Jump to content
Annons

Midiproblem SB Live


Procedomani

Recommended Posts

Hej

Har suttit nu och j-vlats i fyra dagar med att få midi in att funka till mitt SB Live-kort. Kanske ni kan hjälpa mig? Har hittat fler med samma problem på andra forum, men dock ingen lösning på problemet.

Jag kör WinXP sp2 på min dator samt ett SoundBlaster Live-kort som jag tänkte köra midit på (via gameporten). Jag har införskaffat en kabel mellan gameporten och keyboarden (som har midi in och out). Jag ser även rätta portarna i mitt Cubase vst 5.x. Kör jag igång en midi-fil så kan jag spela upp den på keyboarden. MEN jag får inget data in till ljudkortet. Jag har provat att köra MidiMonitor men utan resultat. Inget data passeras.

Jag har varit tillbaka till musikaffären där kabeln införskaffades men dom säger att kabeln är hel och att felet ligger i XP nånstans. Men vart?!?!? Jag blir tokig på det här nu. Måste få det att fungera.

Har sökt igenom detta forum utan att hitta något, har kollat igenom Creative och Microsofts supportsidor utan resultat. Har till och med avinstallerat sp2 men allt utan resultat. Så snälla hjälp mig nu!!!

PS. Nu vill jag inte höra att jag måste skaffa nytt ljudkort och hur sunkigt det är osv. Jag ska bara köra midit med detta kort så det duger för mig.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Öööh, undrar om det är jag eller du som är förvirrad här... 🙂

Du vill ha igång MIDI in för att du vill kunna spela upp en MIDI-fil...?? 😏

Vad är det exakt du vill göra?

Har du någon extern synth eller ska du köra med nåt VSTi eller med SB-kortets inbyggda SW-synth?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Tala nu om var MIDIfilen skall ligga - i Keyboarden allar i Cubase?

Tala sedan om vad du vill skall låta rent fysiskt - Keyboarden eller någon mjukvarusynt i Cubase (ljudkortet) eller ljudkortets inbyggda GM-synt. För det finns det väl på det kortet?

Sist får du berätta hur du kopplat. Därefter kan vi kanske hjälpa dig.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag var kanske lite för snabb i beskrivningen.

Jag har en dator samt ett externt keyboard (en Medeli mc710 inköpt i fredags). Jag har en Soundblaster-sladd som jag har kopplat som följande Dator Midi out till keyboard Midi In. Keyboard Midi Out till Dator Midi In.

Jag kan starta en midi-fil i Cubase och få outputen på den externa keyboarden (ja, jag kan även spela upp den till vst's och interna midisynthen).

Men... jag kan inte spela på den externa keyboarden för hand och få in signalerna i datorn. Jag ser förresten alla in och utportar som dom ska se ut också, bör jag tillägga.

Jag har nu prövat på en annan dator med Windows 98 och samma sladd, men det fungerade inte där heller.

Var även iväg och bytte sladd på affären då jag helt bestämt trodde att det var den det var fel på. Men icke sa nicke. Funkar inte ändå.

Börjar tro att det är keyboarden det är fel på. Hittar ju inga inställningar heller angående detta på den. Ska surfa vidare och söka mer info.

Det var väl bättre förklarat?

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova först att bara koppla in midi out (på keyboarden) till midi in på ljudkortet. Skapa en midikanal i cubase och se till att midi in är inställt på "All midi inputs" eller "creative midi nånting". Om du nu trycker på keyboarden så bör du få ett utslag på midimätaren för det spåret. Om du inte får det så bör du kolla inställningarna på keyboarden, kan vara så att du måste ställa in så den verkligen sänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Hej ! Vill gärna höra svar från trådens grundare då jag upptäckt fler med samma problem på olika forum "worldwide".

Kör själv med ett Audigy 2ZS där MIDI är kopplat via spelporten.

Allt har fungerat tillfredställande i ett år. Låg latency (7ms) och rejält med pluggar har gått ganska bra så länge man inte använder de allra tyngsta pluggarna.

Med GuitarPort inkopplat och deras ASIO som då måste vara igång hamnar man dock ngt högre på latencyn.

Nu till problemet:

Flyttade datorn från ett rum till ett annat. Kopplade in allt igen efter alla konstens regler ( inget igång osv) Startade upp och får ingen som helst MIDI-in.

Enhetshanteraren ser GamePorten, inget där, jag kan spela upp midi i mitt gamla Cubase, pluggarna låter, men ingen MIDIsignal in överhuvudtaget.

Började fundera på min nyinköpta längre midikabel och bytte till min gamla kortare, men icke sa Nicke.

Inställningar i synten ? Nej. Provade till och med en annan synt.

Inställningar i datorn ? Nej. Allt är orört och intakt. Inga konfloikter eller strul med IRQ:s så vitt jag kan se och allt har tidigare funkat kanon, trots Creative :lol

Creatives onlinesupport gav inget så jag ringde telefonsupporten på Irland och frågade, de gissade på att spelporten med tillhörande kabelhärva mellan porten och själva kortet gått sönder.... Jag tror inte det, men de lovade mig en ny sådan vilket jag är övertygad om är meningslöst...

Jag lutar åt att någon fil har fått fnatt i Windows men vill inte installera om det just nu. Jag kör vanliga XP, alltså tyvärr inte professional.

Har ngn ett tips åt rätt håll vore jag tacksam !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Efter att för tredje gången ringt Creatives support på Irland har de (precis som jag) kommit fram till att själva spelporten har lagt av på mitt Audigy 2ZS.

Jag har provat ALLT, men lyckas inte få MIDI in att fungera. Allt annat, även MIDI ut och ljudkortet för övrigt fungerar perfekt.

Nu blir det till att vänta på nytt kort innan man (förhoppningsvis) kan spela igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...