Jump to content
Annons

Helt galet fel som driver mig till vansinne!


Paprikadude

Recommended Posts

Jag har suttit med en egen låt på circa 4min och 20 sekunder som jag spelat in och mixat på under en längre tid. Men häromdagen när jag skulle bounca ner den till en fil var det som att sessionsfilen bara bestämde sig för att lägga av.

Det går att starta projektet och börja bounca, men alltid på samma ställe i bouncningen så får datorn något konstigt ryck. Det är mitt i ett gitarrsolo så börjar datorn låta som att den skulle krascha totalt, men detta bara under en kort tid. Ljudfilen brusar och skriker som att datorn höll på att brinna upp men det släpper igen efter bara några sekunder. Bouncningen blir ju helt förstörd då dessa "felljud" följer med. Efter bouncningen så blir datorn superseg och prestandaanvändningen hamnar upp runt 97-100% och det går inte att använda datorn.

Först var detta bara under bouncningen men nu har det blivit så att så fort sessionen varit öppen bara en stund så åker prestandaanvändningen upp på 100% igen och datorn blir superseg.

Jag antar att felet ligger i sessionfilen på något sätt för övriga sessioner har inga liknande fel. Någon som förstår felet eller har ett tips på hur jag kan göra för att kunna rädda låten? Jag måste få med alla pluggar som används.

Är oerhört tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske en plugin som trasslar.

Föreslår att du testar att bounca enbart den bit av sessionen som krånglar. Om samma fel, prova att inaktivera en plugin i taget och bounca igen tills du hittar den skyldige.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Tror oxå det kan vara en plugin.

Se om du kan spara ner en kopia av

sessionen som du sedan kan experimentera

med.....stänga av en plugin i taget

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat att stänga av pluggar och bounca olika delar. Jag bouncade "felområdet" och då hände ingenting. Det är precis som att sessionen inte vill fungera särskilt länge. Jag ska fortsätta och undersöka om felet ligger hos en viss plugin. Tack för snabba svar i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe jag förstår det inte. Har provat att ta bort alla pluggar och ändra samples i playback engine helt utan resultat. Någon som haft något liknande problem?

Om det är så att sessionen inte kan räddas, finns det kanske något bra sätt att använda allt jag gjort än så länge och bearbeta det i en ny session? Gärna något lite smidigare än att bounca varje spår för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade det problemet på ett projekt. Datorn Cp-hängde sig alltid på samma ställe när jag försökte bounca. Testade importera session data på ett nytt projekt men det blev samma sak. Jag fick gå tillbaka i historiken för att försöka hitta en backup save som inte var korrupt.

Det du kan göra är att antingen gå tillbaka i historiken eller exportera alla .wav filerna och mixa om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

PT är inte problemfritt. Tycker det händer rätt 'ofta' att en session blir korrupt. Dvs den går inte ens att öppna efter att PT har hängt sig. Tur att det finns backup....

Kan förresten tipsa om Keepit. Billigt och bra.

Hoppas det löser sig, Paprikan..

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

PT är inte problemfritt. Tycker det händer rätt 'ofta' att en session blir korrupt. Dvs den går inte ens att öppna efter att PT har hängt sig. Tur att det finns backup....

Kan förresten tipsa om Keepit. Billigt och bra.

Hoppas det löser sig, Paprikan..

PT krånglar i princip aldrig för mig och har bara varit med om ett korrupt projekt under 2 1/2år som min studio varit öppen.

Jag tror problemet är att många använder sin dator till mer än just musikskapande. Det är när internet etc kommer in i bilden problem börjar dyka upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl inte säga att de löste sig. Jag använder audiofilerna i en ny session eftersom det inte fanns någon annan lösning. Så hela mixningen försvinner ju.

Jag har ofta upplevt att pro-tools krånglar och jag använder inte min dator till mycket annat än just pro-tools så jag tycker inte det borde krångla såhär. Tack för alla svar i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt jag löste problemet. På något sätt så blev protools överhettat på denna sessionen när det var ljud från för många spår. Så när alla spåren sände direkt till stereo out så hamnade prestandan alldeles för högt. Jag lyckades dock åtgärda det genom att skicka tex alla basspår och trummor till varsitt stereo-auxspår via sends. Med liknande åtgärder lyckades jag dra ner prestandaanvändningen till runt 70-80% så jag faktiskt kunde fortsätta arbeta med det.

Så jag kunde hantera det i alla fall. Dock är det ju märkligt att denna sessionen skulle bete sig så när jag har andra, mycket större sessioner som borde dra mycket mer prestanda och de hamnar inte ens runt 20%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...