Jump to content
Annons

Frågor om mixern i Cubase.


mrpimmy

Recommended Posts

Hej.

Håller på och mixa en låt med en massa spår och behöver få koll på hur man bäst gör med mixern i Cubase. Håller på att bli smått galen, men det blir man väl alltid först så det löser väl sig...

1. Jag hittar inget sätt att ändra platsen på reglarna i mixern, går det överhuvudtaget? Det går om jag går till huvudfönstret och ändrar platsen där, men jag skulle helst vilja göra det bara i mixern.

2. Mixerbordet räcker inte till, hur gör ni när ni har många kanaler? Jag har dragit ut mitt mixerbord över mina två skärmar men jag får ändå inte plats. Kör ni olika mixerbort eller finns det något annat bra sätt?

3. Nu kör jag många Vst kanaler, och reglarna till dessa blir transparenta, finns det något sätt att göra dessa icke transparenta? Alltså utan att göra om Vst kanalerna till audiospår för det vill jag helst inte. (kanske har tagit upp denna fråga tidigare, men fick nog inget svar då)

4. Går det på något sätt att göra Vst kanaler till stereo? När jag skickar från Kontakt så har jag en kanal frö vänster och en för höger. Kan man slå samman dessa till en stereokanal?

Hoppas någon orkar med frågorna så jag kan få lite frid i huvudet.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Håller på och mixa en låt med en massa spår och behöver få koll på hur man bäst gör med mixern i Cubase. Håller på att bli smått galen, men det blir man väl alltid först så det löser väl sig...

1. Jag hittar inget sätt att ändra platsen på reglarna i mixern, går det överhuvudtaget? Det går om jag går till huvudfönstret och ändrar platsen där, men jag skulle helst vilja göra det bara i mixern.

En jäkla tur att det inte går att flytta kanalerna i mixern!!!

Fatta hur snabbt det blir så rörigt att du inte vet vad som är vad.

Strukturen är enkel.

Du flyttar spårens ordning i "arrangefönstret"!

Du får tänka....

Från toppen till botten visar vänster till höger i mixern.

2. Mixerbordet räcker inte till, hur gör ni när ni har många kanaler? Jag har dragit ut mitt mixerbord över mina två skärmar men jag får ändå inte plats. Kör ni olika mixerbort eller finns det något annat bra sätt?

Dölj spår genom att göra dom osynliga.

Kör med flera olika mixerbord.

Ett för Audio, ett för VST, ett för grupper etc...

3. Nu kör jag många Vst kanaler, och reglarna till dessa blir transparenta, finns det något sätt att göra dessa icke transparenta? Alltså utan att göra om Vst kanalerna till audiospår för det vill jag helst inte. (kanske har tagit upp denna fråga tidigare, men fick nog inget svar då)

Transparenta!?!?!?!?

Blir dom frysta?

Förstår inte frågan. Skicka en skärmdump!

4. Går det på något sätt att göra Vst kanaler till stereo? När jag skickar från Kontakt så har jag en kanal frö vänster och en för höger. Kan man slå samman dessa till en stereokanal?

Skickar från Kontakt....?

Du skickar till Kontakt som sedan spelar upp ljudet i mixern.

Vad du får ut beror på vad för typ av Vsti.

Vissa är mono, vissa är stereo!!!?

Formulera om frågan.

Hoppas någon orkar med frågorna så jag kan få lite frid i huvudet.

Piiiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Piiiiz!

/Cruncharn'

Tack.

1. Hm, javisst, jag förstår hur du menar. Så fort det blir vst spår så lägger de ju sig på ett eget ställe. Men det går ju och flytta det också förstås...

2. Tack. Hade jag inte gjort kanaler osynliga så hade jag haft flera hundra kanaler. Men det hade ju varit trevligt om man tex skulle kunnat lägga samma mixer så att reglarna lägger sig under varandra.

