Jump to content
Annons

Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Jag tänker att det kan vara kul att veta namnen bakom varje bidrag. Ser däremot ingen poäng i att redovisa antalet röster. Det räcker med att basunera ut vem som är vinnare och sedan köra meet and great.

Tänker att det blir öppen röstning, så den som nödvändigtvis vill veta resultaten för varje bidrag kan ju räkna ut det själva.

Finns det något script eller annat bjäfs som hindrar en från att rösta på sitt eget bidrag? Eller det är bara var mans/kvinnas inneboende heder som håller en från detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, jag menade så som du tror att jag skämtade. De-essern tar gärna bort lite luft och topp på de partier som inte borde påverkas, när den ligger aktiv hela tiden. Resultatet blir enligt mig mycket mer transparent om man endast deessar S:en.

Drar man ner volymen kommer eventuella "plausives" och fundamentala toner som kan ligga under S:et också att sänkas vilket kan ge lustiga resultat. Resultatet blir inte samma av en deesser. Deessern lämnar allt utanför det valda bandet opåverkat (d.v.s. bas/mid), medan volymsänkning såklart sänker allt.

Aj, fan! Jag visste inte att ALLA de-essers betedde sig enligt principen splitband-komression. Jag hade för mig att det fanns bredbands-de-essers (som typ "sänker allt").

Så fel man kan ha! 🙂

En snabb fråga: När du klipper ut ett "s" från ett sångspår, vilka fundamentala toner under det "s":et kan möjligen följa med där? Jag menar, det är rätt så svårt att sjunga en konsonant och en vokal samtidigt...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om du tittar längst upp i kanalstrippen så har du en knapp med den där symbolen.

Ja jävlar i helvete den såg jag inte du, skitbra man tackar. Men den var fan ynkligt liten alltså 😄 . Dessvärre så har jag inte tid nu att gå tillbaka och lägga till sidespåret och mecka om och dona och jag tror inte det gör så stor skilllnad på min mix. Däremot så har jag man ju filerna och kan träna lite sen när tid finns och då även fått lyssna på som dom faktiskt kan det här hur deras låter.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Dudes......

Tävling eller inte....

Klart som korvaspad vi ska ta reda på om vi ligger inom normen för att kunna mixa så att en större skara människor gillar ens grejjer!?

Skit samma vem som vinner.

Där i ligger nog ingen direkt prestige än för vissa.

Det finns ju dom som tävlar i allt!!!

Det viktiga med detta är kunskapen den här tävlingen förmedlar.

Det bidrag som vinner kommer att bli en bra referens för dom som känner sig osäkra på hur dom ligger i nivåer och kurvor medans dom som placerar sig högt, får en chans att ta in nya intryck från andras sätt att hantera mixen.

Skit eller inte, man påverkas likförbannat av vad man hör och man influeras till förändring.

Ett exempel....

Chris Lord Alge, en i mina ögon fulländad mixare med en jäkla massa år på nacken tillika produktioner, blir snabbt tråkig att lyssna på efter ett par plattor.

Varför!?

Han viker inte från sina surt förvärvade knep!

En mix gjord av en amatör är alltid inspirerande för mig i alla fall.

Får nya infallsvinklar och jag lär mig nya sätt att ta till sig musiken på.

Kontentan av detta inlägg blir således...

...jag vill inte höra andras bidrag förrns tävlingen är stängd.

Jag vill få en chock!

Jag vill få skratta, häpnas, le och gråta över frekvenser som skär sönder mina öron.

Vi kanske ska be om en redovisning från alla deltagare i deras tillvägagångssätt för att öka mängden kunskap i spridningen!?

Vad tror ni om detta kära medtävlande!?

Jag är på stenhårt och delar gärna med mig av vad jag har gjort.

Men jag vill att man hör resultatet av arbetet innan algoritmer och releasevärden diskuteras!

Så otroligt nyfiken på allas inlämningar!!!

Piiiz go' vänner!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att det kan vara kul att veta namnen bakom varje bidrag. Ser däremot ingen poäng i att redovisa antalet röster. Det räcker med att basunera ut vem som är vinnare och sedan köra meet and great.

Tänker att det blir öppen röstning, så den som nödvändigtvis vill veta resultaten för varje bidrag kan ju räkna ut det själva.

Det är väl självklart att man skall få veta vem som ligger bakom varje bidrag när röstningen är klar, det är ju både kul och intressant och sen kan ju dom som känner för det kommentera sina mixar även om dom inte vunnit, jag tror säkert det kommer finnas flera olika intressanta inslag i de olika bidragen som kan vara värda att diskuteras.

Att helheten och vinstpoängen bör gå till den som lyckats bäst hoppas jag alla är med på med ärliga öron, därför är det bra med anonymitet tills allt är klart, och att detta som Joachime tydligt har föklarat bör baseras på själva mixen (ej remix) då det ju är en MIX-tävling!!!

Att lyssna på en bra anläggning (eller flera) som man är bekant med är av stor vikt, datorhögtalarna går liksom fetbort om man skall kunna analysera en mix på rätt sätt.

