Jump to content
Annons
  • 0

Hur mickar ni upp eran gitarrstärkare?


Skinner

Fråga

Hejsan nu vill jag en gång för alla ha en tråd med allt inom gitarrinspelning (Elgitarr).

Lägg upp era egna hemmainspelade videoklipp där ni visar hur ni mickar upp och spelar in. Allt ifrån förstärkarinställningar till mixningen i datorn. Dela era tips och trix här. Jag kommer spela in en musikvideo hur jag gör.

Vad använder ni för mickar? hur placerar ni? Hur många mickar på en stärkare?

// Skinner

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Det beror helt på vad det är för gitarr som ska spelas in. Men det typiska för mig i min studio är lite tyngre och fuzziga gitarrer, lite åt Kyuss-hållet, eller lite skarpare och punkigare gitarrer.

För det tunga fuzziga ljudet brukar jag micka upp en 4x12 med tre mikrofoner, en SM57 för topp och bett, en Sennheiser MD421 för lite mer kött och mellanregister och så en AKGD112 för det blyiga och tunga. Jag gör en AUX-kanal för varje mikrofon i Pro Tools och väljer samma output på allihop, gör ett monospår där AUXarna går in och rattar in önskad balans mellan dom tre mikrofonerna och spelar så ner allt på ett enda spår. Man kan välja att spela in alla tre kanaler separat, men jag blir galen av att ha 25 spår gitarrer i mixen, less is more, och jag tror man blir duktigare på mikrofonplacering när det inte går att redigera i efterhand, och man inte kan tänka "det där fixar jag i mixen".

Brukar inte behöva använda nån kompression på dom här gitarrerna, men ifall det skulle behövas så blir det en digital 1176-a. I EQ-väg så är det bara low-cut och eventuellt nån dB high shelving som behövs, om ljudet är okej inspelat.

Signalkedjan brukar se ut såhär: Gitarr >> Pedalbord >> Dux HiFi SoundProject3200 Kassettdäck!! 😉 >> TOPP >> Låda. Mickarna brukar jag börja med att placera rätt in i konen för att sen vrida till dom några grader tills det låter som det ska. När man har flera mikrofoner är det väldigt viktigt att se till att membranen hamnar på exakt samma avstånd från konen för att undvika fasfel. Kolla vart membranen sitter! I en 421-a t.ex. sitter det mycket längre in än i en 57-a så man måste tänka på det när man placerar dom.

För punkigare gura, typ Turbonegro, Social Distortion, Rancid osv använder jag en Neumann TLM102 som sitter riktad rätt i mitten av konen på en gammal Peavey Bandit 112. Ingen kompression, kanske LowCut och High Shelving och man är hemma. Svårslaget ljud faktiskt!

För Swedish Death Metal-soundet finns det bara ett sätt: Gibson V >> Boss Heavy Metal 2 pedal >> Peavey Bandit 112 som man mickar upp med två SM57-or, en rätt in i konen och den andra i 45-gradig vinkel riktad på samma sätt. Sjukt kross! Spela in, dubba, panorera fullt höger/vänster, smäll av!

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Jag brukar nöja mig med en närmick. Sätter i bland upp två, men då väljer jag bara den ena. Vill jag ha fylligare ljud kompletterar jag med distansmikrofon eller dubbar gitarren. Eller både ock.

Dubbar jag brukar jag ändra något. Byta gitarr, lägga till eller ändra på pedal/stärkare, byta mikrofon eller placering.

Till närmick använder jag gärna dynamiska. Favoriter på senaste tiden: Sennheiser MD409, Sennheiser MD21, Shure Unidyne 545SD och Beyer M160.

Som distansmikrofon blir det oftast någon kondensator. Milab DC96 eller något från Oktava, Gefell eller liknande. Ibland en bandmikrofon.

Jag placerar mikrofonerna där jag tycker ljudet jag är ute efter finns. Lyssnar med ena örat framför högtalaren efter en position som har bra balans mellan diskant och bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Mina favoritmickar i liten hemmastudio är Sennheiser E906 dynamisk, och Audio technica AE 3000. Mina SM57 har jag gjort mig av med, tycker de låter ganska sopigt i jämförelse.

