Jump to content
Annons

Söker elektronisk musik som du är redo att dela med dig gratis


forrealz

Recommended Posts

Hej,

Jag funderar på att öppna en ny YouTube kanal där jag skulle posta gratis musik gjord av olika musiker som är villiga att dela med sig av sin musik gratis. Denna kanal skulle då endast ge ut "copyright free" musik som folk kan använda i sina projekt, typ dj:s kan använda den på sina spelningar, gaming videon, intron eller bara lyssna på. Ja i princip vad som helst, bara man ger credits till den som gjort musiken.

Musiken som ges ut skulle då endast vara elektronisk, dubstep, house, club osv.

Själv anser jag att flera artister borde släppa sin musik gratis för att den skulle spridas så mycket som möjligt och så att folk slipper ladda ner den olagligt eller spendera massor med pengar på det. Speciellt fattiga studeranden som mig själv har inte mycket pengar över. Det är då man uppskattar gratis musik, och det är främst folk i tonåren som lyssnar på dessa genren.

Eftersom jag själv inte är någon seriös producer så har jag inte någon musik att starta upp detta med, så nu undrar jag om det finns någon här som skulle vara intresserad av att bidra med sin egen musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Vad arbetar du själv med?

Arbetar med? Menar du i musikväg då?

Har hållit på med FLStudio i något år från och till, men har kommit fram till att jag själv inte är någon värst bra producer. Gillar mera att lyssna på andras musik och min dröm är att börja mixa som dj, men ekonomin räcker inte till för att börja...

Har även spelat trummor i ca. 5 år i diverse olika band. (:

Redigerat av forrealz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din tanke, men om alla skulle göra musik gratis skulle det tillslut inte bli någon musik efter som ingen skulle ha råd att hålla på.

Och du skriver "ge ut", vad blir den egentliga skilnaden mot att respektive artist lägger upp den musik som själva vill deal med sig av gratis på en egen kanal. Det finns ju inget hinder för det idag, jag menar vad vinner man på att låta dig lägga upp musiken. Ta det inte som någon kritik utan tänk igenom det ett varv till. Jag sysslar i dagsläge inte med just den musik du efterfrågar, men om jag skulle gjort det skulle jag vilja veta vad jag har att vinna på att låta någon annan "ge ut" min musik. Om jag inte kan få betalt för det så vill jag gärna kunna vinna något annat på det, att du har bra kontakter som kan leda till spelningar osv.

Som sagt tänk igenom det en gång till och se vad du kan erbjuda för att folk ska vilja sammarbeta med dig, jag gillar som sagt iden!

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Generation gratis. Värsta generationen jag vet.

Hej,

Jag funderar på att öppna en ny YouTube kanal där jag skulle posta gratis musik gjord av olika musiker som är villiga att dela med sig av sin musik gratis. Denna kanal skulle då endast ge ut "copyright free" musik som folk kan använda i sina projekt, typ dj:s kan använda den på sina spelningar, gaming videon, intron eller bara lyssna på. Ja i princip vad som helst, bara man ger credits till den som gjort musiken.

Jag ger själv bort låtar gratis - men helt i ett egoistiskt syfte. Att få uppmärksamhet. Jag får betalt i plays/uppmärksamhet/social sharing. Men då ger jag bort det på mina villkor, under mina kontrollerade former.

Själv anser jag att flera artister borde släppa sin musik gratis för att den skulle spridas så mycket som möjligt och så att folk slipper ladda ner den olagligt eller spendera massor med pengar på det. Speciellt fattiga studeranden som mig själv har inte mycket pengar över. Det är då man uppskattar gratis musik, och det är främst folk i tonåren som lyssnar på dessa genren.

Varför skulle jag ge dig mina plays/uppmärksamhet gratis genom att du får sprida musiken i din kanal gratis? För att dagens ungdomar vill ha allt gratis och inte vill "spendera massa pengar på musik"?

Musiken som ges ut skulle då endast vara elektronisk, dubstep, house, club osv.

Eftersom jag själv inte är någon seriös producer så har jag inte någon musik att starta upp detta med, så nu undrar jag om det finns någon här som skulle vara intresserad av att bidra med sin egen musik?

