Jump to content
Annons

Animoog - Finns någon expert här?


Bunkert

Recommended Posts

Helt grym pryl. Älskar ljudet i den.

Jag vet inte hur jag gjorde. Men jag fick till en helt underbar setup, repade in en grej med ett band, sen tog batteriet slut i iPaden och alla inställningarna var borta. Jag har lagt ned ca 10tim nu på att försöka återskapa mitt ljud. Har via youtubetutorials samt manualen lyckats återskapa nåt jag kan leva med. Det är nåt helt annat än det jag hade, inte lika bra. Men konserten är på fredag (för ca 1000 pers...) Så tiden är knapp.

Det är en inställning som jag absolut vill ha men inte lyckats hitta.

Skulle behöva hjälp med att hitta den.

På bilden när under är en av speltangenterna grönmarkerad. Längst upp på tangenten är det en grön prick i samma nyans som den gröna färgen på tangenten.

Om man slår an tangenten nära den pricken så blir den så grön som den är på bilden.

Om man slår an den längre ut/längre mot kroppen/längre bort från pricken, så blir den svagt ljusgrön. Nu närmare pricken, desto grönare. Du kan också glida med fingret från tangentens ände, upp mot pricken och tillbaka och se hur färgen pulserar från vitt, till ljusgrön, och stark grön ju närmare pricken man kommer.

Denna funktion kan styra volymen. Alltså, ju grönare tangent, desto starkare volym.

Hur gör jag den inställningen?

animoog1.gif

Misstänker att det kan vara under ENV/MOD, men jag har ingen aning. Har verkligen letat i runt 10timmar utan resultat.

animoog2.gif

Tacksam för om nån med koll kunde meddela mig hur jag fixar detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan tyvärr inte hjälpa dig men.. Det här påminner mycket om slutet på 70 och början av 80-talet då analoga synthar inte hade presets eller minne. Varje gång man gjorde en ny spelning var soundet en aning annorlunda. På den tiden hade jag kopierade pappersmallar av synthens alla reglage som man helt enkelt fick notera alla inställningar på. Var ett elände att byta sound mellan låtar! 😱

Har också Animoog och tycker den låter oförskämt bra för att vara virtuell i en iPad. Lycka till nu! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte hjälpa dig men.. Det här påminner mycket om slutet på 70 och början av 80-talet då analoga synthar inte hade presets eller minne. Varje gång man gjorde en ny spelning var soundet en aning annorlunda. På den tiden hade jag kopierade pappersmallar av synthens alla reglage som man helt enkelt fick notera alla inställningar på. Var ett elände att byta sound mellan låtar! 😱 Har också Animoog och tycker den låter oförskämt bra för att vara virtuell i en iPad. Lycka till nu! 😎

Det är rätt kul att Animoog funkar lite på samma sätt. Back to the roots :-)

Som tur är kan man ju spara inställningarna. Om man hinner innan batteriet tar slut... ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att du vill att velocity skall styra amplification. Ju hårdare du slår an tangenten desto högre låter ljudet. Men nu ser jag att manualen är på 5 sidor, det borde du orka läsa igenom......

Nej, inte Velocity. Det ska bli starkare ljud ju närmare pricken i översta änden på tangenten man spelar. Inte ju hårdare man spelar på den.

Manualen var det första jag läste. Den var till viss hjälp.

Nu har jag dock kommit på vad som styr funktionen jag ville ha!

Inställningarna jag har gjort under MOD 2 i kombination med ratten FREQUENCY som ligger under FILTER. Om ratten är i den läget den står nu, så funkar det. Vrider jag den uppåt 8-9 så funkar det inte.

Konserten på fredag är räddad! 🙂

ipad.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...