Jump to content
Annons

importera gammalt audiospår. Takt/tempo/metronom?


staxxon

Recommended Posts

Hej!

Hur gör man det detta? Jag har ett gammalt spår med en acke gurra som jag vill importera i cubase och lägga trummor synt. Hur gör jag då? Går det och fixa.

Har inget midikeyboard heller. ???

Tillägg: gurran är inspelad på en liten digitalport, men den är spelad utan takt.

Redigerat av staxxon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl inga problem? Öppna upp programmet, välj "import file" (eller vad nu cubase har) så att du får upp ditt acke-spår i ett projekt. Underlättar ju förstås om du har information om tempo och taktart innan dess, annars blir det att prova sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du öppnar antingen audiopool och tar in filen där eller via drag n drop eller via Mediabay

du kommer beroende på samplingsfrekvens på din ljudfil få frågan om att konvertera den vid import.

Har du Cubase 5 (eller kom funktionen redan i 4?, minns ej)

finns en bra transientdetektor som med stor säkerhet kan hjälpa dig att få ljudfilen gå i rätt tempo i projektet.

annars om du har ett äldre Cubase får du använda Tempotrack och sätta sync-punkterna

själv och sedan så på Tempo track i transportpanelen för att Cubase ska rätta sig efter det.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...