Jump to content
Annons

Vad trycker ni om denna färdiga mix/mastring?


johle

Recommended Posts

Hej alla!

Jag skrev här om dagen i en annan tråd om att jag skulle mixa ett bands inspelning. Nu är det klart, och det gick rätt snabbt då de ville ha upp grejerna illa kvickt 😛

Jag fick helt sonika 14st WAV-spår, och min uppgift var att göra det bästa utav detta, samt att få "radiovolym"...

Denna genre är lite annorlunda, så jag tyckte det var svårt att hitta andra exempel som referens vid mixning 😮

Jag har altså inte gjort något vad gäller låten, men gillar ni den kan jag vidarebefordra kritik 🙂

De har även varit med i mixningsprocessen, så alla nivåer har inte jag bestämt helt.

Själv tycker jag dessutom att videon är nice!

http://www.youtube.com/watch?v=WUkJbTqROwE&feature=share

http://soundcloud.com/theblandband/the-bland-band-palsboda-jam

http://www59.zippysh...96090/file.html

Vad tycker ni?

All konstruktiv kritik uppskattas och tas varmt emot!

MVH

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gissar att han sjunger något om att "let's take the chance.." Önskar att man hörde orden bättre men han gör väl så gott han kan.

För mycket kagge. Alldeles för markant, tung och långt fram i ljudbilden. Lika så gitarren och även mandolinen. Dessa tre tävlar om att låta mest, mycket och länge. Man blir sugen på att panorera en hel del eftersom det finns saker att panorera. Jag bryr mig inte om den här typen av musik ska låta så här men, det blir liksom inte så bra om man inte placerar ut det lite bättre. Det blir rörigt och svårlyssnat.

Videon är för övrigt helt fantastisk, ja bandet liksaså, en skön grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era kommentarer! Intressant det där med kagge, gitarr, mandolin och panorering. Precis den typen av kritik jag vill höra!

Bandet själva var väldigt nöjda i slutändan, även om vi faktiskt funderade på att sänka gitarren en aning. Ingen kommenterade kicken, däremot snaren som vi då sänkte.

Panorering alltså... Jag tänkte mest att det skulle kännas väldigt konstigt att panorera så "vitala" instrument i ljudbilden, men det kanske är så man gör?

Med "för långt fram" i ljudbilden på kicken, menar du då för hög i volym? Jag tyckte att hela trumkitet lät rätt sammansatt själv faktiskt. Men kicken kanske ska vara lite lägre i den här typen av musik...

Om någon har liknande band för referenslyssning tas det gärna emot! Varken bandet eller jag kom nämligen på några, så det blev helt enkelt såhär i slutändan!

Jag är ju verkligen inget proffs på det här, men kan troligen mer om ämnet (och datorer/redigering) än de själva, så därför fick jag "uppdraget"...

Hoppas att folk kan lyssna på låten utan att störas allt för mycket av mixningen 😮

Tack igen för kritiken!

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Med "för långt fram" i ljudbilden på kicken, menar du då för hög i volym?

-Jag menar att, den tar för mycket plats. Du hör det direkt i första takten. Den smäller på och talar om att "-flytta på er, här ska jag vara".

Jo, panorera gitarren bara så att den tar mindre plats men hörs tydligare på låg volym.

Nu låter den hela tiden lika mycket liksom. Den ska dämpas lite i vissa partier för att andra ljud ska komma fram, tex sång, blås etc.

Referenser vet jag inte... ingen i bandet som har en vision om hur det ska låta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med "för långt fram" i ljudbilden på kicken, menar du då för hög i volym?

-Jag menar att, den tar för mycket plats. Du hör det direkt i första takten. Den smäller på och talar om att "-flytta på er, här ska jag vara".

Jo, panorera gitarren bara så att den tar mindre plats men hörs tydligare på låg volym.

Nu låter den hela tiden lika mycket liksom. Den ska dämpas lite i vissa partier för att andra ljud ska komma fram, tex sång, blås etc.

Referenser vet jag inte... ingen i bandet som har en vision om hur det ska låta?

Som sagt, alla i bandet var nöjda, så deras vision resulterade slutligen i detta. Men att kicken tar för stor plats ska jag verkligen hålla kvar i minnet, tack! 🙂

EDIT: Jag hade alltså en "egen mix" de hade gjort först, men den var verkligen grötig, och om instrumenten "tävlar om plats" nu, så var det betydligt värre då. Sången dränktes nästan 😮 Så mina verktyg har ju främst varit EQ samt kompressor för att hålla nivåerna i schack.

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare. Sen är det lite väl tam stereobild!

Lägg typ ringarangaguror ut i stereo. Mandolin vä och banjo till höger.

Lägg ett badrumsreverb på blåset och bredda!

Tack igen!

Reverb, intressant! De ville hålla det ganska torrt i allmänhet, men på blås kanske det vore snyggt, tack för tipsen! 🙂

Jag kanske bör tillägga att jag (såklart) inte fick lägga upp låten i förväg, så man kan ju tycka att det är "för sent" med kritik såhär i efterhand. Men ifall de ska mixa saker igen, så är ju all denna kritik mycket befogad! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är redan klart så är det ju inget att gräva i.

Men för framtida projekt så kanske detta kan ge inspiration?

Gå in på http://www.myspace.com/granslandet

Nu är det här visserligen Blugrass. Men likvärdiga instrument,är är det ännu mer instrument. Och lyssna på placeringar. Riktigt bra gjort!

Man måste våga ta ut svängarna (ordagrant) 😉 , Både till höger och vänster!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket diskant. För lite innehåll och substans i 150-300 hertz. Sången är falsk ibland. Basen behöver mer strängljud, och tydligare ljud, och lite mer mull. Som tidigare sagt så krockar en del instrument i ljudbilden. Mer jobb med djup, och lägga en del av blåset längre ut i sidorna vore bra. Annars bra jobbat, och fin låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Höj bara inte diskanten, det spär bara på sångarens nasala ton. Jobba mer kring 200 hertz, det är där du har allt sound i en grupp som denna. lyssna på gamla bob dylan inspelningar, så ska sången låta tycker jag! varm och okonstlad!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle hållt första versen lite enklare så att det hade kunnat byggas på med till exempel banjon eller ukulelen i andra vers...fått ytterligare ett steg i raketen.

Annars hur coolt som helst, grym video skön låt.

Men som sagt även då ref kliver in så blir det ingen ny instrumentalisering varjen en shaker eller nåt extra som bygger upp det.

4/5 får den av mig...ingen riktig superhook i ref. men habilt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...