3. Hittade en bild på nätet. http://mattaune.com/wp-content/uploads/newday.jpg alla vst kanaler ser ut som de två sista kanalerna innan mastern. Det är lite tråkigt för man ser dem inte lika bra tycker jag.

4. Ja, förlåt för min otydlighet, det är klart det är så.

När jag har valt visa alla kanaler från F11 så är det bara första kanalen som är en stereokanal. Det innebär att det jag skickar från kontakt, eftersom jag vill ha allt i stereo, alltid måste skickas till två kanaler i mixern, och det hade varit lättare om det var stereo. Nu går det ju att länka samman kanalerna men då tar det ju plats i mixern. Har också experimenterat med att göra den ena kanalen osynlig, men då får jag ju inte kontroll över panoreringen.

Åter igen. Tack för ditt svar Cruncharn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Som vidare svar på nummer tre.....

Är det inte så att volymkontrollen i mixern blir transparent när du använder dig av automation på volym i instrumentet?

Om du spelar in volymförändringar så har ju fadern gjort sitt så att säga?

Bara en tanke då jag inte minns annat skäl.

Ska kolla lite.

Svar på nummer fyra...

Beror inte detta på vilken Kontakt plugg du använder?

Det finns ju flera olika med olika antal utgångar på?

Sen är det ju som så...

Två monokanaler är ju vad en stereokanal utgör....!

Snarar innehållet och relationen monokanalerna mellan (tidsdifferenser av liknande material), som gör det till en stereokanal lite diffust förklarat.

Kollar lite mer om transparenta spår.

Claes brukar vara en hejjare på detta!

Piiiz!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Ah. Spännande. Ja det skulle ju kunna ha något med automation att göra. Jag har dock inte lagt in någon automation på något av de spåren, alla vst reglar blir transparenta. Men det kan ju, som du kanske var inne på, ha att göra med att cubase tror att Vst spåret är automatiserad.

Hur gör ni människor då? Gör ni om alla vst kanaler till audiospår innan mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Åke.

Det är ju minsjäl inte dumt om det funkar, toppenidé. Du menar väl att skicka kontaktspåret i Cubase till ett gruppspår? För jag kan väl inte välja i kontakt till vilket spår jag ska skicka i Cubase, det spåret hamnar väl alltid i Vst mappen?

Och det finns inga fallgropar som sämre ljudkvalité eftersom man har fler spår? Äh, vi lever ju i en digital värld väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du instrumentspår så har jag för mig att det inte går att välja vilka outputs som ska vara aktiva från ditt VSTi.

Då måste du istället ta in Kontakt i en instrument-slot och där aktivera de utgångar du vill ha aktiva och lägga upp det hela på ett vettigt sätt i Kontakt - och i Cubase-mixern, som av naturliga skäl också får upp fler kanaler om du aktiverar fler utgångar från Kontakt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du instrumentspår så har jag för mig att det inte går att välja vilka outputs som ska vara aktiva från ditt VSTi.

Då måste du istället ta in Kontakt i en instrument-slot och där aktivera de utgångar du vill ha aktiva och lägga upp det hela på ett vettigt sätt i Kontakt - och i Cubase-mixern, som av naturliga skäl också får upp fler kanaler om du aktiverar fler utgångar från Kontakt...

Tack Claes.

Vet inte om jag förstår vad du menar med en instrumentslot. Men jag tror att det du skriver har jag klart för mig, har inget problem att få ut ljudet och så. Har aldrig heller jobbat med instrumentspår, men det kanske är bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bättre att köra på det gammaldags sättet, med vanliga midispår och alla VSTi inpetade i instrument-slots - och alltså inte köra med instrumentspår. Detta för att man har mer kontroll över vad som händer och var det händer.

Med ett instrumentspår är man mer begränsad på vissa detaljer, men å andra sidan så slipper man få upp ett eller flera midispår OCH ett (eller fler) audiospår för varje VSTi - så det kan kanske ha fördelar ibland också, beroende på vad man föredrar själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...