Då kanske det är läge på att:

A - Göra egen musik

B - Starta ett skivbolag och signa artister som vill tjäna noll spänn och dela ut gratis till alla fattiga ungdomar.

Jag sätter ner foten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Om någon här på forumet är intresserade så hade jag tänkt att starta en klädbutik på internet som delar ut gratis kläder till alla som vill ha. Jag tycker inte att fattiga ungdomar skall behöva betala för kläder. Det borde vara helt gratis. Så slipper dom stjäla också, om dom får det gratis.

Alla kläder är dock inte välkomna. Det skall bara vara märkeskläder.

Jag tänker själv inte bidra med något, men jag hoppas att ni andra gör det.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon här på forumet är intresserade så hade jag tänkt att starta en klädbutik på internet som delar ut gratis kläder till alla som vill ha. Jag tycker inte att fattiga ungdomar skall behöva betala för kläder. Det borde vara helt gratis. Så slipper dom stjäla också, om dom får det gratis.

Alla kläder är dock inte välkomna. Det skall bara vara märkeskläder.

Jag tänker själv inte bidra med något, men jag hoppas att ni andra gör det.

HAHAHA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken kanske är god men idéen är inge vidare. Varför skulle folk lyssna på just din youtube-kanal? Jag anser det inte särskilt troligt med tanke på hur du marknadsför dig själv.

Sen tycker jag att det är oerhört tråkigt med människor som "martincarlson". Om du inte har något vettigt att säga tycker jag att du borde hålla tyst. Dina kommentarer om orättvisa vill ingen höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt mig.. men är ni verkligen så pengakåta? Handar inte musik om att sprida glädje genom toner? "F*ck you! Du ska då f*an inte få lyssna på min musik om du inte betalar för den!" Va är det för muppstil egentligen? NI borde tänka om. Varför pysslar just NI med musiken? Om svaret är pengar så tycker jag synd om er. Om svaret är "för att jag älskar musik och det är roligt när andra gillar den också", ja vad är då problemet?

"Ja men vaf*n, man måste ju få betalt för alla timmar man sitter och sliter?" - Sitter och sliter? Är musiken ett "slit" för er så kanske ni borde tänka om. Självklart ska man ha en slant om man får en hit som spelas på radion ect ect. Men ärligt talat gubbar, skärp er.. hoppas ni fattar vad jag menar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt mig.. men är ni verkligen så pengakåta? Handar inte musik om att sprida glädje genom toner? "F*ck you! Du ska då f*an inte få lyssna på min musik om du inte betalar för den!" Va är det för muppstil egentligen? NI borde tänka om. Varför pysslar just NI med musiken? Om svaret är pengar så tycker jag synd om er. Om svaret är "för att jag älskar musik och det är roligt när andra gillar den också", ja vad är då problemet?

"Ja men vaf*n, man måste ju få betalt för alla timmar man sitter och sliter?" - Sitter och sliter? Är musiken ett "slit" för er så kanske ni borde tänka om. Självklart ska man ha en slant om man får en hit som spelas på radion ect ect. Men ärligt talat gubbar, skärp er.. hoppas ni fattar vad jag menar..

Tycker snarare att du är ute och cyklar lite! Att vara musiker/kompositör kan också vara ett jobb, hur kul man än tycker att det är. Att saker är kul betalar ju inga räkningar.

Men jag kan hålla med om att om man tycker att det är mer slit än kul så borde man tänka om, men om det är 90% kul och resten slit så håller man på med rätt grejjer och om man kan få lite betalt för det så här det ju bättre. Och det är inte fel att dela med sig av saker gratis men då ska det vara på mina vilkor.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt mig.. men är ni verkligen så pengakåta? Handar inte musik om att sprida glädje genom toner? "F*ck you! Du ska då f*an inte få lyssna på min musik om du inte betalar för den!" Va är det för muppstil egentligen? NI borde tänka om. Varför pysslar just NI med musiken? Om svaret är pengar så tycker jag synd om er. Om svaret är "för att jag älskar musik och det är roligt när andra gillar den också", ja vad är då problemet?