I en stooor lokal vi har ibland att spela in har jag fått bäst gitarrljud med en TLM102, hemma i kåken har den inte alls funkat lika bra. Sätter den några cm ut från tyget annars blir det onaturlig bashöjning. De första två rätt mot tyget. Jag testar att flytta micken i sidled med lurar på skallen, mitt i högtalaren kan det bli för vasst, bättre nästan ute vid kanten.

Distad gitarr = kompressor.

Rent ljud = kompressor.

Fick idag hem en billig Alesis stereo rörpreamp, har inte hunnit testa den än, men den kan kanske var fin på de här grejerna. Den var ganska brusfri i alla fall, testade den snabbt på 4Sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fan det här är kul, jag har haft en märklig utvecklingsbana i det här. Från att slutet på 90-talet spelat skiten rocknrollpunkrock där allt spelades in med 57or och vi bara satte skiten framför lådan och spelade rakt in på en digitalporta. Det blev bra, eq visste vi inte vad det va knappt, inga kompressorer eller annat jox. Idag har jag tillgång till mer prylar och stör mig på mitt gitarrljud. Testade senast idag att spela in gitarr och drog upp volymen till över 4 (när vi repar kör jag strax över 2 och då är det högt) och då började det låta bra. Så rörtopparna ska fan upp i volym tydligen. Kanske inte alla men min måste tydligen det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fan det här är kul, jag har haft en märklig utvecklingsbana i det här. Från att slutet på 90-talet spelat skiten rocknrollpunkrock där allt spelades in med 57or och vi bara satte skiten framför lådan och spelade rakt in på en digitalporta. Det blev bra, eq visste vi inte vad det va knappt, inga kompressorer eller annat jox. Idag har jag tillgång till mer prylar och stör mig på mitt gitarrljud. Testade senast idag att spela in gitarr och drog upp volymen till över 4 (när vi repar kör jag strax över 2 och då är det högt) och då började det låta bra. Så rörtopparna ska fan upp i volym tydligen. Kanske inte alla men min måste tydligen det.

En rör'stärkare skall väl alltid pressas för att låta riktigt bra. Min Marshall-combo börjar låta bra runt 4-5 men det är inte förrän 7 och uppåt som den börjar sparka som den skall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En rör'stärkare skall väl alltid pressas för att låta riktigt bra. Min Marshall-combo börjar låta bra runt 4-5 men det är inte förrän 7 och uppåt som den börjar sparka som den skall... 🙂

Sant! Har också en gammal Marshallcombo och jag upplever att allt låter oerhört mycket bättre när man drar på lite.

Fan vet varför men kul är det 🙂

OnT

@Skinner: har du tillgång till en bandmik? Om inte så kanske du kunde låna någon. Sätt den framför tyget. Vinkla och lyssna in dig (medelst hörlurar) vart du fångar stärkaren. Kör sedan med en (fasvänd) mik bakom stärkaren.

Jag upplever att man får "extra allt" om man gör så. Mer av gitarrens och stärkarens käraktär. Lite mer botten också.

Går väl även att komplettera med en stormembranare ute i rummet vid behov.

Mvh

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Sant! Har också en gammal Marshallcombo och jag upplever att allt låter oerhört mycket bättre när man drar på lite.

Fan vet varför men kul är det 🙂

OnT

@Skinner: har du tillgång till en bandmik? Om inte så kanske du kunde låna någon. Sätt den framför tyget. Vinkla och lyssna in dig (medelst hörlurar) vart du fångar stärkaren. Kör sedan med en (fasvänd) mik bakom stärkaren.

Jag upplever att man får "extra allt" om man gör så. Mer av gitarrens och stärkarens käraktär. Lite mer botten också.

Går väl även att komplettera med en stormembranare ute i rummet vid behov.

Mvh

CHAE

Har ej tillgång till bandmick nu tyvärr =( Men vid tidigare inspelning har vi använt två royer mickar! HELT UNDERBARA! Fan va intressant de med mickning bakom lådan och fasvända. ska bli nästa test // Skinner

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har ej tillgång till bandmick nu tyvärr =( Men vid tidigare inspelning har vi använt två royer mickar! HELT UNDERBARA! Fan va intressant de med mickning bakom lådan och fasvända. ska bli nästa test // Skinner

Mmm Royer är kalasiga! 🥰

Jepp, bakom lådan kan vara lite ball att prova i alla fall. Det kanske inte fungerar med all sorts musik men de gånger jag har provat så har det fungerat bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ljud blir inte bättre än vad stärkarenm gitarren och gitarristen är. Kan va en bra utgångspunkt.

