Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla proffs och andra med bra idéer!

Vi Àr ett band som snart ska spela in en platta sjÀlva i vÄran replokal och tÀnkte jag skulle försöka ragga ihop lite trix hur vi ska göra det hela som bÀst. Vi Àr ett tremannaband som spelar ganska tung musik stonerrock/doom/70-rock typ. Vi har sÀttningen gitarr, bas , trummor och sÄng och tÀnker spela in grunderna live delvis utan sÄng och en del gitarr sparar vi som pÄlÀgg. Jag har spelat in förut och kan lite basic stuff men Àr definitivt inget proffs.

Trummisen vill typ ha "Bonham" sound men modernare och fetare sÀger han!

Han spelar pÄ ett Ludwigset med 2 golvpukor.

Vi spelar nedstÀmt och varierar gitarr mellan fuzz och rent , Hiwatt + 4x12 och vill ha ganska fett och basigt sound.

Bas varierar mellan dist och rent, transistorrigg minns inte mÀrke.

Mycket tyngd men ÀndÄ stort och luftigt Àr vÀl en önskan!

Rummet Àr ganska litet men ganska högt i tak. Rummet Àr beklÀtt med filttyg och dÀmpskivor. Trummorna etc. lÄter hyffsat bra i rummet. Vi har byggt filtbeklÀdda bÄs för stÀrkarna och planerar att stÀlla dem i hörnen i motsatt riktning frÄn trummorna och dess mickar.

Skulle vara kul att veta hur ni skulle fördela och lÀgga upp mickningen för att fÄ bÀsta resultat.

Hur vi undviker fasfel och annat trassel?

Vi vill försöka utnyttja det vi har att leka med sÄ bra som möjligt.

Vi kommer har tillgÄng till tvÄ ljudkort dÀr vi kan fÄ ihop 16 kanaler om min pc pallar det.

Vi har ingen fet budget men vi Àger lite mickar sedan innan:

Ett mickkit för trummor(minns inte mÀrke och de lÀr inte vara av bÀsta toppkvaliteŽ )

1 Kaggemick,2 oh mickar och 3 mickar för virvel och pukor.

1 sm57

2st sm58

2st billiga kopior pÄ typ sm58

En "elvismick" shure med utbytt membran i som Àr lite mer diskant Àn originalet

2 hemgjorda subkicks-mickar (ej Ànnu provade och tillverkade av subhögtalare 8 ohm men med mindre element Àn vad som bör göras)

1 phantommatad "sÄngmick" sÄn som hÀnger fritt billigare variant

Samt nÄgra sunkiga skitplastmickar.

Eventuellt kan vi Àven lÄna ihop nÄgra extramickar!

Shoot!

Annons
Postat

Googla pÄ Glyn Johns recording method. Truminspelning med fyra bra micker ger bÀttre ljud Àn mÄnga halvbra. Det var sÄ Who, Zeppelin mfl trumljud spelades in. Skaffa/lÄna tvÄ bra stormembranare till OH. De tvÄ mickarna Àr viktigast för hela inspelningen.

Postat

Kunde inte ha varit ett bĂ€ttre upplĂ€gg för en Nilsson-kommentar. 😉

Postat

Googla pÄ Glyn Johns recording method. Truminspelning med fyra bra micker ger bÀttre ljud Àn mÄnga halvbra. Det var sÄ Who, Zeppelin mfl trumljud spelades in. Skaffa/lÄna tvÄ bra stormembranare till OH. De tvÄ mickarna Àr viktigast för hela inspelningen.

Ok ska kolla upp det! Jag har kollat lite pÄ det innan men problemet Àr bara att övertyga trummisen om det. Han Àr livrÀdd att det inte ska kunna gÄ och mixa grejor individuellt etc. Han har till och med tjatat om att han vill micka hi-hat vilket jag sÀger att det Àr det sista som behövs för det lÀcker in överallt ÀndÄ. Vilka mickar skulle ni anvÀnt pÄ gitarr och bas om ni bara hade haft tillgÄng till det vi har dÄ?