"Ja men vaf*n, man måste ju få betalt för alla timmar man sitter och sliter?" - Sitter och sliter? Är musiken ett "slit" för er så kanske ni borde tänka om. Självklart ska man ha en slant om man får en hit som spelas på radion ect ect. Men ärligt talat gubbar, skärp er.. hoppas ni fattar vad jag menar..

Det handlar inte om att vara pengakåt. Det handlar om att vi musiker måste försöka bibehålla ett värde i det vi gör. Eftersom musiken inte är fysisk så har många fått för sig att det ska råda nån form av "luften är fri"-princip, vilket har lett till att musik saknar värde för många. Musik är ett hantverk precis som litteratur, konst, möbelsnide osv.

Sprida glädje med toner? Vad är vi, Knutby pastorsförsamling? Musik handlar om att uttrycka sig. Printa ner tankar, idéer och intryck genom text och musik.

Det är väl klart att man sliter? Varenda låtskrivare har haft skrivkramp, idétorka och kört fast någon gång. En låt kan ju ta flera år att skrivas. Vi lever inte i en regnbågsvärld där man som låtskrivare kan fisa ut en hitlåt så fort man känner för det.

Vill du ge bort det du skapar gratis så gör det. Men kom ihåg att den enda du skjuter i foten är dig själv. Inte Lady Gaga, Britney, Beyonce, Rihanna eller Coldplay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om att vara pengakåt. Det handlar om att vi musiker måste försöka bibehålla ett värde i det vi gör. Eftersom musiken inte är fysisk så har många fått för sig att det ska råda nån form av "luften är fri"-princip, vilket har lett till att musik saknar värde för många. Musik är ett hantverk precis som litteratur, konst, möbelsnide osv.

Sprida glädje med toner? Vad är vi, Knutby pastorsförsamling? Musik handlar om att uttrycka sig. Printa ner tankar, idéer och intryck genom text och musik.

Det är väl klart att man sliter? Varenda låtskrivare har haft skrivkramp, idétorka och kört fast någon gång. En låt kan ju ta flera år att skrivas. Vi lever inte i en regnbågsvärld där man som låtskrivare kan fisa ut en hitlåt så fort man känner för det.

Vill du ge bort det du skapar gratis så gör det. Men kom ihåg att den enda du skjuter i foten är dig själv. Inte Lady Gaga, Britney, Beyonce, Rihanna eller Coldplay.

word!

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Om någon här på forumet är intresserade så hade jag tänkt att starta en klädbutik på internet som delar ut gratis kläder till alla som vill ha. Jag tycker inte att fattiga ungdomar skall behöva betala för kläder. Det borde vara helt gratis. Så slipper dom stjäla också, om dom får det gratis.

Alla kläder är dock inte välkomna. Det skall bara vara märkeskläder.

Jag tänker själv inte bidra med något, men jag hoppas att ni andra gör det.

Jag tycker nog att Martincarlssons post var den vettigaste i den här tråden.....

sen är det så att jag har släppt hela vår backkatalog gratis på nätet så jag gör inte musik enbart för pengarnas skull.

Men att det är ok att stjäla saker för att man är student och hellre lägger pengar på öl är trams......

Jag har själv laddat ner en massa musik och program förr i tiden men inte fan skyller jag på någon annan.

Jag köper dock en hel del cd och filmer och spel nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Min poäng med mina inlägg var att vissa människor helt enkelt förutsätter att musik skall vara gratis. Det är väl upp till artisten att bestämma?

Är jag pengakåt? Nej, det vill jag inte påstå. Då hade jag verkligen sysslat med helt fel kreativa yrke/hobby. Men jag har och har alltid haft ambitionen, eller drömmen att delvis kunna syssla med musiken som levebröd. Är fortfarande en dröm, som blir allt svårare att förverkliga. Som tur är ligger drivkraften inte i pengarna, utan i nöjet att bli uppskattad för det man gör och för att få utlopp för sin kreativitet. Därför väljer jag ofta gratisbanan. För att jag har nån inre vision om att bygga upp mitt varumärke och skaffa så stor publik jag kan.

Jag tar alltså betalt i lyssnare och uppskattning. För det mesta. På mina egna villkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...