändnings utrustning, riktigt smidigt och till ett minst sagt fördelaktigt pris. Funkar nog på en Iphone oxå

Så jag tror att det kommer att funka för dig osx verkar vara riktigt bra på sånt här.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ja det är nog i mina ögon ännu mer fantastiskt att det går att tilldela olika ljudkort till olika program i samma dator (kan ge mig fan på att det går med fler ändå) och det bara funkar än att det går att slå ihop två ljudkort till en enhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...