Postat

Ok ska kolla upp det! Jag har kollat lite pÄ det innan men problemet Àr bara att övertyga trummisen om det. Han Àr livrÀdd att det inte ska kunna gÄ och mixa grejor individuellt etc. Han har till och med tjatat om att han vill micka hi-hat vilket jag sÀger att det Àr det sista som behövs för det lÀcker in överallt ÀndÄ. Vilka mickar skulle ni anvÀnt pÄ gitarr och bas om ni bara hade haft tillgÄng till det vi har dÄ?

Du mÄste förklara för trummis att sÄ som han spelar, sÄ kommer det att lÄta pÄ inspelningen, HAN Àr den viktigaste ljudteknikern nÀr det kommer till trumljud, oavsett hur mÄnga mikrofoner som spelas in.

• Gilla 1
Postat

Du mÄste förklara för trummis att sÄ som han spelar, sÄ kommer det att lÄta pÄ inspelningen, HAN Àr den viktigaste ljudteknikern nÀr det kommer till trumljud, oavsett hur mÄnga mikrofoner som spelas in.

Hans skills som trummis Àr nog inga problem han Àr duktig och slÄr ganska jÀmnt och bra samt att hans trummor lÄter bra i lokalen. Uppgiften att fÄnga det hela dock landar pÄ mig.

Postat

Förmodligen kommer vi inte kunna hitta nÄgon som Àr snÀll och lÄna ut nÄgra stormembranare till oh. Hur funkar det dÄ med en Glyn Johns recording? Min gissning Àr att de oh-mickar vi har Àr rÀtt vasst ljud pÄ.

Postat
Mycket tyngd men ÀndÄ stort och luftigt Àr vÀl en önskan!
Rummet Àr beklÀtt med filttyg och dÀmpskivor. ... Vi har byggt filtbeklÀdda bÄs för stÀrkarna

LÄter lite motsÀgelsefullt. Stor och luftigt sound i den hÀr genren krÀver lite luft och rum, inte filt och bÄs.

Jag har kollat lite pÄ det innan men problemet Àr bara att övertyga trummisen om det. Han Àr livrÀdd att det inte ska kunna gÄ och mixa grejor individuellt etc. Han har till och med tjatat om att han vill micka hi-hat vilket jag sÀger att det Àr det sista som behövs för det lÀcker in överallt ÀndÄ.

Det Àr viktigt att fÄ med rummet om man vill fÄ Bonham-kÀnsla. Ta bort dÀmpningen eller flytta ut trummorna i ett större rum.

Postat

SÄvida man vill ha det soundet.

Vill man ha koncentrerat trummljud med distinkt komprimering och liten del av ljudbilden sÄ bör man micka upp delarna hyffsat separat.

Postat

Hans skills som trummis Àr nog inga problem han Àr duktig och slÄr ganska jÀmnt och bra samt att hans trummor lÄter bra i lokalen. Uppgiften att fÄnga det hela dock landar pÄ mig.

NÄgot som man kanske inte tÀnker pÄ Àr att stÀmma trummorna, dÀmpa mm sÄ de lÄter bra i lokalen. Det blir givetvis inte bÀttre Àn vad man sjÀlv presterar. FÀrre mickar krÀver bÀttre koll pÄ trummurnas sound vs lokalens klang (om du förstÄr hur jag menar)

Gör nÄgra test inspelningar och kolla dÀmpning och stÀmning pÄ trummor. Det bör trummisen veta???

Postat

SÄvida man vill ha det soundet.

Vill man ha koncentrerat trummljud med distinkt komprimering och liten del av ljudbilden sÄ bör man micka upp delarna hyffsat separat.

Kan bara hÄlla med dig aROCKER. Trummor Àr mycket svÄrt att fÄ lÄta som man vill, tycker jag i alla fall. soundet man vill Ästadkomma varierar hur du ska micka upp, stÀmma, och dÀmpa trummorna och inte minst hur mycket och vilken klang lokalen har.

Postat

UrsÀkta..jag bara högg in pÄ halva svÀngen förra vÀndan.

Men Joachime Àr rÀtt ute...han tar det rÀtt vÀg, fast om ni nu inte har möjlighet eller rÀtt verktyg, sÄ mÄste ni fuska till det.

