Jump to content
Annons

Line out in till ljudkortet får stagepianot att låta skit.


rockingring

Recommended Posts

Hejsan! Precis som jag beskriver i rubriken så vill jag spela in ljud från mitt stagepiano till inspelningsprogrammet, men när jag linar den till ljudkortet låter det fruktansvärt dåligt. Kvalitén blir liksom försämrad och jag har ingen aning om varför det är så. Har försökt med både vanlig telesladd och en balanserad telesladd men det låter fortfarande inte bra.

Någon vänligt själ som skulle kunna ha ett tips eller är det ljudkortet som inte ger mitt piano rättvisa?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På vilket sätt låter det dåligt? Distar det? Brusar det? Blir det svagare bas? Sämre diskant? Svårt att gissa utan någon närmare beskrivning... 😉

Det skulle kanske kunna vara så, att du behöver koppla in pianot på högohmiga instrumentingångar (eller genom DI-box) för att det ska bli bra.

Har du någon instrumentingång (Hi-Z) på ljudkortet, så testa att använda den (eventuellt behöver du ändra någonting i ljudkortets inställningar för att den ska fungera som instrumentingång istället för line). Det kan nämligen vara så, att en vanlig lineingång har för låg inimpedans för pianot och därför belastar utgången på pianot och orsakar försämringen av ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering här.. Eftersom du inte beskriver vad det är för ljudkort du har. Du råkar väl inte koppla in line-out från din keyboard till en mikrofon-ingång på ljudkortet? 😲 Många enklare ljudkort har nämligen det och i så fall blir signalen från din keyboard allt för stark. Kolla så det verkligen är en line-ingång på ljudkortet.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att det låter "dåligt". Alltså, kör jag in hörlurar i pianot låter det flera gånger bättre än vad det gör när jag linar den via ljudkortet.

Jag kör telesladd via instrumentingång på ljudkortet. Ljudkortet är ett Focusrite Saffire PRO 24.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är säker på att ingångarna du använder är inställda på att vara instrumentingångar?

Det finns en switch i ljudkortets kontrollpanel som väljer mellan line och instrument.

Förresten: Du säger att du har testat med både obalanserad och balanserad kabel. Det är inte så enkelt, att du bara använder EN kabel och därför tappar bort stereobilden - eller finns det kanske bara en monoutgång på pianot...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Claes säger. Dessutom om du kör stereo ut från din keyboard, du spelar väl i i stereo eller på 2 monospår som du panorerar vänster resp höger va? Annars kan det låta apa om det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...