Jump to content
Annons

Skivsläpp - hur ska jag gå tillväga?


JamZam

Recommended Posts

Tjena

Jag har länge funderat på att släppa ett album, då jag faktiskt har producerat till och från i snart 10 år men aldrig riktigt försökt få ut musiken mer än typ YouTube, MySpace och SoundCloud.

Nu har jag iallafall bestämt mig för att jag ska släppa mitt första album i samband med mitt projektarbete i gymnasieutbildningen "musikproduktion" på Midgårdsskolan i Umeå, och måste ta reda på mer om hur jag egentligen ska gå tillväga med detta. Vad är de nödvändiga stegen? Hur får man bäst ut musiken till en bredare publik?

Jag har tänkt mig detta som både ett digitalt album för Spotify, iTunes, och de andra vanliga alternativen för musikförsäljning online, men även som en fysisk gammeldags CD med skivomslag och köret som jag tänkte försöka få in på lokala skivaffärer, åtminstone till att börja med.

Tacksam för alla tips jag kan få 🙂

Kan tillägga att musiken inte är klar än, projektarbetet ska jag göra nästa år i 3an och jag ska ha alla låtar färdiga tills dess, kommer bli mixade genrer (allt från riktigt tung dubstep till spännande film-musik till lugnaste abstrakta ambiens-musiken) och jag hoppas på att detta kan bli min väg in i musikindustrin, kanske början på en karriär. Så det måste bli rätt när det väl släpps.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I första hand ska du göra musik för att det är kul. Man ska vara försiktig med att ha för höga förväntningar.

Låter jättekul att du ska släppa en fysisk cd! Det har jag också alltid drömt om, men de är närmast hopplösa att sälja nuförtiden =/ Man kan sälja cd-skivor i samband med gig, men annars tror jag att de är svåra att sälja, tyvärr.

Lycka till, låter som ett jättespännande projekt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett oerhört smalt tips, som vi missade när vi gav ut vår första demo. Använder du dig av Record Union så får du via dem gratis ISRC-koder som du antagligen kommer att vilja ha med på din fysiska skiva. Vi insåg detta när vi gav oss i kast med Record Union två dagar efter att vi hade skickat iväg vårt material till skivtryck och våra skivor saknar därför koder. Mycket onödigt, tycker vi fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en tidsplan nu. Sätt upp delmål när allt ska vara färdigt. Och då menar jag allt: deadline för låtskriveri, mixning och mastring. Vem ska sköta layout. Foto. Deadline för omslag. Backup-plan om nåt går snett.

Var det ett projektarbete i gymnasiet? Fler inblandade? Vad händer om någon vill dra sig ur i december? Prata igenom allt.

Medlem i Stim? Hur stimma fördelningen på låtarna.

Well, the list goes on...

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipsen! 🙂 Uppskattat med Terror och Record Union där, jag hör av mig!

Ska för övrigt göra allt själv (inklusive layout och skivomslag, har sysslat med Photoshop och 3D-animering ett bra tag också) så att betala andra bli nog inte något större problem. Är som sagt ett år kvar så jag har gott om tid med musiken, för det är först om ett år jag ska börja med själva projektarbetet (dvs ordna med release, reklam, skivbutiker, Record Union, STIM m.m)

Det enda jag kan behöva hjälp med, i brist på erfarenhet, blir nog reklam-delen. Vet inte själv riktigt hur jag ska få ut musiken på bäst sätt, eller få gigs för den delen. Har spelat som DJ förr på små fester och sånt, men aldrig helt med min egen musik.

En annan bra grej är ju att försöka få ut musiken på radio, kanske till och med få in mer än några ören i STIM-pengar därifrån. Men hur gör man det? Det har jag heller aldrig försökt mig på.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...