Frekvensspektr...(vilket jĂ€vla namn!? 😼â˜ș ) har ju mixat en grymt fet kagge enligt mig ganska nyligt...den hade en hel del ambience i sig och var kanske inte vĂ€lstĂ€md men den tillĂ€ts ha karaktĂ€r.

DÀmpa upp kaggen och nÀrmicka med dom mickar ni har.

DÀmpa kaggen inte för hÄrt...Bonham hade en ganska högt uppstÀmd kagge och fyll pÄ med lite filt.

Vad Àr det för strl pÄ setet /kaggen!?

(NOTIS: hÀr bör ni ocksÄ sitta pÄ Sennheiser 421:or eller andra bra "funktionella" mickar)

Utöver det sÄ gÄr det att fuska till ett bra ljud.

Skicka virvel till ett plÄtreverb.

Pukor till ett snyggt rumsreverb och ge lite..ytterst lite av kaggen till rummet ocksÄ.

Kan inte tipsa mer...sitter sjÀlv och trixar efter förutsÀttningar.

Har ni OH-mickar som tar upp ett bra ljud...vilka kaggemickar har ni!?

PM:a för tips

Postat

LÄter lite motsÀgelsefullt. Stor och luftigt sound i den hÀr genren krÀver lite luft och rum, inte filt och bÄs.

Det Àr viktigt att fÄ med rummet om man vill fÄ Bonham-kÀnsla. Ta bort dÀmpningen eller flytta ut trummorna i ett större rum.

Jo jag förstÄr det men vi har ju bara den hÀr lokalen att tillgÄ. Tar vi bort dÀmpet i lokalen kommer allt ljudet att studsa eftersom lokalen inte Àr sÄ stor. Har vi det dÀmpat kan kan vi ju lÀttare fuska till rummet senare. Har vi inte bÄs för stÀrkarna kommer det lÀcka in i trummickarna för mycket och det lÀr bli problem att mixa. Det Àr vad jag antar i alla fall..

Postat

Det Àr vad jag antar i alla fall..

Tror du har rÀtt. DÀrför tycker jag ni ska vÀnta med ideal som stort och luftigt till förutsÀttningarna Àr dom rÀtta. Ta lokalen för vad den Àr och se till att behÄll sÄ mycket energi i inspelnignen som möjligt. Det Àr ju trots allt det genren handlar om. Allt annat Àr bara lull-lull.

Postat

Tror du har rÀtt. DÀrför tycker jag ni ska vÀnta med ideal som stort och luftigt till förutsÀttningarna Àr dom rÀtta. Ta lokalen för vad den Àr och se till att behÄll sÄ mycket energi i inspelnignen som möjligt. Det Àr ju trots allt det genren handlar om. Allt annat Àr bara lull-lull.

Ok bra! Bara det inte lÄter torrt instÀngt och trÄkigt sÄ Àr vi nöjda.

Men det tristaste Àr ju att vi inte har sÄ speciellt bra mickar och har heller inte rÄd att lÀgga mer Àn 3000kr till utöver det vi har. Samt undrar jag hur vi mickar gitarr och bas bÀst med de förutsÀttningar vi har? Basmick kÀnns som vi saknar och ska man Àven skicka en signal direkt frÄn basen? Gitarr kan vÀl en sm58 funka eftersom vi inte har sÄ mycket annat men ska man ta till en mick till dÀr? Vill inte ha en krispig Àcklig diskant pÄ gitarren.

Postat

Jag har nog ganska lika förhĂ„llanden som ni fast en del schyssta mickar...PM:a gĂ€rna och fortsĂ€tt att konsulta av Joachime, han har bra koll fast jĂ€vligt ful avatar! Hehehe! 😄

Postat (redigerat)

Men det tristaste Àr ju att vi inte har sÄ speciellt bra mickar och har heller inte rÄd att lÀgga mer Àn 3000kr till utöver det vi har. Samt undrar jag hur vi mickar gitarr och bas bÀst med de förutsÀttningar vi har? Basmick kÀnns som vi saknar och ska man Àven skicka en signal direkt frÄn basen? Gitarr kan vÀl en sm58 funka eftersom vi inte har sÄ mycket annat men ska man ta till en mick till dÀr? Vill inte ha en krispig Àcklig diskant pÄ gitarren.

