Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena!

Ibland nÀr man spelar in ett vÀldigt dynamiskt instrument kan det ju vara bra att lÀgga lite kompressor redan vid inspelning för att det inte ska klippa.

Min frÄga Àr:

Behöver man en extern kompressor innan sigalen nÄr ljudkortet, eller kan man köra en insert i DAWen?

Annons
Postat

Det rÄder lite delade meningar om det, sjÀlv brukar jag lÀgga pÄ lite kompression i inspelningsskedet, speciellt pÄ sÄng......

Mvh

Björn

drloop (oregistrerad)
Postat

Skall du förhindra dist i ad-omvandlaren sÄ Àr en extern limiter/kompressor enda lösningen.

Postat

Ibland har man ju en digital kompressor inbyggt i ljudkortet. Kan det ge skillnad mot en i DAWen?

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej

Postat

Intressant! Jag diskuterade just den hÀr frÄgan med en bandmedlen hÀromdagen. Jag har problem med extremt dynamisk sÄng vid inspelning och gÄr i tankarna att investera i en extern kompressor, typ RNC. Men vad Àr dÄ skillnaden om jag bara sÀnker styrkan pÄ insignalen och lÀgger en mjukvarukompressor vid tracking? BrusnivÄer eller?

Postat (redigerat)

.. vad Àr dÄ skillnaden om jag bara sÀnker styrkan pÄ insignalen och lÀgger en mjukvarukompressor vid tracking? BrusnivÄer eller?

SĂ„ lĂ€nge kablaget Ă€r balanserat, och man hĂ„ller sig borta frĂ„n magnetfĂ€lt (TV, högtalare, transformatorer, lysrör osv) sĂ„ ska inte brus vara nĂ„t problem. Är strikt emot kompression vid inspelning sjĂ€lv. SĂ„ngen anpassas till kompressionen istĂ€llet för att kompressionen anpassas till sĂ„ngen.

Kompressor + in/ut matning i hÄrdvara kan fÀrga ljudet. Kompressorer brukar inte vara sÄ snabba att dom fÄngar dom vassa nivÄ-spikarna, jobbar pÄ mer övergripande nivÄ. Om man stÀller kompressorns attack till snabbare Àn 2ms sÄ kan det fÄ oönskad effekt pÄ sÄngljudet. Limiter, eller "soft-limiter", vore bÀttre i sÄ fall, dÀr Àr risken mest fÀrgning av ljudet.

Redigerat av Signia
drloop (oregistrerad)
Postat

"soft-limiter" ?

Postat (redigerat)

"soft-limiter" ?

Finns nÄgra som kör med begreppet. Har hört det frÀmst frÄn Apogee, deras AD16 har sÄna. Troligen Àr det limiter med en kort soft-knee kurva före absoluta nollan. Redigerat av Signia
drloop (oregistrerad)
Postat

Du menar sÄ ja.

Postat

Öhh.. Nej! HĂ€nder ofta att jag spelar in med analog kompressor innan det gĂ„r in i ljudkortet!

Postat

Har spelat in bas med kompressor, men det var i 16 bitar, sÄ dÄ Àr det kinkigare med nivÄerna. I 24 bitar borde det vÀl inte behövas? Blir det nÄgot fel Àr det ju omöjligt att rÀtta till det utan att göra om hela inspelningen.

Postat

Behöver man en extern kompressor innan sigalen nÄr ljudkortet

Nej, inte nödvÀndigtvis.

kan man köra en insert i DAWen?

Ja.

Postat

Jag kör alltid extern kompressor nÀr jag sjunger. Det Àr lÀttare att hitta rÀtt mickavstÄnd och sound dÄ. Men iofs sÄ Àr vÀl de kompressorer jag har i min porta ganska sopiga, Men att sjunga och ha lyssning utan kompressor, urk.

Postat

Men att sjunga och ha lyssning utan kompressor, urk.

DÀr Àr en poÀng med. Man kan komprimera signalen som skickas tillbaka till lyssningen, Àven om insignalen Àr okomprimerad.
Postat

Kompressor innan en fet metaltopp smakar mums dÀremot.

Kör Joemeeken pÄ mickad stÀrkare med... LÀgsta ration. Optokompressor finns vÀl inte inne i DAWsarna?

Postat

jag tycker det lÄter varmare, rikare fetare nÀr jag lÀgger lite kompressor pÄ insignalen

pÄ ett sÀtt som jag inte lyckas fÄ till med plugins efterÄt iaf

helheten blir mindre ITB liksom

mina 5-cent

Postat (redigerat)

PÄ direktljudet ut frÄn el-gitarren, menar du?

Nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej!!!!!!!!!!!!

PĂ„ micken.

AlltsÄ min Äsikt....

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Intressant trĂ„d det hĂ€r 🙂

SjÀlv brukar jag alltid köra mina ackgitarrer genom min VXP-pre. (Det Àr visserligen en voice channel men har visat sig fixa det mesta). Med den lÀgger jag lite kompressor för att tÀmja och samla ihop acken innan signalen gÄr in i ljudkortet. Gör Àven sÄ att acken inte lÄter sÄ steril. Finns Àven en EQ pÄ VXP:n som jag nyttjar lite dÄ och dÄ.

VĂ€nligen,

CHAE

Postat (redigerat)

Jag menar ju gitarr>kompressor>topp>högtalare>mick>mixer>daw.

? En hÄrt distad gitarr Àr ju ganska komprimerad som den lÄter i högtalaren... SÀtter man dÄ kompressor mellan gitarr o stÀrk tar man bort mycket av anslaget oxÄ. Det gillar inte jag. Men att komprimera micken lite gillar jag, anslaget kommer med i alla fall. SÄ gör jag med liveljudet ocksÄ: gitarr - distboxar - combostÀrkare - mick eller Redbox till PA - kompressor pÄ insert i PAmixern. Helt skitbra ljud ut i PAt. Utan kompressorn kan det bli lite vÀl taggiga anslag med telecaster och massor av dist.

Dessutom; utan kompressorn försvinner gitarren för mycket ur PA-ljudet om jag rattar ner gitarrvolymen. DÄ blir det att man mÄste ha fulla skaft(dist hela tiden för att höras i ljudbilden. TrÄkigt spel...

HÀr hörs det att gitarren lÄter lagom Àven nÀr jag spelar med renare ljud. Utan kompressorn i PA-racken skulle den drunkna i basen o trummorna.

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.