Vill man ha bra ljud så är mitt tips att låna en bra förstärkare om man inte har råd att punga ut. Det gör OTROLIGT mycket.

¨Vad gäller uppmickning kör jag en singel sm57. Mest för att jag alltid gjort och inte har kasst rumt för att köra med ambience.

Ska jag lira in väldigt cleana och softa grejer så funkar en vanlig kondensator mick utmärkt. Men som sagt. Bra stärkare, gitarr och gitarrist är det viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Håller med, vi har tillgång till En Peavey XXX och en Peavey JSX, en marshall låda med G75 i och en med V30. så på den fronten känner jag mig nöjd. Schekter gitarrer med EMG mickar. SÅ utrustning är vi hemma på, vad gäller gitarrspel så är man väl ingen gud men bra nog för den musikstilen vi kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ljud blir inte bättre än vad stärkarenm gitarren och gitarristen är. Kan va en bra utgångspunkt.

Vill man ha bra ljud så är mitt tips att låna en bra förstärkare om man inte har råd att punga ut. Det gör OTROLIGT mycket.

¨Vad gäller uppmickning kör jag en singel sm57. Mest för att jag alltid gjort och inte har kasst rumt för att köra med ambience.

Ska jag lira in väldigt cleana och softa grejer så funkar en vanlig kondensator mick utmärkt. Men som sagt. Bra stärkare, gitarr och gitarrist är det viktigaste.

Vad är en bra stärkare då?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

en som låter bra och oftast kostar ltie mer

Min Marshallcombo (VS100) kostade c:a 4500-5000 kr (nittonhundranittionågonting) En struntsumma i sammanhanget för många (ja, kanske rentav en struntförstärkare som många kanske rynkar på näsan åt) men faktum kvarstår; jag tycker att den förbanne mig låter helt suveränt 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

De flesta klipp jag sett mickar på samma element är det bättre än att sätta mickar på olika element på en 4x12? Eller varför mickar man inte på olika element? Hur gör man för att inte få fasfel om man vill ha en mick längre ifrån och hur långt ifrån högtalaren kan vara lämpligt i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det beror helt på vad det är för gitarr som ska spelas in. Men det typiska för mig i min studio är lite tyngre och fuzziga gitarrer, lite åt Kyuss-hållet, eller lite skarpare och punkigare gitarrer.

För det tunga fuzziga ljudet brukar jag micka upp en 4x12 med tre mikrofoner, en SM57 för topp och bett, en Sennheiser MD421 för lite mer kött och mellanregister och så en AKGD112 för det blyiga och tunga. Jag gör en AUX-kanal för varje mikrofon i Pro Tools och väljer samma output på allihop, gör ett monospår där AUXarna går in och rattar in önskad balans mellan dom tre mikrofonerna och spelar så ner allt på ett enda spår. Man kan välja att spela in alla tre kanaler separat, men jag blir galen av att ha 25 spår gitarrer i mixen, less is more, och jag tror man blir duktigare på mikrofonplacering när det inte går att redigera i efterhand, och man inte kan tänka "det där fixar jag i mixen".

Brukar inte behöva använda nån kompression på dom här gitarrerna, men ifall det skulle behövas så blir det en digital 1176-a. I EQ-väg så är det bara low-cut och eventuellt nån dB high shelving som behövs, om ljudet är okej inspelat.

Signalkedjan brukar se ut såhär: Gitarr >> Pedalbord >> Dux HiFi SoundProject3200 Kassettdäck!! 😉 >> TOPP >> Låda. Mickarna brukar jag börja med att placera rätt in i konen för att sen vrida till dom några grader tills det låter som det ska. När man har flera mikrofoner är det väldigt viktigt att se till att membranen hamnar på exakt samma avstånd från konen för att undvika fasfel. Kolla vart membranen sitter! I en 421-a t.ex. sitter det mycket längre in än i en 57-a så man måste tänka på det när man placerar dom.

