FreddeHstd Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Hej fellow forumare. Sitter och klurar pÄ att inleda ett nytt inspelningsprojekt under vÄren tillsammans med en trummis och en basist. Nu undrar jag om det finns nÄgon hÀr som har erfarenhet av att spela in trummor i mono, och vad ni i sÄ fall anser "makes or breaks" en schysst inspelning. Nu kan man givetvis ifrÄgasÀtta varför man skulle vilja spela in i mono, men dÄ hÀnvisar jag bara till musikhistorien som Àr full av lysande exempel pÄ monoinspelningar, sÄ det hÀr Àr inte trÄden att diskutera mono eller inte, utan chippa istÀllet in schyssta tankar OT. För att ge lite mera info om inspelningen: Trummor, kontrabas, elgitarr och sÄng (jag pÄ de tvÄ sistnÀmnda) och allt lÀggs live. Kanske nÄgra pÄlÀgg, men annars Àr tanken att allt ska sitta live. Skitigt, lite bluesigt 50-tal med en touch av country och doowop. Nej, kanske inte doowop. Men tÀnk lite Pete Molinari, James Hunter, Middle Brother, etc.
Jetblack Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Fast, de lysande monoinspelningarna som du talar om gjordes högst sannolikt pga att möjligheten till stereo inte fanns! Det Àr urjobbigt att lyssna pÄ inspelningar dÀr alla trummor Àr i mono. Lyssnar man pÄ lÄtar dÀr det finns mixar i bÄde mono och stereo hör man vilken skillnad det Àr. Det Àr enkelt att romantisera gammal teknik, men man glömmer alltid att det inte nödvÀndigtvis var sÄ att de som tvingades anvÀnda den tekniken var sÀrskilt förtjusta i den. De hade inga alternativ! Baskaggen bör vara i mono och centrerad, men övriga delar av trumsetet lÄter definitivt bÀttre nÀr de Àr panorerade.
Elof (oregistrerad) Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Jag tror det Àr en bra idé med tanke pÄ influenserna. Det kommer ge mer plats Ät kontra och gitarr. Att spela in i mono behöver inte betyda att man anvÀnder en mick... Vad som lÄter "bÀttre" Àr vÀl högst objektivt.
Assar Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Jag Àr till stor del nybörjare vad gÀller inspelning, men jag finner frÄgestÀllningen lite konstig. Men rÀtta mig gÀrna om jag har fel! Om man mickar upp virveln sÄ gör man vÀl inte det med tvÄ mickar för stereoeffekt? Om man mickar upp kaggen sÄ gör man vÀl inte det med tvÄ mickar för stereoeffekt? Inte heller om man mickar upp pukorna? DÀremot kan man vÀl mycket vÀl micka upp överhÀnget med tvÄ mickar för stereoeffekten, det lÄter rimligt. Sen hur man panorerar ut de olika trummorna Àr vÀl inte en inspelningsfrÄga?
FreddeHstd Postat 8 februari 2012 TrÄdstartare Postat 8 februari 2012 Jag Àr lite för pragmatisk för att hemfalla Ät fixa ideér, sÄ det Àr inte omöjligt att jag sejfar och slÀnger upp nÄn extra mick pÄ överhÀnget och pÄ rummet för att, nÀr det blir dags för mix, kunna skapa en stereobild. Jag kan tycka att ljudbilden av trummor inte nödvÀndigtvis behöver vara sÄ bred som den ofta Àr i moderna produktioner. Till den rÀtta lÄten, med den rÀtta sÀttningen (kanske helst en sparsmakad) sÄ kan trummorna "överleva" Àven i mono, tÀnker jag.
