Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har blivit sugen pÄ att kika in beatles pÄ riktigt. Av det jag hört gillar jag de mer "sofistikerade lÄtarna" alltsÄ motsats till twist and shout och yellow submarine(lÄten).

Annons
Postat

Den vita dubbel-lp:n tycker jag Àr bÀst; En enorm bredd i musiken frÄn tralliga ballader till en av rockhistoriens röjigaste alster -Helter Skelter!!!!!!!!!!

Postat

Jag skulle i första hand vilja rekommendera följande album:

Revolver

Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band

Magical Mystery Tour

Postat

Kan skriva under pÄ det Stefan E skriver. Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet" Àr nog det bÀsta och noggrannaste som skrivits om det viktigaste med Beatles, nÀmligen deras musik -he! Fr o m Rubber Soul blev deras musik ordentligt nydanande och ingenting blev sig likt i musikhistorien efter Sgt Pepper. McCartney dominerar frÄn 67 och framÄt men Lennon Àr mest grÀnsöverskridande med sina monumentala Strawberry Fields Forever och I am the Walrus (anvÀnder alla ackord i C-durskalan) och i viss mÄn Come together. Kan bara gratulera dig till en oupptÀckt musikskatt!

Postat

Tackar för tipsen. White album och abbey road lĂ„ter alltsĂ„ som en bra start. Jepp hĂ„ller med om att ladda ner lĂ„tar ofta e en bra introduktion i en eventuell skivinförskaffning men samtidigt gillar jag kĂ€nslan nĂ€r man inte riktigt vet vad man fĂ„r. Visserligen sĂ„ e kanske inte beatles rĂ€tt band dĂ„ hehe men kvalitet bör det ju trots allt vara 🙂

Katla (oregistrerad)
Postat

En revolution i huvudet av Ian McDonald Ă€r en riktigt go partner vid lyssning. Rekommenderas starkt av mig med! 🙁

Ska du ha ett skivtips av mig ocksÄ dÄ? Okej!

Revolver

Det Àr med Revolver som utvecklingen tar fart och lÄtarna Àr mycket bÀttre pÄ Revolver Àn Sgt.Pepper. Droger fÄr en framtrÀdande roll i musiken och de skapar vÀldigt intressanta ljudbilder pÄ mÄnga av spÄren.

HÀr fÄr du höra hur de lÀt innan de blev riktigt bittra pÄ varann ocksÄ.

Sista spĂ„ret Tomorrow Never Knows Ă€r ett utav deras bĂ€sta. 😄

Postat

Jag lÀgger ytterligare en röst pÄ "Abbey road". Och lÀgger Àven till "Let it be".

Postat

Om du, som du sa i ditt första inlÀgg, Àr ute efter deras mer "sofistikerade lÄtar", sÄ ska du inte i första hand köpa abbey road, let it be eller white album. HÀr gick dom tillbaka till enklare och mer traditionella grejer...

PĂ„ tal om "Let it be" sĂ„ tycker jag "Let it be ...naked" Ă€r grymt mycket bĂ€ttre Ă€n originalplattan. KlĂ„paren Phil Spector har verkligen förstört lĂ„tarna med sina Ă€ckliga disney-strĂ„kar! 🙁 Tacka vet jag George Martin!

Köp Revolver!

Katla (oregistrerad)
Postat
PĂ„ tal om "Let it be" sĂ„ tycker jag "Let it be ...naked" Ă€r grymt mycket bĂ€ttre Ă€n originalplattan. KlĂ„paren Phil Spector har verkligen förstört lĂ„tarna med sina Ă€ckliga disney-strĂ„kar! 😉 Tacka vet jag George Martin!

HĂ„ller med fullstĂ€ndigt. Jag kunde inte lyssna pĂ„ Let It Be innan. Men efter att den slĂ€pptes pĂ„ nytt har jag förstĂ„tt att musiken var bĂ€ttre Ă€n jag trodde. 😄

Postat

Skönt att se att de flesta inte verkar ha överarbetade Sgt Pepper som favvo. Jag lÀgger nog min röst pÄ Rubber Soul, Àven om alla andra plattor som nÀmnts ocksÄ Àr skitbra.