Ett tips vore att skÀrma av sÄ mycket som ni kan sÄ inte mickarna frÄn trummorna tar upp ljudet frÄn gitarren. Basen hade jag linat in. I efterhand, hade jag spelat in Gitarren och basen. DÄ kan du i lugn och ro micka upp dessa sÄ de lÄter som du tÀnkt.

"Torrt och instÀngt" HÀr fÄr du pÄ nÄgot sÀtt balancera dÀmpning och akustisk Ätergivning frÄn puka, bas kagge och virvel sÄ du har chans att lÀgga till ett reverb utan att frekvensen grötar till ljudbilden.

Redigerat av toniced
Postat

Det gÄr att EQ:a till diskanten pÄ SM58:an...men lyssna nÀr ni gör mickningen...hur lÄter det!?

Postat

Ett tips vore att skÀrma av sÄ mycket som ni kan sÄ inte mickarna frÄn trummorna tar upp ljudet frÄn gitarren. Basen hade jag linat in. I efterhand, hade jag spelat in Gitarren och basen. DÄ kan du i lugn och ro micka upp dessa sÄ de lÄter som du tÀnkt.

Jag förstÄr din tanke men vi kommer spela in live det kommer vi inte gÄ ifrÄn. Vi tappar svÀnget om vi splittar upp inspelningen. Dessutom kommer jag greja och fixa med dubbar av gitarren efterÄt och dÄ exprimentera.

Postat

Jag hade enbart lajnat basen och ev. lagt pÄ en stÀrkarsimulering efterÄt.

Och som toniced skrev; skÀrma av sÄ mycket det gÄr. Vad har ni för medhörningsmöjligheter?

Det gÄr ju att dra ned lite pÄ stÀrkarna sÄ lÀcker det inte dÀrifrÄn i alla fall (lika mycket).

Postat

Jag hade enbart lajnat basen och ev. lagt pÄ en stÀrkarsimulering efterÄt.

Och som toniced skrev; skÀrma av sÄ mycket det gÄr. Vad har ni för medhörningsmöjligheter?

Det gÄr ju att dra ned lite pÄ stÀrkarna sÄ lÀcker det inte dÀrifrÄn i alla fall (lika mycket).

Vi har tidigare gjort en liveinspelning i samma lokal och dÄ lyckades vi fÄ förvÄnansvÀrt lite lÀck in i trummickarna.

Postat (redigerat)

Jag förstÄr din tanke men vi kommer spela in live det kommer vi inte gÄ ifrÄn. Vi tappar svÀnget om vi splittar upp inspelningen. Dessutom kommer jag greja och fixa med dubbar av gitarren efterÄt och dÄ exprimentera.

Om det Àr de ni vill göra sÄ fÄr du göra flera testinspelningar med en antal olika konstellationer av mickplacering och dÀmpning. Inget Àr omöjligt. FrÄgan Àr hur mycket tid ni vill lÀgga ner pÄ inspelningen. Sedan tycker jag att ni inte riktigt har medel till en "live" inspelning. Risken Àr stor att utmaningen blir för stor att Ästadkomma ett bra sound om ni spelar in "live". DÄ kanske det kan vara bÀttre att spela in en slask bas, Gura och sedan göra om dem.???

Jag tror att trummornas sound kommer vara avgörande för hur hela soundet kommer lĂ„ta vid slutmix dĂ„ ni inte har OH-mickar mm. Jobba mycket med trummorna sĂ„ de blir lĂ€tta att mixa i efterhand. DĂ„ lovar jag att ni har mycket lĂ€ttere att hitta rĂ€tt sound i gura och bas 😉

Redigerat av toniced
Postat

Om det Àr de ni vill göra sÄ fÄr du göra flera testinspelningar med en antal olika konstellationer av mickplacering och dÀmpning. Inget Àr omöjligt. FrÄgan Àr hur mycket tid ni vill lÀgga ner pÄ inspelningen. Sedan tycker jag att ni inte riktigt har medel till en "live" inspelning. Risken Àr stor att utmaningen blir för stor att Ästadkomma ett bra sound om ni spelar in "live". DÄ kanske det kan vara bÀttre att spela in en slask bas, Gura och sedan göra om dem.???

