Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Är blind i PC-skogen....

Polaren är på G att spela in nya plattan. Men har haft nåt knas med sitt Cubase 5. Det går inte att skapa dom olika inputs setup längre, dom försvinner av nån anledning.

Och ist för att försöka rota igenom problemet så vill han ändå köpa Cubase 6. Och då slog det mig att han kör Windows XP. Och mig veterligen så funkar inte Cubase med XP?

Så då ska vi installera W7. Frågan är ju då vilken version ska han ha? Det är väl lika bra att sopa rent, formatera och göra en clean install och köra på fullversion direkt? Men vilken version ska det vara? Home Premium, Home Premium N, Professional, Professional N, Ultimate, Ultimate N. Vilken version lämpar sig bäst för musikdator? Det kommer inte användas till nåt annat är musik. Nåt internet finns inte.

64 bitar är lika bra på en gång? Det finns drivisar i 64 till ljudkortet. Och pluggar skiter han i iallafall. Han ska bara spela in en massa audiospår och effekter skiter han i vid sångpålägg.

Sen hur mkt tweak behövs det? Datorn är nu en F-Tech (firman finns inte längre) och har väl en del optimering i sig. Men nu med ny installation så försvinner ju allt. Och jag har svårt att tro att dagens datorer verkligen behöver så mkt tweak? Finns det några "måste-tweaks"

FÖ.. nåt mer man behöver tänka på?

Tacksam för hjälp! 🙂

Mvh// Mr Pink!

Annons
Postat

Visst funkar Cubase6 med XP. Jag kör fortfarande med XP Home (men jag ska köra in W7 64-bit på en SSD när jag får loss tummarna...).

Såvitt jag vet så ska alla W7-versionerna funka fint - men som sagt så är det förstås lämpligast att köra 64-bit, så att man kan utnyttja mer RAM. Det ska inte behövas någon tweakning alls med W7, har jag läst någonstans, så det verkar absolut vara det bästa operativet hittills för musiker. 🙂

Postat

Man kan ställa in Windows 7 i läge "optimerat för prestanda", så slipper man allt trams med genomskinliga fönster som glider omkring. Det blir mer som Windows 3.1!

Home Premium 64-bit är vad jag kör på min nya dator. Professional-varianterna är mer för nätverks-servrar eller vad det nu var. (Och de har inte heller begränsningen 16GB RAM.)

• 4 månader senare...
Postat

Hur är det på moderkorten? Kan man se vad det är för modell på dom? Har inte datorn tillgänglig!

Men det blir en reset av bios och installation av Windows 7. Och 64 bit OM moderkortet har kompatibilitet för 64 bit.

Finns ingen dokumentation alls om datorn. men det måste väl synas på moderkortet vad det är för modell?

Funkar moderkortet så kör vi på i 64! Och det börjar bli lite bråttom.

Postat

Åfasen?!

Hmm? Så XP funkar? Kanske skulle köra W7 ändå? Om det nu ändå är så stabilt!

Tack för hjälpen 🙂

XP känns väl rätt föråldrat nu... Jag kör Windows 7 Ultimate 64-bit med Cubase 6.5 32-bit och det funkar bra. Även Cubase 5.5 32-bit funkade bra för mig i Windows 7 64-bit-

Postat

xp finns även med 64-bit om man vill. cubase på 32-bit är inte att rekomendera om man vill kunna ha många spår, blev ganska trögt med tex 10 midispår för mej. detta har med ramminne att göra inte 32 eller 64-bit men med 64-bit kan man använda massor med ram-minne om man vill.

Postat

Hur är det på moderkorten? Kan man se vad det är för modell på dom? Har inte datorn tillgänglig!

Men det blir en reset av bios och installation av Windows 7. Och 64 bit OM moderkortet har kompatibilitet för 64 bit.

Finns ingen dokumentation alls om datorn. men det måste väl synas på moderkortet vad det är för modell?

Kör Sandra Lite > Hardware > Computer Overview

Postat

xp finns även med 64-bit om man vill. cubase på 32-bit är inte att rekomendera om man vill kunna ha många spår, blev ganska trögt med tex 10 midispår för mej. detta har med ramminne att göra inte 32 eller 64-bit men med 64-bit kan man använda massor med ram-minne om man vill.

Okej kör du på XP då eller? Jag kör 32 bit och jag kan ha fler än 10 midispår utan problem. Det kunde jag dock inte på 64-bit som var lite instabilt och började knastra/hacka. Det kan iofs ha berott på att ett par av mina pluggar var 32-bit.

Postat

Om du har en processor som är en 64-bitars, kan du installera ett 64-bitars operativsystem. Moderkortet måste naturligtvis passa för en sådan processor men har du en 32-bitars idag måste du köpa en. kolla i kontrollpanelen/system så står det vad du har.

Postat (redigerat)

Okej kör du på XP då eller? Jag kör 32 bit och jag kan ha fler än 10 midispår utan problem. Det kunde jag dock inte på 64-bit som var lite instabilt och började knastra/hacka. Det kan iofs ha berott på att ett par av mina pluggar var 32-bit.

Nä, köpte ny dator med w7 64. den gamla hade bara 748Mb ram när jag tänker efter. använder ganska sparsamt med pluggar, undviker 32-bits pluggar.

Redigerat av MRS8
Postat

Nu kör han med XP 32 bitars och Cubase 5! Datorn är nån intel quad 2.5 Ghz och 3GB ram, byggd nånstans runt 2007!

Har frågat killen som byggde datorn och han sa att det "bör inte vara några problem" Vadå bör?

Om det inte skulle funkar, vad händer med datorn då? Går det inte ens att installera?

Och finns det ens nån ångerrätt, att få byta till 32 om det inte skulle fungera? det går väl inte eftersom licens-key är förbrukad?

Kanske går om man struntar i att registrera sin version?

Blir knäpp på det här 😛

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions

Postat

Datorn klarar tydligen 64 bitar! Men nu har det ändrats sig och uppgraderingen sker först efter inspelningen. För mkt tidspress just nu och klockan tickar på. Lika bra att göra det senare!

Men tack ändå för all hjälp 🙂

Postat

Om du kan köra 64-bitar i hårdvaran skall du absolut ta och köra 64-bit windows 7. Håll dig borta från N (eller K) versioner!

Jag skulle satsa på Professional pga Backup/Restore till nätverk och om du eventuellt skulle behöva lite mer avancerade remote och nätverkstjänster. Home Premium funkar bra annars (o ultimate har ju allt).

Tweaks kan du (som Claes lite finare sa) skita i.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.