Jump to content
Annons

Studiolösning med ljudkort


maestro123

Recommended Posts

Hej, nu har jag under den senare tiden köpt lite prylar men inte lyckats koppla ihop allt tyvärr.

Jag har en Imac, midi klaviatur, hörlurar och datorhögtalare, till denna punkt är det inga problem. Nu har jag även köpt KRK Rokit 6 monitorer samt en Traktor s4, har INGEN ANING hur jag ska koppla ihop allt. Antar att jag behöver gå och köpa ett ljudkort och sladdar för att få ihop allt, men vilket?

Vore tacksam för svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, nu har jag under den senare tiden köpt lite prylar men inte lyckats koppla ihop allt tyvärr.

Jag har en Imac, midi klaviatur, hörlurar och datorhögtalare, till denna punkt är det inga problem. Nu har jag även köpt KRK Rokit 6 monitorer samt en Traktor s4, har INGEN ANING hur jag ska koppla ihop allt. Antar att jag behöver gå och köpa ett ljudkort och sladdar för att få ihop allt, men vilket?

Vore tacksam för svar! 🙂

ska du spela in några instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Funderar på att köpa en mikrofon i framtiden (några månader) dock så vill jag inte ha ett monsterljudkort för det, lite knapert med pengar

Finns mycket billiga ljudkort. Du kan få ett bra för runt 1.500kr. Det är bara att gå in på tysken eller på tex ordermusic.se och kika runt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns mycket billiga ljudkort. Du kan få ett bra för runt 1.500kr. Det är bara att gå in på tysken eller på tex ordermusic.se och kika runt!

Fast jag vet ju verkligen inte vad jag ska ha så att jag kan koppla ihop allting samt vilka sladdar jag behöver för att koppla monitorerna till traktorn etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har du köpt grejorna om du inte vet vad du ska göra? Sorry att va lite tuff, men kom igen. En Traktor S4 ligger ju ändå runt 8000:-.

Den har ialla fall ett inbyggt USB-ljudkort. Så koppla det med USB-till datorn. Sen gissar jag att du vill använda dina KRK istället för dina gamla datorhögtalare?

Då kopplar du förslagsvis ett par telekablar från Main out på din S4 till tele-ingångarna på dina KRK. Ser att du också kan köra RCA-kablar mellan om du har det (de där röd/vita du har bakom stereon).

Efter det får du installera mjukvara, läsa manualer and so on....

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har du köpt grejorna om du inte vet vad du ska göra? Sorry att va lite tuff, men kom igen. En Traktor S4 ligger ju ändå runt 8000:-.

Den har ialla fall ett inbyggt USB-ljudkort. Så koppla det med USB-till datorn. Sen gissar jag att du vill använda dina KRK istället för dina gamla datorhögtalare?

Då kopplar du förslagsvis ett par telekablar från Main out på din S4 till tele-ingångarna på dina KRK. Ser att du också kan köra RCA-kablar mellan om du har det (de där röd/vita du har bakom stereon).

Efter det får du installera mjukvara, läsa manualer and so on....

Köpte inte Traktorn, fick den. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men av vad jag har hört så ska det vara det vara väldigt värt att köpa ljudkort om man ändå har monitorer, och så ska ja ju ändå köpa mikrofon snart.. Några tips på ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte inte Traktorn, fick den. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men av vad jag har hört så ska det vara det vara väldigt värt att köpa ljudkort om man ändå har monitorer, och så ska ja ju ändå köpa mikrofon snart.. Några tips på ljudkort?

Snälla kompisar du har! Men vad gäller ljudkort så kanske du ska läsa vad jag skrev, eller än bättre...kolla vad hemsidan har att erbjuda:

http://www.native-instruments.com/#/products/dj/traktor-kontrol-s4/?page=1748

Har du lyckats koppla in dina högtalare än?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla kompisar du har! Men vad gäller ljudkort så kanske du ska läsa vad jag skrev, eller än bättre...kolla vad hemsidan har att erbjuda:

http://www.native-in...l-s4/?page=1748

Har du lyckats koppla in dina högtalare än?

Först och främst, tack att du tar tid och svarar!

Jag köpte RCA kabel som går från ena monitoren till andra och sammansluts till en vanlig "portal" eller vad man nu skall kalla det som jag sedan sätter in i datorn. Problemet är att det brummar som fan när jag sätter på dem, de går inte in ordentligt av någon anledning i just min Imac (funkar bra i mobilen och pc:n). Har även ett ljudkort för typ 200 kr, testade att koppla in den via där men även då brummade det otroligt mycket. Sedan har jag ingen aning om hur jag kopplar monitorerna till traktorn? Går det via datorn till traktorn? Enligt deras videomanualer så kopplar man dem direkt till traktorn, men då undrar jag lite hur det funkar när man får ut ljud från spotify t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du dragit en rca från den ena högtalaren till den andra?

Testa att koppla som engineer sade:

Då kopplar du förslagsvis ett par telekablar från Main out på din S4 till tele-ingångarna på dina KRK.

Vad gäller spotify, så borde det inte vara något problem så länge du har valt Traktor som utgång för ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...