Jump to content
Annons

Något för bluesälskaren?


PeglegJonka

Recommended Posts

Hej!

Sveriges yngsta bluesgubbar - Koffertgubbarna - spelar just nu in sitt debutalbum!

Följ vår videodagbok på facebook: http://www.facebook....Koffertgubbarna

Finns det intresse här kan jag uppdatera eftersom inspelningen fortgår. För övrigt så ska vi nog "renovera" studion i helgen som kommer. Musiken är startk inspirerad av t.ex. Sonny Terry & Brownie McGhee, Muddy Water, Robert Johnson...

Peace out!

Redigerat av PeglegJonka
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att det finns andra bluesintressenter här! Jag var in och lyssnade på Rigge blues band, schysst sound ni har! Me like 😎

Här är en snutt från en spelning i stockholm tidigare i år:

Tanken med det vi spelar in nu är väl att det ska vara lite mer tid och kraft nerlagt på arrangemangen osv. Blir som sagt spännande att se var det slutar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamen! Två gitarrer, munspel och en koffert(i funktion av baskagge). Det är även möjligt att det kan komma att smyga in någon kontrabas när vi spelar in eller ett ägg.. Har ni någon erfarenhet av denna typ av uppsättning? Hur lägger man snyggast upp ljudbilden i stereo för att få ett proffsigt sound? Alla våra förebilder är ju i mono 😄 (nästan...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamen! Två gitarrer, munspel och en koffert(i funktion av baskagge). Det är även möjligt att det kan komma att smyga in någon kontrabas när vi spelar in eller ett ägg.. Har ni någon erfarenhet av denna typ av uppsättning? Hur lägger man snyggast upp ljudbilden i stereo för att få ett proffsigt sound? Alla våra förebilder är ju i mono 😄 (nästan...)

Spelar jag in två gitarrer i stereo brukar jag sen i mixen ha den ena micken fullt utpanorerad åt tex höger, den andra drar jag in till tex "tio i två". Med gitarr nr två gör tvärtom. Då lappar de över varann en bit i mitten, men blir ändå i stereo var för sig.

Men är det två gitarrer som spelar väldigt olika tycker jag det är bättre att panorera isär dem helt bägge två. Att ha en som kompar i ena kanalen, och att den andra solar i den andra tycker jag låter jobbigt. Det kan bli typ helt tyst i den ena högtalaren ibland.

På BB King o Eric Claptons cd "Riding with the King" har de gjort det lite snyggt, BB King är panorerad bara lite grann åt ena hållet, både rösten och gitarren, Clapton åt det andra hållet. De är så pass lite utpanorerade att man tänker på det mest när de byter av varann mitt i låtarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det finns andra bluesintressenter här! Jag var in och lyssnade på Rigge blues band, schysst sound ni har! Me like 😎

Tack för det! 🙂

Kul att det inte bara är "gamlingar" som pysslar med Blues. 😛

Fortsätt så, grabbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi försöker få folk att inse hur blues är musikens grundpelare för att uttrycka sig! Är svårt att få folk att lyssna 😄😛

På BB King o Eric Claptons cd "Riding with the King" har de gjort det lite snyggt, BB King är panorerad bara lite grann åt ena hållet, både rösten och gitarren, Clapton åt det andra hållet. De är så pass lite utpanorerade att man tänker på det mest när de byter av varann mitt i låtarna.

Ja det var något likt detta vi tänkt! Dock undrar jag hur rolig stereobilden blir med även munspel och koffert-kagge i mitten. Men det kanske spelar mindre roll när instrumenteringen är så sparsmakad? Vi är även lite inne på det du skrev högre upp att göra nåon typ av individuell stereo-panning på varsin sida för gitarrerna. Vi får se helt enkelt vad vi tycker låter mest blues(=bäst) 😎

/ jonka

Link to comment
Dela på andra sajter

Munspelsälskare? Här är ett klipp från när vår munspelare Emil testade en sologrej:

http://www.youtube.com/watch?v=76zApWH52Zg

Han är jävligt grym! Lyssnar man efter de små nyanserna med tungblockeringar och liknande blir det genast bluesporr av högsta klass 😆

fina grejer det:) munspel är lite som bluesen banjo, det är omöjligt att inte små-le o digga när man hör ett svängigt munspel:)

EDIT: ett av de mest underskattade instrumenten nånsin.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Jerry Portnoy oxå munspelare. Och James Cotton, bägge spelade med Muddy Waters.

