Jump to content
Annons

Musikspelare på hemsida?


mrpimmy

Recommended Posts

Jag håller på med en hemsida och har letat ett bra tag efter en bra musikspelare som passar på alla ställen, och som dessutom är liten. Och det har jag hittat några. MEN, problemet är ju att de är flash baserade, och det finns ju inte på i phone. Eftersom så många surfar på sin i phone så skulle det ju vara bra att det funkar även där.

Nu har jag en flashspelar och en som webbläsaren fixar, och då funkar det ju i i phone med den sistnämnda. Men det skulle vara trevligt att ha en som går till allt.

Är det någon som vet hur man kan lösa detta problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gah ... jag skrev först, men lyckades missa att det ska va iphone-kompatibelt. Never mind me.

EDIT: Jag tror som nedanstående, att det finns så många telefoner, operativsystem, vissa har stöd för flash version 4.02, andra för 4.01, vissa bara för flash mobile, samma sak med javascript, versioner .. och länkar du till en MP3-fil rakt av så blir nog resultatet lika olika där berroende på vilken telefon eller platta man använder.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

iPhone kan väl läsa Javascript? I så fall borde det går att hitta någon spelare programmerad i ajax att använda. har testat en själv som fungerade bra men minns inte vad den heter och googlar man finns det massor att välja på, så en ajax-spelare rekommenderar jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat några varianter och det som jag har lyckats bäst med är att lägga upp musiken på Youtube. Sedan klistrar man bara in länken i inlägget, typ såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=2gC9mfGNnLM

...så kan alla drabbas av ens musik. Funkar på PC, Android (Xperia mini 10 pro), Ipod touch, Apple TV efterssom de flesta nallar redan har en Youtubeapp installerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ngn kompis med musik där gav mig sin länk och det funkade inte på min nalle (Android). Jag går därför aldrig in på Soundcloud via mobil nuförtiden.

Det funkar alldeles utmärkt på min Androidfån. Både via browser och SoundClouds egen app.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, ja. Soundcloud har jag funderat på, men trodde inte det skulle funka. Då verkar ju det vara bäst.

Går det inte att luras med youtube då? Att bara visa nedre spellisten? Kunde ju vara ett trix

Ja, det hade ju varit det bästa. En liten youtube spelare. Kan inte ha hela fönstret på sidan, det blir för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar alldeles utmärkt på min Androidfån. Både via browser och SoundClouds egen app.

Jag antar att det inte är lika många som har SC-appen som Youtube-appen på sina nallar. Men jag ska testa om det funkar nångång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har jag fixat en som verkar funka även på iphone. Säg gärna till om det inte funkar på era datorer eller telefoner om ni har lust att kolla.

Problemet är att den är för stor för att ha på min hemsida... Men nu blev det enklare å andra sidan, får ta en funderare.

http://studiot.se/s.html

Det är ju bara att förminska width på spelaren, den är satt till 100% nu.

Ehh kanske ska fråga om du kan nån css och sånt?

Redigerat av patfred
Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar perfekt på min ajfån.

(null)

Tack

Det är ju bara att förminska width på spelaren, den är satt till 100% nu.

Ehh kanske ska fråga om du kan nån css och sånt?

Jodå jag har gjort det. Tidigare har jag haft en spelare som bara är en väldigt liten play knapp och det tycker jag är schysst. Denna spelare kan man inte få ner jättemycket i storlek för det är en del text som tycker sig vilja vara med också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack

Jodå jag har gjort det. Tidigare har jag haft en spelare som bara är en väldigt liten play knapp och det tycker jag är schysst. Denna spelare kan man inte få ner jättemycket i storlek för det är en del text som tycker sig vilja vara med också. Men jag har fått ner den till 200*50 pixlar och har bestämt mig att jag får vara nöjt där. Skönt när den funkar till allt så att jag slipper ha fler spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad du har för kunskap i programmering och vet inte riktigt hur spelaren är uppbyggd heller men du kan förmodligen skala bort en väldans massa divar som genereras i php-koden.

Nja. Jag har väl ingen php kod att tillgå. Allt sådant kommer ju från Soundcloud, från deras sida. Har alltså inget själv. Eller kan man på något sätt få tillgång till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera en direkt länk till .mp3 filen och överlämna själva ljudspelaren till browsern/ operativsystemet Funkar garanterat på alla klienter. 🙂 I bland måste filen laddas ner först innan den kan spelas (OS X) i bland så kan man lyssna dirket via browsern utan nerladdning (IOS 5 men säkert också Android).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man länkar direkt till mp3-filen så får man räkna med fultankning, asiatiska musiksajter som säljer din musik genom att länka direkt till filerna.

Det går att stoppa, men det är lite knepigt. Minns inte riktigt hur man gör.

Det är anledningen till att jag slutade med det och skaffade en spelare istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Tänkte inte på fultankarna! 😊

Om man länkar direkt till mp3-filen så får man räkna med fultankning, asiatiska musiksajter som säljer din musik genom att länka direkt till filerna.

Det går att stoppa, men det är lite knepigt. Minns inte riktigt hur man gör.

Det är anledningen till att jag slutade med det och skaffade en spelare istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera en direkt länk till .mp3 filen och överlämna själva ljudspelaren till browsern/ operativsystemet Funkar garanterat på alla klienter. 🙂 I bland måste filen laddas ner först innan den kan spelas (OS X) i bland så kan man lyssna dirket via browsern utan nerladdning (IOS 5 men säkert också Android).

Tänkte köra det först. Men problemet jag har sett är att spelarna inte ser likadana ut i alla datorer, det beror ju på vad man har för förval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...