Jump to content
Annons

Inställningar analog kompressor i mastringen?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Fick ett ryck och satte in min analoga kompressorburk Rane DC24 på masterout, före Finalizerburken. Efter att ha joxat ett par dar med det här har helheten på ljudet blivit typ enormt mkt bättre. Det var innan nåt med att en del vassa transienter i tex sång rösten slank igenom Finalizern. Att få lite hög volym på kaggen utan klippdist var oxå väldigt svårt. Nu låter det så snyggt alltihop att tom frun hörde skillnad med eller utan analogkompressorn.

Jag har ratio på ca 1-1,5 och tresholden så att första -3db dioderna lyser hela tiden och nästa på 6db blinkar muntert till marschtrummans dunkande. Sen är det så enkelt att med analogburkens ut-volymrattar gasa in exakt mängd ljud i Finalizern som jag nu kan ha ett riktigt lågt ratio på, 1-1,25 samt treshold så att det bara blinkar till ibland på basfrekvensen. Det här gör sitt till på ljudet, och limitern i Finalizern är helt kanon. Raneburken har en fin gate oxå som snyggt fadar ner låtarna när de är slut. Den har även en limiter, men den låter bara skit, den går inte att använda alls, limiteriet får Finalizern ta hand om.

post-8284-0-13414100-1332505779_thumb.jpg

Skillnaden mellan digitalt o analogt dryftas ju mycket, och hur andra kan få heldigitala DAWsar att låta vet ju inte lilla jag, men det här var helt j-a grymt, ett jättegenombrott för mig. Jag läste nån grej om nån tekniker som efter att ha testat nåt digital kompressor på mastringen tog väck den och satte dit en gammal och långt billigare DBX stereokompressor för att den helt enkelt lät bättre, kan nu förstå vad han menade. Nu får jag upp totala volymen mer, ändå upplever jag att det studsar betydligt mer i musiken.

Det är så j-a läckert att jag svimmar och skriker och har mig! 😆 :lol: 😆

Undrar om nån har några tankar om ratio/treshold mastring med en analog kompressor. Attack o release är "automatiska" så det går inte att ställa, men det verkar vara perfekt till det här, attacken kanske är nåt på 0,7 msek, den tar inte uddena av kaggen eller nåt annat alls.

Analog Entusiast - 55 🥰

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ett bra sätt att ställa releasetimen (om du inte använder autorelease, vilket ofta fungerar bra). Ta först reda på låtens bpm, ex 120=x. sen tar du 30000/x = 250ms. Där får du din release time så att kompressorn pumpar i takt med musiken, förutsatt att ni spelar någorlunda tajt. Vidare kan en kompression med ratio 1:5 till 2:0 vara lagom i de flesta fall och plocka max 1-2db, det ska räcka för att få ett sammansatt ljud. Vidare kan en attack runt 0,3 ms vara bra att utgå ifrån.

Detta är självklart inga regler utan bara ett av många möjliga sätt att jobba med buskompression.

EDIT såg nu att du inte frågade om attack/release, nåja det kanske hjälper någon annan 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till din upptäckt Nilsson, nu har jag aldrig lekt med en där Rane som ju är en lågbudgetburk man kanske oftare ser i PA och replokaler etc, no harm intended, men det finns ju ett par jävligt bra Aphex expressor 651 (obs ej 661 som är sämre) som är av VCA typ och anses av vissa i USA som något av den bästa doldiskompressorn som existerar i stil med SSL fast mkt mer användbar faktiskt, både på instrument och som komp/limiter på mastermixen, om du håller utkik så hittar du dom ibland för 2000:- st ca***

Sen finns det ju dyra och fina beroende på vad man vill ha för sound, ibland gör rörkompressorer susen typ Summit TLA-50 och en annan gång vill man ha ett mera clean VCA sound och ibland optosound även om det är rätt ovanligt på masterbussen men det finns en som fixar detta jävligt bra och det är Buzz soc.1.1, en mer rock'n roll ton med crunch får man genom en diodbrygga kompressor som heter duga;

Vintage Design Cl1 MKII men då snackar vi 25.000:- minst...

Bäst tycker jag är om man kan ställa tider på attack och release själv, då får man den att jobba snyggast beroende på beatet och tempot i låten, det är nog helt rätt som du gör att du kör med ratio 1.5 eller 2 max och låter de 2-3 första dioderna lysa mer eller mindre konstant, se upp bara så du inte blir förblindad av det sköna pumpet och missar viktiga transienter, det är en balansgång men kul när man får till soundet eller hur!!!

:-)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett bra sätt att ställa releasetimen (om du inte använder autorelease, vilket ofta fungerar bra). Ta först reda på låtens bpm, ex 120=x. sen tar du 30000/x = 250ms. Där får du din release time så att kompressorn pumpar i takt med musiken, förutsatt att ni spelar någorlunda tajt. Vidare kan en kompression med ratio 1:5 till 2:0 vara lagom i de flesta fall och plocka max 1-2db, det ska räcka för att få ett sammansatt ljud. Vidare kan en attack runt 0,3 ms vara bra att utgå ifrån.

Detta är självklart inga regler utan bara ett av många möjliga sätt att jobba med buskompression.

EDIT såg nu att du inte frågade om attack/release, nåja det kanske hjälper någon annan 🙂

mvh Jon

Tack ändå, det är ju nåt attematiskt på attack o release. Använder jag den till elgitarrens mickning och klipper en hård ton från helt tyst, då hinner den inte med alls men på en stereomix verkar det vara lagom. Ser att jag inte är helt fel ute med ration i alla fall. Jag ska ge mig på en till av mina visor nu, fan vad jag älskar det här med ljud o grejer! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gick lös på ca åtta till tolv tusen för ett antal år sen, så lågbudget är den inte. Har varit populär som tvåbands kompressor till basister, i alla fall förr.

Roligt att få ett sånt lyft utan att lägga ut en spänn på grejer! Skitsvårt att förklara skillnaden, men alla ljuden limmar ihop så mkt bättre. Kanske det tom går att göra nåt av mina Folkets Hus-inspelningar nu...

Undrar hur gammal RANEn är föresten? Måste vara bra kvalitet ändå, allt funkar ju perfekt..

Gladast - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...