För punkigare gura, typ Turbonegro, Social Distortion, Rancid osv använder jag en Neumann TLM102 som sitter riktad rätt i mitten av konen på en gammal Peavey Bandit 112. Ingen kompression, kanske LowCut och High Shelving och man är hemma. Svårslaget ljud faktiskt!

För Swedish Death Metal-soundet finns det bara ett sätt: Gibson V >> Boss Heavy Metal 2 pedal >> Peavey Bandit 112 som man mickar upp med två SM57-or, en rätt in i konen och den andra i 45-gradig vinkel riktad på samma sätt. Sjukt kross! Spela in, dubba, panorera fullt höger/vänster, smäll av!

När du mickar den "fuzziga" med tre mickar gör du det på olika element då och hur riktar du mickarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

absolut. men plexi -59:an är väl det göttaste? 😛

Här vill jag flika in att den inte heter 1959 för att den tillverkades då. Den började tillverkas 1965. Så att kalla den Plexi -59:an är att riskera att framstå som okunnig inför en mycket liten skara människor med patologiska specialintressen... ☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När du mickar den "fuzziga" med tre mickar gör du det på olika element då och hur riktar du mickarna?

Ja, brukar köra med en fyrtolva och micka tre av elementen. Två, tre centimeter från grillen/tyget, riktade rätt in i konen. Ibland får man vinkla nån av mickarna om det blir för toppigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vi har spelat in elva låtar, grunderna med trummor, bas o en gitarr i en lånad lokal, då lät min TLM102 bäst på gitarren, ca 5 cm framför tyget. Nu har jag tagit hem pryttlarna o ska gör resten hemma, idag har jag testat gitarrljud hela dan. Tänkte få fett ljud så jag satsade på TLM102 likadant, nästan i mitten på den ensamma tolvan i Hot Rodden, sen tog jag två småmembranare ca tre meter ut, både i X/Y och ortf. De två för sig lät skapligt, men tillsammans med närmicken lät det illa, fasfel eller vad fan det blir. Flyttade dem fram o tillbaka, men det låter inte bra när man lyssnar på alla tre samtidigt

Sen satte jag de två mindre mot tyget ute vid kanten på högtalaren, det lät j-a snyggt. Men tillsammans med TLM102, låter det aningen illa om man lyssnar noga... Jag har testat flera mickar många ggr, fått ungefär samma resultat jämt; hur bra än två eller tre mickar låter var för sig stör de varan tillsammans.

Fast de två småmembranarna shure sm137-LC på exakt samma avstånd från kanten/tyget stör ju inte varann... Om man nu vill sätta en tredje mick mer i mitten, hur ska man veta hur man får samma avstånd? De två yttre är ju enkla, men i mitten blir ju avståndet från tyget in till mitten av högtalarkonen längre? Hur mäter man?

Det är nog bäst med bara en mick ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det finns en massa olika sätt som folk föredrar av personliga skäl och sin erfarenhet, för mig duger det gott med en SM57 + MD421, ena rakt in mot konen eller aningen vinklad beroende på vad man vill ha...som vanligt, och den andra på nästa 12:a eller bakifrån lådan om den är öppen som den brukar vara på mindre combo's och sedan fasvända den i bordet/daw-kanalen, inget är hugget i sten och ibland har jag kört med stormembranare och fått ett fett fint sound, ju mindre antal mickar desto bättre, max 2 är min referens.

Ett bra tips som jag laborerat med på senare år är det fina i att testa bandmickar, gärna av olika fabrikat för dom har ofta helt olika karaktär, det blir mumma på gitarr!!!

Ett gammalt känt studiotips är att ju mindre combo's man kör med på skivinspelning alltså typ max 50 w ju bättre ljud, kanske låter konstigt för er som vill fånga en enorm matta ur er feta 8x12 stack men så är det***

En rörhäck bör givetvis pressas för att få ett bra sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jupp. Live och studio är raka motsatser. Live är det fett med dubbla stackar, mest för att det ser coolt ut, men mycket för att man vill känna musiken på ett helt annat sätt. I studio vill man ha finliret, och det fetaste ljudet får iallafall jag ur små välbyggda stärkare. Har nån slags Vox på 5w som låter sjukt fint utan att välta kåken, och så min kära peavey bandit förstås (ibland med extra 4x12a inkopplad iofs), den har slagit både Orange och Mesa på fingrarna flera gånger 😉

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...