Fast jag gillar A Hard Day's Night och Help ocksÄ. Det kan jag inte sticka under stol med.

("Sticka under stol med" - vad Ă€r det för jĂ€vla uttryck? NĂ€r stack man senast under stol med nĂ„got? Och hur fan gjorde man??? "UrsĂ€kta, vad gör du pĂ„ golvet?" "Ah! Jag skulle bara sticka under stolen med en grej") 😉

Postat

Men snÀlla nÄn...!

I detta forum dÀr _alla_ Àr intresserade av att spela in musik, hur Àr det över huvud taget att ens nÀmna nÄgot annat Àn Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band som förstaval?!

😉

Denna platta Àr rena historialektionen i vad lite kreativitet kan Ästadkomma i en 4-kanalsstudio. Och av mÄnga ansedd som en av pophistoriens största milstolpar...

Postat
Men snÀlla nÄn...!

I detta forum dÀr _alla_ Àr intresserade av att spela in musik, hur Àr det över huvud taget att ens nÀmna nÄgot annat Àn Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band som förstaval?!

😉

Denna platta Àr rena historialektionen i vad lite kreativitet kan Ästadkomma i en 4-kanalsstudio. Och av mÄnga ansedd som en av pophistoriens största milstolpar...

Visserligen. Men det Àr inte den bÀsta Beatles-plattan. Tycker jag. Men visst Àr jag medveten om vilken status den har och hur mÄnga "vÀrldens bÀsta plattor genom tiderna"-listor den toppat.

Postat

Jag röstar ocksÄ pÄ Revolver. Beatles Àr i en brytperiod pÄ vÀg mot toppen och skapar mÄnga otroligt bra och intresanta lÄtar. Slutet pÄ skivan Àr bara en föraning om vad som komma skall...

Sen Àr det ju intressant att veta vad du menar med "sofistikerade lÄtar". NÄgra exempel? Att ladda ner allting frÄn nÀtet Àr bara jobbigt och du fÄr en med en massa som inte Àr sÄ intressant ex. Help skivan.

NĂ€r det gĂ€ller Ian McDonalds Bok en revolution i huvudet sĂ„ sĂ€ger jag bara SKRÄP. Den kostar visserligen bara 49 (eller vad det nu var) och det mĂ€rks. SĂ„ mycket skrĂ€p och bullshit. Ian pĂ„stĂ„r exempelvis att vissa ljud i Tomorrow Never Knows Ă€r Paul McCartney som skrattar, uppspeedat och baklĂ€nges eller vad han drar till med, bla bla bla.

Ska man lÀsa nÄgot om musiken sÄ ska man lÀsa Mark LewisohnŽs motsvarande bok "EMI's the Complete Beatles Recording Sessions: The Official Story of the Abbey Road Years". Mark har varit inne i Abbey Road och lyssnat genom SAMTLIGA inspelningsband med Beatles. Ian McDonald hÀnvisar till den, Paul McCartney kallar den för Bibeln and I say: SAY NO MORE.

Postat
Att ladda ner allting frÄn nÀtet Àr bara jobbigt och du fÄr en med en massa som inte Àr sÄ intressant ex. Help skivan.

😛

NÄgra lÄtar pÄ Help:

Help, The Night Before, You're gonna lose that girl, You've got to hide your love away, Ticket to ride, It's only love, Yesterday...

LĂ„ter inte som "en massa som inte Ă€r sĂ„ intressant". LĂ„ter snarare som nödvĂ€ndig musik i varje respektabelt hem. 😎

Katla (oregistrerad)
Postat
NĂ€r det gĂ€ller Ian McDonalds Bok en revolution i huvudet sĂ„ sĂ€ger jag bara SKRÄP. Den kostar visserligen bara 49 (eller vad det nu var) och det mĂ€rks. SĂ„ mycket skrĂ€p och bullshit. Ian pĂ„stĂ„r exempelvis att vissa ljud i Tomorrow Never Knows Ă€r Paul McCartney som skrattar, uppspeedat och baklĂ€nges eller vad han drar till med, bla bla bla.