Nikk Dust Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 (redigerat) Jag Ă€r lite för pragmatisk för att hemfalla Ă„t fixa ideĂ©r, sĂ„ det Ă€r inte omöjligt att jag sejfar och slĂ€nger upp nĂ„n extra mick pĂ„ överhĂ€nget och pĂ„ rummet för att, nĂ€r det blir dags för mix, kunna skapa en stereobild. Jag kan tycka att ljudbilden av trummor inte nödvĂ€ndigtvis behöver vara sĂ„ bred som den ofta Ă€r i moderna produktioner. Till den rĂ€tta lĂ„ten, med den rĂ€tta sĂ€ttningen (kanske helst en sparsmakad) sĂ„ kan trummorna "överleva" Ă€ven i mono, tĂ€nker jag. Precis!!! Följ ett rĂ„d, följ inte med i mainstream(hur det skall/bör vara). Kör mono, det e coolare đ. En smaksak, ja vet... SĂ„ jag inte blir flamberad nu bara. MVH/Niklas Redigerat 8 februari 2012 av Nikk Dust
MrBluesman Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 M/S-mikning pÄ rummet vid truminspelning Àr the shit tycker jag (dvs om du har ett bra rum). Det ger en skön rymd och naturlig stereo utan att lÄta artificiellt brett (man kan i efterhand kontrollera hur brett man vill ha det). FÄr man till det snyggt sÄ lÄter det helt enkelt som nÀr man stÄr nÄgra meter ifrÄn och lyssnar. Ljudet frÄn trumsettet kommer frÄn EN specifik plats i rummet, men man har ÀndÄ en stereoupplevelse. Sen Àr det helt monokompatibelt ocksÄ :-)
FreddeHstd Postat 8 februari 2012 TrÄdstartare Postat 8 februari 2012 M/S-mikning pÄ rummet vid truminspelning Àr the shit tycker jag (dvs om du har ett bra rum). Det ger en skön rymd och naturlig stereo utan att lÄta artificiellt brett (man kan i efterhand kontrollera hur brett man vill ha det). FÄr man till det snyggt sÄ lÄter det helt enkelt som nÀr man stÄr nÄgra meter ifrÄn och lyssnar. Ljudet frÄn trumsettet kommer frÄn EN specifik plats i rummet, men man har ÀndÄ en stereoupplevelse. Sen Àr det helt monokompatibelt ocksÄ :-) Ah, det Àr rÀtt intressant det du skriver: jag har provat m/s-mickning pÄ rummet, men dÄ har det varit nÀr jag spelat in trummor i ett litet rum. Ett förvisso bra mix- och sÄng/gitarrrum, men defintivt inte ett bra trumrum. Det fina med M/s Àr ju att man kan steka side-micken vid mixning utan nÄgon förlust.
MrBluesman Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Det fina med M/s Ă€r ju att man kan steka side-micken vid mixning utan nĂ„gon förlust. Exakt. Det kostar ju liksom inget att slĂ€nga upp en sidemik ocksĂ„ om man har en mik med 8-upptagning och en ingĂ„ng över. Ăr ju finfint att man kan vĂ€lja i efterhand hur mycket stereoinformation man vill ha.
Guitar Nilsson Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 M/S stereo kan vara flott.... Med bara kontra och en gitarr gĂ„r det ju att göra sĂ„ mycket stereo pĂ„ dem, bĂ€gge tvĂ„ borde ligga i mitten, om det nu Ă€r en ensam gitarr. Ăr lokalen ganska torr borde det gĂ„ att spela in trummorna med enbart de tvĂ„ M/S mickarna, snett framför/ovan trummorna. Lagom go komprimering pĂ„ det sen sĂ„ blir det nog ett fint gammaldags sound.
FreddeHstd Postat 8 februari 2012 TrĂ„dstartare Postat 8 februari 2012 M/S stereo kan vara flott.... Med bara kontra och en gitarr gĂ„r det ju att göra sĂ„ mycket stereo pĂ„ dem, bĂ€gge tvĂ„ borde ligga i mitten, om det nu Ă€r en ensam gitarr. Ăr lokalen ganska torr borde det gĂ„ att spela in trummorna med enbart de tvĂ„ M/S mickarna, snett framför/ovan trummorna. Lagom go komprimering pĂ„ det sen sĂ„ blir det nog ett fint gammaldags sound. Lokalen Ă€r ett L-format vardagsrum. Jag kommer nog dock icke att kunna lĂ„ta bli att nĂ€rmicka kick och virvel. NĂ€rmickning pĂ„ kontra (+lajnad signal för att inte strula till det) och sĂ„ngen i en förhĂ„llandevis avskĂ€rmad dynamisk mick. Elgitarren uppmickad i rummet bredvid eller förhĂ„llandevis avskĂ€rmad - det hade varit jĂ€vligt gott om vi kunde göra det hĂ€r utan hörlurar. Allt ska höras i rummet, och det stĂ€ller förstĂ„s sjukt stora krav pĂ„ trummis, men jag tror han skulle lösa det.
