Jump to content
Annons

Isolering på väggarna? Ljud-behandling/isolering


PeglegJonka

Recommended Posts

Hej!

Vi ska renovera(mja, måla och lägga nytt golv) i studion/repan. På väggarna sitter detta:

219qdy1.jpg

Min tanke är att vi lika bra kan plocka bort det pga att vi ändå hör repgrannarna lika bra med detta på väggen som utan. Stämmer detta? Sen funderar vi också kring om det kan ha en stor effekt på ljudmiljön i lokalen? Positivt/negativt?

Vad jag förstått genom att småläsa häromkring så borde det vettigaste vara att ta bort detta då det varken skyddar från ljud utifrån eller hjälper ljudmiljön inne i lokalen?

Tack på förhand

Jonka

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Svårt att säga om ni hör grannarna lika bra med som utan 🙂 det kan bara ni avgöra.. Men om det är så, vore det inte helt oväntat eftersom materialet inte ser ut att isolera lokalen.

Det behövs en uppdelning här, isolering - ljudbehandling/dämpning, som är olika saker

För att isolera ljud behöver du ...isolera ljud... dvs kapsla in det eller utestänga det. Finns säkert massor trådar om det, men då gäller det att bygga helt tätt och med luftspalter mellan flera lager osv.

För att dämpa ljudet inuti rummet finns en mängd material man kan sätta och hänga upp för att få den ljudmiljö man vill ha. Nu vet man här inget om rummet, ljudet eller heller mycket om materialet det nu gäller. Men säg t.ex. att ni spelar högt och skramligt och det är ett stort rum med stenväggar och rör osv... kan säkert en vadderad vägg göra skillnad till det bättre skulle jag gissa. Ser inte vad det är på materialet, är det en tapet rakt på isoleringen..? Ytan spelar ju också roll.

Lite mer information om rummet, musiken och framför allt syftet skulle underlätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vi ska renovera(mja, måla och lägga nytt golv) i studion/repan. På väggarna sitter detta:

219qdy1.jpg

Min tanke är att vi lika bra kan plocka bort det pga att vi ändå hör repgrannarna lika bra med detta på väggen som utan. Stämmer detta? Sen funderar vi också kring om det kan ha en stor effekt på ljudmiljön i lokalen? Positivt/negativt?

Vad jag förstått genom att småläsa häromkring så borde det vettigaste vara att ta bort detta då det varken skyddar från ljud utifrån eller hjälper ljudmiljön inne i lokalen?

Tack på förhand

Jonka

Det är 45 mm glasfiberlaminerad mineralull. Funktionen som detta ytskikt ger er är en ljudabsorbtion av low mid och uppåt i frekvens, dvs korta ned efterklangstiden i lokalen för dessa frekvenser. Finns ingen isolering mellan reglarna bakom skivmaterialet så har de även en rersonsdämpande effekt av väggen. När ni renoverar så kan ni ju ta vara på materialet och bygga bredbandsabsorbenter med dubbla lager (100 mm) i en träram som ni sedan klär med tyg och skruvar upp med luftspalt mellan vägg och absorbent.

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för fantastiska svar! Jag hoppades mest att det inte skulle ha någon stor negativ verkan att ta bort det, dammet är ganska obehagligt... Men vi kanske sparar en liten bit och bygger någon absorbent med, bra idé! Att lägga två på varandra borde vara en bra tjocklek? Sedan hur lång från väggen ska dessa hänga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det redan sitter 45 reglar på väggarna (av bilden att döma) så vore det fantastiskt att tex lägga i ny 45mm isolering och skruva upp dubbla gipsskivor över detta.

Tyvärr är detta ingen bra idé. Om vi eftersträvar en så bra ljudreduktion som möjligt vill vi ha så mycket massa som och en så låg resonansfrekvens i väggen. Skruvas gips upp på 45-regeln kommer vi få en väggkonstruktion med två resonansfrekvenser varav den ena blir högre än den nuvarande. Detta kallas för "tripple leaf-effekt". Bättre är då att skruva upp mer gips på den befintliga väggen med dämplim, eller allra bästa regla upp en till vägg med luftspalt emellan om vi vill få ett bättre Rw för väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Gammal tråd, men jag hoppas verkligen inte att ngn isolerar med Gullfiber utan att kapsla in det? Är väldigt onyttigt att andas in detta 🙂

nja det är skillnad på gammal gullfiber från anudasumal och ny isover, isover används absorberingsmaterial i proffsudiobyggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...