Jag tycker det kunde få bli en 1:a 2:a och 3:e placering i alla fall, kan bli hårfint eller så skiljer sig bidragen jättemycket vem vet, spännande är det oavsett vilket!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är väl klart att du ska hänga på, slak lina fritt fall det är bara påt så det ryker. Jag tog ju för givet att du redan var med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att det kan vara kul att veta namnen bakom varje bidrag. Ser däremot ingen poäng i att redovisa antalet röster. Det räcker med att basunera ut vem som är vinnare och sedan köra meet and great.

Tänker att det blir öppen röstning, så den som nödvändigtvis vill veta resultaten för varje bidrag kan ju räkna ut det själva.

Jag tycker ju att det hade varit trevligt att publicera åtminstone top 3, om inte top 5, inklusive antal röster. Alltid intressant att se hur folk har röstat. Personligen tycker jag det är det mest spännande i tävlingen, oavsett om man själv hamnar i toppen eller botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher, klart det är trevligt om folk delar med sig av knepen. Det blir dock fritt fram för alla att fråga varandra om tips på hur man åstadkom än det ena, än det andra. En tvångsmässig redovisning ser jag inget positivt med - inte för att jag tror att det var vad du syftade på heller, men värt att sägas.

Aj, fan! Jag visste inte att ALLA de-essers betedde sig enligt principen splitband-komression. Jag hade för mig att det fanns bredbands-de-essers (som typ "sänker allt").

Så fel man kan ha! 🙂

En snabb fråga: När du klipper ut ett "s" från ett sångspår, vilka fundamentala toner under det "s":et kan möjligen följa med där? Jag menar, det är rätt så svårt att sjunga en konsonant och en vokal samtidigt...

Jag antar att du driver i vanlig ordning? 😉

Bokstavlig sönderstyckning av det skrivna, så trevligt. Okej, vi kan sätta toner inom parantes. Men du påstår alltså att det under S:ets duration endast finns diskantinnehåll, och inget annat? Oavsett vilken typ av information som finns under S:et ser jag det som positivt att bevara detta så mycket som möjligt.

Du kan prova att sänka volymen på det första S:et i låten. Det gjorde jag - det var vad som fick mig att byta taktik. Låter ju skit.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger:

Du klipper alltså s:et i ljudfilen och sedan....? Automation på de-esser som tar bara den klippta biten? Eller flyttar du de klippta s:en till ett nytt spår och lägger de-essern aktiv på hela det spåret?

Edit: Joachime hann kommentera emellan. 🙂

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

du påstår alltså att det under S:ets duration endast finns diskantinnehåll, och inget annat?

Nej, DU påstod att det finns fundamentala toner under det från sångspåret utklippta "s":et som kan gå förlorade om man kör med bredbands-de-esser-teknik (lång bindning där). Jag undrade bara vilka fundamentala toner du menar finns där som inte får gå förlorade.

Om du tar den sjungna texten (från leadsångspåret) "please tell me now" och klipper ut endast "s":et, och sedan säker volymen en aning på det klippet, så har du ju i princip gjort en manuell "splitbands"-de-esser... Eller är jag så jävla fel på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger:

Du klipper alltså s:et i ljudfilen och sedan....? Automation på de-esser som tar bara den klippta biten? Eller flyttar du de klippta s:en till ett nytt spår och lägger de-essern aktiv på hela det spåret?

Edit: Joachime hann kommentera emellan. 🙂

Du kör Logic, så jag är inte säker på om det går, men du borde ha offline-processing precis som i andra DAW:s. I Cubase markerar jag samtliga utklippta snuttar och väljer sedan i menyerna: Process > väljer en deesser-plugin > ställer in värden som funkar > klickar på knappen "Process". Klart!

Om du inte kan göra den typen av processing kan du göra som du skrev: Flytta snuttarna till nytt spår och deesser på spåret. Skillnaden blir att du måste skicka både sångspåret och deesserspåret till en gemensam gruppkanal där du sedan lägger sångens EQ, kompressor och så vidare. Dessutom drar deessern CPU-kraft vilket den inte gör om man offline-processar (skriver in ändringen i ursprungsfilen).

Nej, DU påstod att det finns fundamentala toner under det från sångspåret utklippta "s":et som kan gå förlorade om man kör med bredbands-de-esser-teknik (lång bindning där). Jag undrade bara vilka fundamentala toner du menar finns där som inte får gå förlorade.

Om du tar den sjungna texten (från leadsångspåret) "please tell me now" och klipper ut endast "s":et, och sedan säker volymen en aning på det klippet, så har du ju i princip gjort en manuell "splitbands"-de-esser... Eller är jag så jävla fel på det?

Jag hänger inte riktigt med här. En bredbandsdeesser sänker alltså alla frekvenser likt en volymkontroll? Är det enligt dig samma sak som att komprimera hela innehållet, fast med vissa frekvenser som sidechain-trigger? I så fall, ja, den lågfrekvensinformation som (eventuellt) finns under S:et, blir även den sänkt. Håller du inte med, tänker vi olika?

Vad är en splitbandsdeesser? Motsatsen till en bredbandsdeesser (så som beskrivet ovan)? D.v.s. med uppdelning lowband och highband, där man endast komprimerar highband?