desvaenger Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 (redigerat) Vad jag kommer att tÀnka pÄ sÄhÀr spontant. Fördelar: - Beatet, som Àr sÄ viktigt för lÄten, kommer att lÄta precis likadant i alla anlÀggningar - monokompatibilitet - Gott om utrymme för andra instrument i sidorna - man kan skapa en stereobild ÀndÄ! - Ibland ligger trummorna i centrum eller nÀra centrum Àven pÄ hitproduktioner, sÄ det behöver likstÀllas med "budget" Nackdelar: - Pukfills blir lite trista kanske, Àven cymbalcrescendon - LÄter dÀr trummorna ska stÄ mer i centrum fÄr lida - Passar dÀrmed inte vissa genrer, ex. jazz? - SÄngen fÄr ej det utrymme den förtjÀnar i vissa lÄtar, som ex. ballader Jag skulle se det som en stor begrÀnsning att behöva lÀgga trummor i mono pÄ alla former av produktioner. Det kan passa/funka i vissa lÀgen, andra inte. Redigerat 8 februari 2012 av desvaenger
FreddeHstd Postat 8 februari 2012 TrÄdstartare Postat 8 februari 2012 Vad jag kommer att tÀnka pÄ sÄhÀr spontant. Fördelar: - Beatet, som Àr sÄ viktigt för lÄten, kommer att lÄta precis likadant i alla anlÀggningar - monokompatibilitet - Gott om utrymme för andra instrument i sidorna - man kan skapa en stereobild ÀndÄ! - Ibland ligger trummorna i centrum eller nÀra centrum Àven pÄ hitproduktioner, sÄ det behöver likstÀllas med "budget" Nackdelar: - Pukfills blir lite trista kanske, Àven cymbalcrescendon - LÄter dÀr trummorna ska stÄ mer i centrum fÄr lida - Passar dÀrmed inte vissa genrer, ex. jazz? - SÄngen fÄr ej det utrymme den förtjÀnar i vissa lÄtar, som ex. ballader Jag skulle se det som en stor begrÀnsning att behöva lÀgga trummor i mono pÄ alla former av produktioner. Det kan passa/funka i vissa lÀgen, andra inte. Gott - lite input att fundra pÄ! Tack!
Jetblack Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Personligen tycker jag att det kÀnns som att lyssna pÄ en halv lÄt nÀr man hör en lÄt i mono. Man har kastat bort hÀlften av sitt utrymme! Att försöka lyssna pÄ nÀr alla instrument ligger och grötar ihop sig i mitten kÀnns för mig rent plÄgsamt. Om mono nu hade varit sÄ fantastiskt skulle Beatles (som ju var verksamma precis i "skiftet" mellan mono och stereo som standard) ha gjort monomixar pÄ sina tre sista album ocksÄ. Det gjorde de inte.
desvaenger Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Viss musik lÄter sÄ bra i mono, att jag inte har upptÀckt att jag lyssnat med monitorkontrollen i mono frÄn gÄrdagen, förrÀn flera lÄtar senare. Man vÀnjer sig. Det gÀller bara att musiken Àr ordentligt monokompatibel. Jag blev hur som helst rÀtt paff nÀr jag insÄg vad jag lyssnade pÄ och slog igÄng stereo - som en frÀsch vind som drog över ljudet.
Casperfren Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Jag gillar faktiskt centrerade trummor, men dÄ brukar de, som nÄgon sa, ÀndÄ vara inspelade med tvÄ mickar.
FreddeHstd Postat 9 februari 2012 TrÄdstartare Postat 9 februari 2012 Jag tÀnker mig nog inte att alla instrument nödvÀndigtvis ska ligga i centrum, men överhÀng och rumsmick i mono. En ljudbild som den hÀr Typ.
Valle Postat 10 februari 2012 Postat 10 februari 2012 Det Àr urjobbigt att lyssna pÄ inspelningar dÀr alla trummor Àr i mono. Jag sÀger bara Michael B Tretow.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.