James Cotton & Band har jag sett på Mosebacke, grovt gissat runt 1980. Han var enorm på att showa, han vevade med armen och slog på munspelet ungf som Pete Townshend på gitarren. Och det lustiga var att samma dag var jag på musikaffären Sound Side på Götgatan. In kommer två typiska amerikanska musiker, negrer i utsvängda skinnbrallor och asläckra skrikiga skjortor, en smal, en tjock. De gick in i testrummet och kände på en varsin bas o gitarr, jag följde efter, det slutade med ett litet jam därinne, jag hade ett munspel i fickan. Vi småsurrade lite och gick åt olika håll. Sen på kvällen när Cottons band kom in på scen, jag o brorsan satt två dm från kanten var det samma lirare som jag spelat med på Sound Side! De morsade och var glada som fan. De var helvetiskt grymma att lira. James Cotton hade en sorts konstig byxdress på sig, den svettades han ner så det såg ut som om han ramlat i vattnet. Efter paus hade han bytt till en ny torr i en ännu fulare färg, den svettades han också ner lika. han alternerade med att spela munspelet antingen distat genom en gitarrförstärkare (mest) eller rent genom sångmicken (mer sällan) Grymt var det, kommer ihåg hur jävla grum trummisen var. Gitarristen var influerad av BB King, det sa han på Sound Side också. Nu är det väl bra länge sen James Cotton dog tror jag...

Här tutar jag i munspel, börjar ungf vid 1:50

http://soundcloud.com/user7908154/01-i-feel-so-good-x

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ni till danskarna Tim Lothar och Peter Nande?

Mixade dom för några helger sen. Lirar riktigt bra.

Här kör Tim av nån anledning med riktig baskagge och hi-hat. Men annars så kör han med väska och en low-hat. Riktigt vass på gitarr. Och sjunger riktigt bra!

Peter lirar mest munspel & sång. Men drar även fram en (vad det nu heter?) hink med snöre och kvastskaft och spelar bas! Roliga att kolla på.

Tänkte att det kan va kul å dela med här eftersom tråden handlar om så renodlad blues! 🙂

http://www.myspace.com/lotharnande

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey! Varför inte rekomendera några?

Mina personliga favoriter är nog Little Walter(Muddys högra hand såklart), Sonny Terry(känns som han bemästrat instrumentet totalt) och Jed Davenport(för den fantastiska tonen!).

Förutom de som nämnts så...Charlie Musselwhite, Paul Butterfield, William Clarke, Mark Ford osv. 🙂

Edit: KwS, skitbra. 🙂 Skiva eller livemixning?

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

James Cotton lever! Det var fint!

Mark Feltham i Nine Below Zero är en av de värre på snabbare modern bluesrock

Har träffat även dem när de spelade i Söderhamn. Mark hade en ART Tube preamp, den med en VU-meter på som han drev upp disten med. Blåste i nån småmembrans konding, genom ARTen och ut i PAt, ingen gitarrförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magic Dick i J Geils Band är nog värst av alla på den här stilen. Dem såg jag 1982(?) på Ullevi som förband till Stones, bägge dagarna. På söndan hade de svinbra ljud, de var bara för värst. Kommer ihåg att de körde en låt "Love Stinks" vari sångaren tog ett jättefång rosor som han slog sönder så bara stjälkarna blev kvar.

Mick Jagger är oxå rätt så speciell på munspel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu jäklar börjar det närma sig release-dags! Vi har mixat färdigt plattan och ska börja kika på att trycka nu osv.

Jag tänkte höra om era erfarenheter av vilken volym man ska trycka upp? Min första tanke var 50 ex, en annan i bandet tyckte 300. Vad är rimligast? Vi har 50 likes på facebook - samt lite andra spridda fans ute i världen. Vi ska spela mycket i sommar och då är det kanske bra att ha ordentligt? Vi har det alla lite tajt med pengar så vi vill helst inte lägga ut något vi inte får tillbaka.. Tröjor kanske säljer bättre/lika bra?

Ps. här är senaste dagboken:

http://youtu.be/hORGYY9uWVc

Peace/

Koffertgubben

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hey! Glömde bort att jag startat upp denna tråd. För den som vill höra resultatet så är detta länk till spotify: Koffertgubbarna – Uppsala Blues

Har ni inte spotify(eller inte orkar starta upp) kan ni kika in denna lilla sammanfattning:

Gillar ni vad ni hör får ni återigen gärna kika in på vår facebooksida: www.facebook.com/koffertgubbarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...