Jump to content
Annons

Är det vanligt att man måste ha hög volym på ljudkortet vid inspelning? [LÖST]


Ezzet

Recommended Posts

Som rubriken säger: är detta vanligt? Såg att det fanns en annan tråd nånstans som handlade om ungefär samma sak. För grejen är att jag, för att överrösta mitt andra spår med min röst, måste jag ha max/nästan max på ljudkortet och då låter rösten väldigt dåligt, och jag har strävat och försökt att få det där varma ljudet på rösten som andra rappare/sångare har på sina videor på youtube. Men detta kanske inte går att åstadkomma utan mycket redigering på efterhand som jag inte kan så mycket om?

Behöver jag ett bättre ljudkort, eller en bättre mick för att kunna få det varma ljudet och höras bra?

Jag använder: Mikrofon - TSM MT 87 Ljudkort - Steinberg Cl1 (USB-ljudkort) - Dator - Bärbar Pc

Tack på förhand! 🙂

Redigerat av Ezzet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur ser vågformen ut på audiospåret när du har spelat in? Fyller det upp i Parten eller ligger det bara och puttrar på minimal nivå?

När du spelar in och tar i extra starkt, blinkar Peak-lampan till på CI1 eller kommer du aldrig upp på så stark signal från micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma problem, men hade inte orkat ta tag i det då jag för närvarande inte gör några viktiga inspelningar med min egen utrustning.

Jag använder ESI U46 XL som ljudkort och en SM58:a i brist på bättre. Nyligen fick jag dock låna en Supreme CU-1 och med den var problemet borta – underbart! Jag funderade lite på om det var bytet till kondensatormick som mitt ljudkort blev nöjt med, men du har ju samma problem med en kondensatormick, så det är nog lite mer invecklat än så i alla fall.

Redigerat av Borghild
Link to comment
Dela på andra sajter

SM58 är en dynamisk mick som ger VÄLDIGT svag utsignal jämfört med en kondensatormick, så i det fallet är det inte så konstigt, men Ezzet använder som sagt en kondensatormick, så det är något annat som är fel i hans fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har den på nästan max, som jag har fått haft eftersom att jag har velat höras, så kan vågorna fylla upp hela "spåret", men om jag har på lägre, kanske hälften och jag tar i hyfsat mycket så rör det sig om några mm på var sida om mitten-sträcket i "spåret".

Jag tror bestämt jag skrivit rätt mikrofon namn, men får kolla upp det eftersom att ni kanske hade någon tanke om det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

CI1 ska kunna ge 60dB gain - och det ska absolut räcka för att få upp bra nivå på inspelningen med en kondensatormick, så att vågformen fyller upp hyfsat på spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en fånig fråga, Ezzet men har du

1. slagit på fantommatningen?

2. vänt miken åt rätt håll (det är brukligt att ha loggan vänd mot sig)?

3. kontrollerat kabeln (så att den är okej)?

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på att fråga innan, men använder du rätt sida av micken. Det är en kardioidmick - och det innebär att den tar upp ljudet bra från ena sidan, men väldigt dåligt från andra sidan...

EDIT: Chae hann visst lite före med den frågan... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en fånig fråga, Ezzet men har du

1. slagit på fantommatningen?

2. vänt miken åt rätt håll (det är brukligt att ha loggan vänd mot sig)?

3. kontrollerat kabeln (så att den är okej)?

Vänligen,

CHAE

Tänkte inte på att fråga innan, men använder du rätt sida av micken. Det är en kardioidmick - och det innebär att den tar upp ljudet bra från ena sidan, men väldigt dåligt från andra sidan...

EDIT: Chae hann visst lite före med den frågan... 😉

Tror vi har fått en lösning!

Men oj nu känner jag mig väldigt dum eftersom att jag precis, sedan min senaste post kollade på bilder på min mick där jag såg loggan och kollade om jag hade en sån på min och såg att min var vänd bortåt och jag vände på den, men trodde verkligen inte det var felet, sedan satte jag mig här igen och ser att det kan vara felet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på att fråga innan, men använder du rätt sida av micken. Det är en kardioidmick - och det innebär att den tar upp ljudet bra från ena sidan, men väldigt dåligt från andra sidan...

EDIT: Chae hann visst lite före med den frågan... 😉

Yes, jag hann före Yoda! Det här är stort 😮

Nu får jag snart stadens nycklar, en parad till min ära samt får Claes muskliga Adam-monitorer som troféer 😉😛

Tror vi har fått en lösning!

Men oj nu känner jag mig väldigt dum eftersom att jag precis, sedan min senaste post kollade på bilder på min mick där jag såg loggan och kollade om jag hade en sån på min och såg att min var vänd bortåt och jag vände på den, men trodde verkligen inte det var felet, sedan satte jag mig här igen och ser att det kan vara felet...

Najs! 🙂

Schysst att det löste sig.

Känn dig inte dum för det, Ezzet!. Vi är flera med dig som gjort den där missen, promise!

Smäll gärna dit ett [LÖST] i rubben också så blir den här tråden till hjälp för flera som kan tänkas stöta på samma problem/frågeställning.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...