Jump to content
Annons

Läspljud..


berghs.kedjan

Recommended Posts

Hej!

Försökte spela in lite sång härom dagen. Men märker att det ligger läspljud på både S och F och lite så... (även utan effekter...)

Använder en TSM MT87 som jag kör in i en presonus inspire där jag har en limiter igång och sen in i Logic. Jag använder ett hemmagjort puffskydd (nätstrumpa, dubbelt över en "plastring") som sitter väldigt nära mikrofon för att få den att sitta...

Finns det tankar på vad jag bör tänka på för att komma ifrån dessa läspljud?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det starka S-ljud eller läspljud? för det ena ligger väl i uttalet normalt? Det andra går att korrigera. Man kan få läspljud med deeser eller hårt ställd kompressor/limiter, men du säger att det är även utan effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst: Att ha ett sådant puffskydd väldigt nära micken, ger oftast inte så mycket skydd som man önskar, eftersom luftströmmen inte hinner spridas ut något nämnvärt. Ha det på åtminstone kring 10cm avstånd från micken.

Instämmer också med Freddy, angående de-esser och kompressor, som lätt kan ge läspljud om de är för hårt ställda. Om du kör utan effekter, så är det kanske så att det är luftströmmen som ställer till problem för micken, så att du omedvetet blåser i micken och därför får missljud i den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Nä, det är inte någon läspare jag spelat in... ;-)

Skall försöka få ner luftströmmen, visst är det här de brukar sätta fast en penna med gummisnodd på micken? Om inte det fungerar får jag testa att stänga limitern...

Tack!

Penna med gummisnodd är en nödlösning som är klart sämre än puffskyddet, så det är inte ens lönt att prova, tycker jag. Stäng limitern så att du har en ren signal in. Först när du har gjort det blir det möjligt att avgöra lite säkrare var problemet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

kan du inte klippa in nya s och f-ljud?

hehe...

uj vilket arbete... frågan är om det ens är möjligt???

Jag har nu testat att ta bort limitern och ställt paden (på mt87:an) på -10db. Med denna inställning så verkar det fungera bättre med "s"-en, vilket gör det mindre läspande, men de sprakiga "f"-ljuden finns kvar... Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare... kanske ny mik??? (och eftersom det finns ett mikrofonforum så ställer jag fråga om det där...)..

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...