TillÀggas bör vÀl ocksÄ att McDonald klart föredrar McCartneys alster och tenderar ocksÄ att höja just hans lÄtar till skyarna.

Men att "fiskmÄsen" pÄ Tomorrow Never Knows skulle vara en skrattande McCartney har jag lÀst pÄ fler stÀllen.

Postat
NÄgra lÄtar pÄ Help:

Help, The Night Before, You're gonna lose that girl, You've got to hide your love away, Ticket to ride, It's only love, Yesterday...

LĂ„ter inte som "en massa som inte Ă€r sĂ„ intressant". LĂ„ter snarare som nödvĂ€ndig musik i varje respektabelt hem. 😏

Allt Àr en frÄga om smak, eller hur.

Postat
NÄgra lÄtar pÄ Help:

LĂ„ter inte som "en massa som inte Ă€r sĂ„ intressant". LĂ„ter snarare som nödvĂ€ndig musik i varje respektabelt hem.  😏

Allt Àr en frÄga om smak, eller hur.

SjÀlvklart! Blev bara lite förvÄnad...

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Den vita dubbeln Àr i en klass för sig.

Postat

Jag gillar inte Beatles sÄ mycket, men uppskattar deras modattityd och vassa refrÀnger pÄ "With The Beatles" som ju Àr en grym popplatta. Bra covers dÀr ocksÄ.

Allt efter "Rubber Soul" kan jag ha och mista.

Postat (redigerat)
PĂ„ tal om "Let it be" sĂ„ tycker jag "Let it be ...naked" Ă€r grymt mycket bĂ€ttre Ă€n originalplattan. KlĂ„paren Phil Spector har verkligen förstört lĂ„tarna med sina Ă€ckliga disney-strĂ„kar!  🙂

"KlĂ„paren" och "Phil Spector" Ă€r det ju spöstraff pĂ„ att skriva ihop. 😎

Jag tycker faktiskt att prduktionen pÄ Let It Be, Spectors alltsÄ, Àr det bÀsta med hela plattan.

edit: Dom har ju slÀppt endast produktionen pÄ ny CD:

Let It Be... Silent

Redigerat av Dumb Dan
Postat

Jag vet inget om Beatles...Àr vÀl för ung, helt enkelt, eller ointresserad...men Àr det nÄgon som vet vilken BeatleslÄt Scritti Politti gjorde en coversingle pÄ efter det att de hade blivit totalt o-hippt ute, alltsÄ? (Covern slog inte heller.)

Postat
Jag tycker faktiskt att prduktionen pÄ Let It Be, Spectors alltsÄ, Àr det bÀsta med hela plattan.

edit: Dom har ju slÀppt endast produktionen pÄ ny CD.

😛😄🙂

Postat

edit: Dom har ju slÀppt endast produktionen pÄ ny CD:

Let It Be... Silent

Hahah, grym platta! Jag ryser vid blotta tanken. Det Àr nÄgot dom skulle kunna tortera mig med pÄ guantanamo-basen och jag skulle omedelbart ta pÄ mig skulden för all vÀrldens styggelser.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Jag vet inget om Beatles...Àr vÀl för ung, helt enkelt, eller ointresserad...men Àr det nÄgon som vet vilken BeatleslÄt Scritti Politti gjorde en coversingle pÄ efter det att de hade blivit totalt o-hippt ute, alltsÄ? (Covern slog inte heller.)

Givetvis, She's A Woman finns hĂ€r pĂ„ vinyl. 🙂

Postat

Personligen anser att i stort sett varenda en av deras plattor efter, och innefattande, Help! (och nÄgra innan ocksÄ) Àr ett mÄste i var mans skivsamling. Om du nu vill ha tips pÄ lite mer "sofistikerade" album fÄr jag vÀl sÀga White Album men Àven Rubber Soul, Revolver, Sergeant Pepper, Abbey Road, Let it Be och framförallt den alltför ofta förbisedda Magical Mystery Tour.

Asch nu blev det hĂ€r en lista pĂ„ nĂ€stan alla skivor, jag har som sagt svĂ„rt att bestĂ€mma mig, skaffa alla 😄.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.