Det mÀrks ju! Vi har hur mycket tid som helst har planerat att bara stÀlla ljud för trummorna en hel helg. Lokalen Àr vÄr egen och vi kan trixa och flytta mickar hur lÀnge som helst. VÄran grundplan Àr att slippa sÄ lite jobb som möjligt pÄ slutet och fÄ till sÄ bra som möjligt i början istÀllet.

Postat

Det mÀrks ju! Vi har hur mycket tid som helst har planerat att bara stÀlla ljud för trummorna en hel helg. Lokalen Àr vÄr egen och vi kan trixa och flytta mickar hur lÀnge som helst. VÄran grundplan Àr att slippa sÄ lite jobb som möjligt pÄ slutet och fÄ till sÄ bra som möjligt i början istÀllet.

Kul att höra. Det Ă€r bara att börja jobba 🙂 Jag önskar er lycka till. Vore skitkul att höra hur ni fĂ„tt till det. Skicka gĂ€rna upp en grundinspelning sĂ„ vi kan lussna hur ni fĂ„tt till det 😉

Postat

VÄran grundplan Àr att slippa sÄ lite jobb som möjligt pÄ slutet och fÄ till sÄ bra som möjligt i början istÀllet.

UtmĂ€rkt! 🙂

Postat

Kul att höra. Det Ă€r bara att börja jobba 🙂 Jag önskar er lycka till. Vore skitkul att höra hur ni fĂ„tt till det. Skicka gĂ€rna upp en grundinspelning sĂ„ vi kan lussna hur ni fĂ„tt till det 😉

Japp det ska jag göra! Förra skivan den blÄ Reborn in 3D spelade vi in live i samma lokal. Men dÄ hade vi en annan trummis och han ville nÄgot helt annat Àn oss och han mixade pÄ sitt sÀtt och vi andra pÄ annat sÀtt. Ljudet Àr vÀl hyffsat ÀndÄ men vi blev tvugna att dra ned trummorna lite för att helheten skulle funka. http://numbahten.bandcamp.com/

Postat

Japp det ska jag göra! Förra skivan den blÄ Reborn in 3D spelade vi in live i samma lokal. Men dÄ hade vi en annan trummis och han ville nÄgot helt annat Àn oss och han mixade pÄ sitt sÀtt och vi andra pÄ annat sÀtt. Ljudet Àr vÀl hyffsat ÀndÄ men vi blev tvugna att dra ned trummorna lite för att helheten skulle funka. http://numbahten.bandcamp.com/

Delvis live plus pÄlÀgg!
Postat

Delvis live plus pÄlÀgg!

Tycker er mysik lÄter riktigt bra. mixning pÄ trummor och guror mm Àr alltid efter tycke och smak. Efter att att jag hört lite snabbt pÄ Reborn in 3D sÄ ska ni om ert matterial Àr av samma karraktÀr spela in det "live" och givetvis pÄlÀgg efterhand.

Bra jobbat och lycka till! Jag tycker ocksÄ det Àr svÄrt att veta pÄ förhand. Men jag gör vad jag kan.

Postat

dock kommer det aldrig att lÄta som en studio inspelning om det inte Àr inspelat i en studio oavsÀtt insplnings prylar. sjÀlva studion Àr viktigare Àn vad man ÀnvÀnder för mickar brar dom Àr av bra kalité(framförallt ljudmÀssigt).

akustiken i rummet nÀr man spelar in trummor Àr (tyvÀrr) mer Àn 50% av soundet.

enbart tunnt absorberingsmaterial Àr aldig bra det krÀvs mer avancerade grÀjor för att det ska lÄta bra.

Postat

Tack för alla goa svar! MÄnga bra tips att tÀnka pÄ!

FÄr ni fler idéer fyll gÀrna pÄ kanske andra ocksÄ kan dra nytta av hur man fÄr till en lÄgbudget inspelning bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.