Jump to content
Annons

Tystnad i början av varje låt/ljudfil? Hur långt?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Om man klipper filerna exakt framför första ljudet kan det av nån anledning fattas lite sen när man bränner skivor, eller att det inte funkar så att början hinns med om man kör random på cd-spelaren.

Kan en halv sekund vara lagom? Trycker man på play med först en halv sekunds tystnad känns det som att musiken startar samtidigt ändå. Tycker jag, men är kanske helt fel ute som jämt annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du är rätt ute. CD-spelare går ned i tystnad när man byter spår eller vid slumpmässig uppspelning. Vissa CD-spelare går sedan långsamt tillbaka till ursprunlig nivå så det låter som att den nya låten tonas upp, alternativt att början kapas. Så det är en bra idé att ha lite tystnad i början av spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sen plockar ihop låtarna i portan kan jag sätta dit ett mellanrumstystnad i valbart på tiondels sekunder, ibland har jag tagit tex 2 sek eller 3 sek. Men det känns ändå som att jag vill ha lite "säkerhetstystnad" före varje låt på själva filen....

Link to comment
Dela på andra sajter

man behöver inte ha så mycket tystnad på själva filen, 1 sek kanske?

man lägger till 2sek(är väll standard?) i brännar programmet.

skillnaden mellan att göra det på i brännarprogemmet och inte på filen är att det inte blir en del av filen.

tror även att cd spelare räknar minus -2 -1 och sedna börjar längdräkning(???) om det nu är så så kanske det är för att undvika det joachime skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör jag på en halv sek tystnad i början av filen, och två sek mellan låtarna. En hel sekund i början tycker jag man hör att det inte kommer igång direkt man vill...

Snart har jag vis-cdn klar. Jag väntar bara på marsch-bastrumman för pålägg av dunderpuls på de fartigare låtarna! 😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på 150-200ms i början av spåren. Det verkar funka på alla CD-spelare jag testat.

Paustider har inte med den "klippta starten" att göra, sätt som du tycker det låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

hur gör man om låtarna ska sitta ihop?

Det går att avaktivera de två sekundernas tystnad mellan låtarna, men då frångår man Red book standard (om jag inte missminner mig helt), och det kan finnas en risk att äldre cd-spelare får problem med att hitta rätt låt om man inte spelar skivan från början till slut. Det är dock inget som borde vara något problem på en relativt ny cd-spelare.

Förr brukade jag alltid lägga in 270 ms tystnad före en låt för att inte riskera att början lät avklippt. Nuförtiden flyttar jag bara fram ljudfilen 1/4-takt i Reaper när jag mastrar, det blir ungefär samma sak.

Edit: Förtydligade

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju mängder med skivor där låtarna sitter ihop. Skulle aldrig köpa en CD-spelare som inte klarade av att spela utan pauser mellan låtarna.

Alla cd-spelare klarar det! Vad som kan ställa till problem är när man ska byta låt. Äldre cd-spelare kan i värsta fall bara spela skivan rakt av, försöker man byta låt hittar den inte det spåret. (Detta alltså om skivan är bränd som disc-at-once utan 2 sekunders mellanrum mellan låtarna.) Det där är inget som du behöver oroa dig över idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...