Jump to content
Annons
  • 0

Hur mickar ni upp eran gitarrstärkare?


Skinner

Fråga

Hejsan nu vill jag en gång för alla ha en tråd med allt inom gitarrinspelning (Elgitarr).

Lägg upp era egna hemmainspelade videoklipp där ni visar hur ni mickar upp och spelar in. Allt ifrån förstärkarinställningar till mixningen i datorn. Dela era tips och trix här. Jag kommer spela in en musikvideo hur jag gör.

Vad använder ni för mickar? hur placerar ni? Hur många mickar på en stärkare?

// Skinner

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Måste väl också börjar med att påpeka att det såklart varierar beroende på vad man är ute efter. Så. Nu var det gjort.

Vi spelar nästan alltid in VOX AC-30. Även om gitarrister har med sig någon annan stärkare har det i princip alltid slutat med den ändå. Vi brukar utgå från två 57:or i 45 graders vinkel rakt in i ena konen för att ha möjlighet till det där riktigt nära och tydliga. Sen antingen en AKG C12 eller Coles 4038 på andra konen någon decimeter ifrån (tänk på fasen!). Sen brukar vi oftast ha antingen C12 eller en Coles 4038 som rumsmick, beroende på vilket sound man vill ha på rummet. Ibland i samma rum och inte så jättelångt bort, eller i rummet bredvid. Sen brukar vi se till att balansera det i bordet och köra in det på en buss. Eventuellt köra in rumsmicken för sig, eller i undantagsfall varje mick separat för att kunna få perfekt fas i efterhand.

Det har även hänt att vi dragit ut hela skiten i vår jättelånga korridor här utanför och satt en närmick och en typ 15-20 meter bort. Blir sjukt festligt på typ ambienta små slingor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Vad tror ni om M/S stereo närmickat? Jag har redan lagt en gitarr i grunden den kompar hela vägen. Tänker sen lägga enbart en gitarr till som spelar låtarna som om det vore live, med både komp o solon. I mixen vill jag inte panorera ut dem åt varsit håll på normalt vis, utan vill att gitarr nr två ligger ovanpå den andra, och att den första kompgitarren bara hörs svagt. Detta för att få det att låta lika som när vi spelar live på bara tre pers.

Funkar M/S stereo på närmickning?

En fråga till, det dubbla "8-spåret" brukar låta lite svagare på ena kanalen, är det den fasvända kanalen? I så fall lägger jag fasvändningen åt det håll riden ligger och höjer trumvolymen aningen åt det hållet. Så gitarren väger upp lite åt andra hållet....

Ska testa efter jobbe.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...