Oavsett vem som har fel är det viktigaste att det som kommer ut är sanningen. Min syn på det hela, så som jag förstått att det funkar (kanske låter upprepande):

- De-esser som komprimerar valda frekvenser enligt högpass eller bandpass fungerar likt en multibandkompressor där man endast använder ett av banden - använder valt frekvensband som trigger, och komprimerar även endast valt frekvensband, inge hela registret. SANT/FALSKT?

- Nackdel med sådan deesser som insert på sångspår: oavsiktligt bortfall av höga frekvenser även på partier som inte innehåller S. SANT/FALSKT?

- Lösning: på ett eller annat sätt applicera deesser på endast de partier man vill ha effekt på.

- Resultat: Bibehållna låga frekvenser på alla partier och bibehållna höga frekvenser på alla partier bortsett från de som ämnas påverkas. SANT/FALSKT?

Vari ligger problemet i det vi diskuterar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skit samma vem som vinner.

Där i ligger nog ingen direkt prestige än för vissa.

Ja det är bara vissa som har hakat upp sig på prestige och därmed anser att det som gäller för dem är detsamma för alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör Logic, så jag är inte säker på om det går, men du borde ha offline-processing precis som i andra DAW:s. I Cubase markerar jag samtliga utklippta snuttar och väljer sedan i menyerna: Process > väljer en deesser-plugin > ställer in värden som funkar > klickar på knappen "Process". Klart!

Hmm...det lät mycket smidigt. Har ingen aning om det går att göra så i Logic.

Tack för förklaringen i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är bara vissa som har hakat upp sig på prestige och därmed anser att det som gäller för dem är detsamma för alla andra.

Lite grand så ja!!!

En vinst här är ju ganska liten i värde om man ser på det ur ett arbetsperspektiv.

Klart det är kul att vinna, men för mig ligger mer värdet i hur man vinner.

...och vinna, kan man ju göra på olika sätt right!!!

Piiiiz!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher, klart det är trevligt om folk delar med sig av knepen. Det blir dock fritt fram för alla att fråga varandra om tips på hur man åstadkom än det ena, än det andra. En tvångsmässig redovisning ser jag inget positivt med - inte för att jag tror att det var vad du syftade på heller, men värt att sägas.

Exakt!

Inte min avsikt att tvinga någon.

Mer en förhoppning om de medverkandes glänsande i solskenet över att få berätta om sin mix och hur stolt man är över att ha gjort ett bra jobb!

Alla sliter ju som djur med att få till det.

Det är dokumentärt, intressant och jäkligt bra artikelmaterial för Olsberg och gänget i tidningen till exempel, likväl alla oss andra att få ta del av!

Jag gillar att ett till tre redovisas.

Det ger bra fingervisning om vart man ligger.

Kanske till och med topp fem!?

...just a few....!

Piiiz bangeeerz!!!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Vari ligger problemet i det vi diskuterar?

I min värld finns två huvudtyper av de-esser:

- Bredbandsprincipen – gainreducering sker över hela frekvensområdet (hela källan).

- Splitbandsprincipen – gainreducering sker endast över det siblianta frekvensområdet.

Själv kör jag nästan alltid den senare, men bara när de-essern är aktiv över hela källan. I ditt exempel med att "klippa ut" alla "s":en skulle ju splitbandsprincipen vara fullständigt meningslös, eftersom den ju i princip skulle resultera samma sak som att man sänkte volymen på respektive "klipp".

Men som sagt, jag kanske är ute och reser.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min värld finns två huvudtyper av de-esser:

- Bredbandsprincipen – gainreducering sker över hela frekvensområdet (hela källan).

- Splitbandsprincipen – gainreducering sker endast över det siblianta frekvensområdet.

Själv kör jag nästan alltid den senare, men bara när de-essern är aktiv över hela källan. I ditt exempel med att "klippa ut" alla "s":en skulle ju splitbandsprincipen vara fullständigt meningslös, eftersom den ju i princip skulle resultera samma sak som att man sänkte volymen på respektive "klipp".

Men som sagt, jag kanske är ute och reser.

Då är jag med. Punkten vår åsikt skiljer på är om det är meningslöst att klippa eller ej. Det är ju givetvis subjektivt, men jag anser att en aktiv deesser på spåret äter upp lite av den goa luftiga diskanten, även på bitar som inte ska deessas. Därför klipper jag ut de bitar jag vill behandla. 🙂

Och även: Om det finns lågfrekvent material under S:et, sänks även det - vilket det inte gör om man använder "splitbandsdeesser".

Så det är, som jag ser det, två vinster med att klippa ut S:en.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Och även: Om det finns lågfrekvent material under S:et, sänks även det - vilket det inte gör om man använder "splitbandsdeesser".

Vi kan sluta här om du vill. Även om jag inte fattar vad du menar med "lågfrekvent material under S:et"... Jag tänker liksom sideways; frekvenserna på ömse sidor om "s"-frekvenserna lämnas orörda med splitband. Men området för "s"-frekvenserna kommer att gainreduceras, och all information med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...